Horké dny, které letos rozpalují Česko, jsme využili k experimentu. Stačila jen síla slunce. V pravé poledne jsme zavřeli nákup do auta a po několika hodinách jsme zkoumali, co se s ním stalo.
„Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps,“ uvádí Ústřední automotoklub. Auto postavené celý den na slunci je rozžhavené tak, že při dotyku s karoserií nebo přístrojovou deskou hrozí popálení.
Tropické teploty mají výrazný vliv na naši pozornost při řízení a také na následky dopravních nehod, varují odborníci. Daleko rychleji přichází únava, vyčerpáním se snižuje pozornost, řidiči často podceňují pitný režim a podléhají dehydrataci, vysoké teploty nesvědčí nemocným. Horko také zvyšuje agresivitu.
Infrakamera umí změřit teplotu jednotlivých částí interiéru. Stupnice v pravé části obrázku ukazuje škálu teplot, které naměřila na přístrojové desce. Prostor pro nohy se umí lehce rozpálit na víc než čtyřicet stupňů. Že klimatizace běží naplno, ukazuje modrá barva u výdechů na přístrojovce. V poledním žáru se vnitřek černého auta na slunci vyhřeje klidně na víc než 70 stupňů.
Přes léto je k vidění na parkovištích velké množství vozidel s lehce pootevřeným oknem. Řidiči doufají, že tím pomohou teplotu snížit. Realita je však taková, že při okénku otevřeném na tři centimetry, což bývá u většiny aut kvůli možnému vloupání maximum, je teplota po třiceti minutách jen o dva stupně nižší, zjistil ve speciálním testu rakouský autoklub ÖAMTC (více zde).