Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího Masarykova okruhu, teď plánují podle exkluzivních informací iDNES.cz na výstavišti obnovit. Podívejte se, jak se mezi pavilony závodilo.
Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí sestrojenou na brněnské technice s motorem Saab.

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí sestrojenou na brněnské technice s motorem Saab. | foto: Archiv Motor Journal

Té trati se říkalo „rohlík“. Měla jen 1 700 metrů a vedla po velkorysých bulvárech prvorepublikového brněnského výstaviště. Zatáčky byly čtyři, rovinky také. Ta nejdelší měla sotva 450 metrů. Přesto byl formulový závod v kulisách majestátního funkcionalistického areálu v šedesátých letech mezi diváky velmi populární.

Poprvé se formule a „placky“ mezi pavilony vydaly v roce 1961. Závodní premiéru si ale výstaviště odbylo už před válkou. První zmínku, plakát a pár fotografií se podařilo dohledat z roku 1935, kdy na výstavišti odstartoval závod motocyklů. Mimochodem – ty se na Masarykův okruh vydaly poprvé až o patnáct let později.

Na fotce z roku 1965 projíždí vracečkou u pavilonu C na prvním místě s číslem 8...
Souboj na čele závodu v roce 1967 - na čele je Vladimír Hubáček na Melkusu, za...

Zlatá šedesátá mezi pavilony

Příležitostně se výstaviště měnilo na okruh i na sklonku čtyřicátých let a v padesátých letech. A na začátku další dekády se závod přezdívaný Mezi pavilony konal už pravidelně. Zlatá léta prožil závod mezi roky 1961 a 1967. Tradičně se jezdil na začátku května jako připomínka osvobození Československa Rudou armádou.

Právě v roce 1961 v absolutním hodnocení zvítězil Miroslav Fousek, který pilotoval špičkový sportovní speciál Škoda 1100 OHC. Auto, které vzniklo jen ve čtyřech exemplářích, z nichž jen dva jsou ve verzi roadster, je po pečlivé renovaci chloubou historické sbírky muzea Škody Auto.

V roce 1963 pak Brno tleskalo ve formulové kategorii Vladimíru Valentovi na československé poměry exotické Cisitalii. Příležitostný závodník byl především skvělým výtvarníkem – ostatně jeho podpis nese řada plakátů na brněnské závody na Masarykově okruhu stejně a podílel se i na grafickém stylu mezinárodního strojírenského veletrhu právě na výstavišti.

Drakův stíhací let

Byť to tehdy ještě nikdo nevěděl, v roce 1967 zažily formule mezi pavilony derniéru. Pro brněnské fanoušky to byl nezapomenutelný závod. Největším favoritem nejsledovanějšího závodu formulí F3 byl Vladimír Hubáček s východoněmeckým Melkusem.

V první řadě na startu s ním stály dva monoposty Škoda F3 pilotů Václava Bobka st. a Miroslava Fouska a Drak II – po domácku zkonstruovaná formule brněnského konstruktéra a závodníka Otto Buchbergera.

Takto vypadala jednoduchá trať závodů v 60. letech. Po půlstoletí se letos...
Na fotce z roku 1965 projíždí vracečkou u pavilonu C na prvním místě s číslem 8...
Mezi československými formulemi se vlevo vyjímá Cisitalia Vladimíra Valenty....

Po startu se na špici usídlí Hubáček pronásledovaný hned třemi škodovkami. A za nimi jako pronásledovatel Buchberger hnaný vpřed asi patnácti tisíci brněnských fanoušků. V šestém kole však „domácí“ favorit zajíždí do depa. Odpadá i Hubáček a zdá se, že první tři místa si mezi sebou rozdají jezdci na továrních monopostech Škoda.

Jenže Buchberger se vrací na trať a zahajuje precizní stíhací jízdu. Na trati široké osm metrů mizí za zádí Draka II jeden soupeř za druhým. Ztráta jednoho kola je smazána a Buchberger je čtvrtý. Když pak v pětadvacátém kole kvůli poklesu tlaku oleje odstoupí Václav Bobek starší, senzace je dokonána. Buchberger za velkých ovací stoupá mezi pavilony na stupně vítězů.

Brno Revival Mezi pavilony

50 let poté: Buchberger i Drak se vrací mezi pavilony

Velkorysé bulváry, které v roce 1967 „osiřely“, ale památkově chráněnému výstavišti zůstaly dodnes. Právě díky tomu se letos budou moci formule – a s nimi i historické motocykly – na výstaviště vrátit. A podle pořadatelů nepůjde o nějaké vzpomínání odtržené od reality šedesátých let.

Okruh, alias rohlík, zůstane autentický. Jen z jedné strany se asi o 100 metrů zkrátí. „Dráhu křižuje trať železniční vlečky. Jezdci ji budou muset přejíždět tak jako tak, ale zatáčku jsme posunuli blíž přejezdu, aby se přes koleje nejezdilo v plné rychlosti,“ vysvětluje Karel Kupka z Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko, který závod nazvaný Brno Revival Mezi pavilony pořádá.

Na výstaviště se v polovině července vrátí unikátní sportovní Škoda 1100 OHC – jeden ze dvou vyrobených exemplářů, který se zúčastnil závodu v roce 1961. A především – brněnští fanoušci budou mít po půlstoletí znovu příležitost zatleskat Otto Buchbergerovi.

Dnes dvaaosmdesátiletý pilot a konstruktér se na výstavišti setká se svojí první formulí Drak I. I když za volant se nejspíš posadí další brněnský konstruktér Karel Jaroš, který před několika roky Buchbergerův vůz zrenovoval.

A dojde i na vzpomínku na výtvarníka Valentu. Jeho Cisitalia byla bohužel prodána do Spojených států, brněnské technické muzeum ale před třemi roky do sbírky získalo Valentovu formuli, kterou sám závodník pojmenoval Mustang. A i ta se na výstavišti představí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...