Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan postrčil Mitsubishi k pádu, teď s ním chce být světovou jedničkou

  12:00aktualizováno  12:00
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Carlos Ghosn, jeden z nejmocnějších mužů v autoprůmyslu dneška, má jedinečnou šanci být vládcem největšího výrobce aut světa. Jeho aliance Renault-Nissan se stane do konce roku významným podílníkem v japonském Mitsubishi.

Mitsubishi představuje na autosalonu v Paříži koncept, který nemá ambice na výrobu. Jméno GT-PHEV je vlastně šifra, skrývá hříčku i vysvětlení, co je zač. PHEV znamená hybridní pohon (tři elektromotory + čtyřválcový 2,5litrový benziňák), GT neznamená „gran turismo“, jako u velkých kupé, ale „ground tourer“, což odkazuje na schopnost poprat se i s terénem. Auto má umět ujet 120 kilometrů čistě na elektřinu; v hybridním režimu dokonce přes 1200 km. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ghosn, který je malý vzrůstem, ale velký činy a charismatem, pro magazín Automotive News při příležitosti právě probíhajícího pařížského autosalonu potvrdil, že se chystá na převzetí automobilky oslabené po skandálu s falšováním údajů spotřeby modelů prodávaných na domácím japonském trhu (více čtěte zde).

Nissan koupil za 53 miliard korun 34procentní podíl v Mitsubishi už letos v květnu. Akvizice má být schválena příslušnými úřady do konce letošního roku.

Jestli byla na začátku celé operace jen náhoda, nebo úmysl, ví jen Ghosn a nejvyšší manažeři zúčastněných značek. Na startu všeho totiž bylo letos v dubnu upozornění Nissanu na nesrovnalosti v údajích spotřeby malých modelů Mitsubishi, které se na japonském trhu prodávají pod oběma značkami. Pád automobilky tří diamantů do náruče Ghosnovy aliance tak vlastně odstartoval Nissan.

Fotogalerie

Ghosn chce co nejdříve přesně specifikovat synergická místa partnerství, které má být velmi silné. Nákupem komponent počínaje, přes sdílení platforem, společný vývoj až po přebírání celých technických řešení, například v oblasti plug-in hybridizace. Takto intenzivně sdílí techniku dnes Renault s Nissanem. Nové propojení by mělo začít u Nissanu, který má stejně jako Mitsubishi základnu v Japonsku a značky už si stejně některé modely vypůjčují (kromě malých kei cars třeba i přeznačkované Infiniti M prodávané jako Mitsubishi Proudia, značka infiniti je luxusní odnoží Nissanu). Časem ale Ghosn počítá i s tím, že se do spojení přidá Renault. Speciální plán chce mít Ghosn pro severoamerický trh.

Plány Carlose Ghosna ale tímto nekončí, jeho cílem je Mitsubishi plně zahrnout do své aliance, které vládne už 17 let. Tím by se japonsko-francouzský mamut vyšvihl na pozici největšího výrobce aut na světě před Toyotu a koncern VW.

Mitsubishi za letošní rok nastřádalo ztrátu 7 miliard jenů (1,6 miliardy korun eur), k tomu je třeba připočíst náklady na odškodnění za manipulaci s údaji o spotřebě a ztrátu z následného propadu prodejů, které kvůli aféře musela automobilka v Japonsku na čas zastavit.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Další z rubriky

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.