Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američané nedají bez auta ani ránu

  11:28aktualizováno  11:28
Návštěva rychlého občerstvení, vybrání peněz z bankomatu, telefonát z veřejného automatu a zhlédnutí filmu v kině, to vše mohou Američané zvládnout, aniž musí opustit svoje auto. Čtyřkolový miláček se stal nejbližším přítelem Američana. Správný Američan jezdí autem prostě všude.
Dodge Magnum

Dodge Magnum | foto: Dodge

Je schopen si zajet vozem i k poštovní schránce na rohu své ulice. Chodníky nikde nezejí takovou prázdnotou jako v amerických maloměstech.

Na lidi, kteří zvládnou pár kilometrů na kole nebo pěšky, kouká průměrný Američan jako na zjevení. A tak vysadil nedostatek pohybu (a tučná strava) obyvatele USA na zlatou příčku v "olympiádě obezity".

Nic naplat, kdo v USA nemá svůj vůz, ten nežije. Auto je symbol nezávislosti, a tak každý šestnáctiletý poté, co dostane řidičský průkaz, touží po vlastním bouráku.

Většinou se ho dočká - paradoxně díky peněžence rodičů.

Člověk, který se v USA obejde bez čtyřkolového miláčka, je považován za výstředníka 

Láska k automobilům by v USA tolik nekvetla, kdyby americká vláda danila pohonné hmoty podobně jako v Evropě. No řekněte, nejezdili byste více, kdyby vás litr benzinu přišel na patnáct korun?

Američané si stěžují, jak v posledních měsících benzin podražil. Nyní galon (3,85 litru) stojí na východě USA 1,8 dolaru a na západě se cena pohybuje kolem dvou dolarů.
A Američané se bojí, že se růst nezastavil. Když však slyší, kolik za pohonné hmoty platí Evropané, jen nevěřícně kroutí hlavami.

Nejen ceny benzinu, ale i vozový park odlišuje Ameriku od Evropy. V USA je malé auto o rozměrech felicie raritou. Na silnicích se to hemží jeepy, fordy a chevrolety s pohonem na všechna čtyři kola.

Američané však svých silných motorů nemohou pořádně využít, přestože mají dálnice jako podle pravítka. I v těch "nejrychlejších" státech je nejvyšší povolená rychlost 75 mil za hodinu (120 km/h) a nastavená pravidla se většinou dodržují.

ZLATÁ SVATBA V AUTĚ. V Americe se v autech odehrává téměř všechno - třeba i oslava 50. výročí uzavření manželství.

Motor však nešetří, čistota ovzduší je nijak netrápí. Během čekání v zaparkovaném autě se Američané nikdy nenamáhají vytáhnout klíčky ze zapalování. Motor duní i během tankování (Američané nemají na nádržích zámek). Klimatizace či topení, záleží na počasí, vždy jede na plný výkon. Americkou specialitou je vyhřívat auto topením a k tomu si stáhnout okénko.

Největší rozdíl mezi starým kontinentem a Novým světem je skutečnost, že se většina Američanů za volantem přemění v jednonohé tvory. Jako blondýnka Marina z Kalifornie. S nastartováním hodí levou nohu na palubní desku. K sešlápnutí spojky ji nepotřebuje, řazení je automatické. "Jednou jsem si půjčila od rodičů auto s ručním řazením - a chvíli mi trvalo, než mi došlo, že bez levé nohy se nerozjedu," říká s úsměvem.

Americký ideál, aby každý řídil vlastní auto, má za důsledek přeplnění silnic a dálnic. Projet po obchvatu kolem Washingtonu v době špičky znamená protrpět nejméně dvouhodinové martyrium.

Američané bloudí v začarovaném kruhu. Hromadná doprava (kromě velkých měst) takřka neexistuje, bez auta se do práce nebo k lékaři nedostanete, takže si každý musí pořídit auto. A protože má každý vlastní vůz, není nutné autobusová spojení zřizovat.

Úřady se pokusily tento problém rozetnout. Po americku. Na dálnicích vyčlenily pruh, ve kterém smějí jet pouze auta se dvěma a více pasažéry. Přestože vozidla v tomto pruhu se kolem šňůry čekajících aut jen míhají, zdá se, že ostatním řidičům dlouhé vysedávání v kolonách nevadí. Takže levou nohu na palubní desku a hurá do zácpy.

***

Co s ojetinou? Prodat nebo pohřbít!

***

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.