Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Antiradar: Policie sází na nejasný výklad

Kouzelná skříňka ne větší než mobilní telefon ušetřila mnohým "závodníkům" na českých silnicích nemalé peníze a velké nepříjemnosti.
Laserový radar měří s přesností 3 kilometrů v hodině až do vzdálenosti 350 metrů.

Laserový radar měří s přesností 3 kilometrů v hodině až do vzdálenosti 350 metrů. | foto: Radek KalhousMF DNES

Když antiradar "uloví" vlny, vysílané policejním radarem schovaným v křoví u silnice, zapípá či zasvítí. Řidič sundá nohu z plynu a zbrzdí auto na zákonnou rychlost, tím ušetřil až 10 tisíc na pokutě a pět trestných bodů.

Každý z přibližně 15 tisíc uživatelů antiradaru říká, že se mu počáteční 13 až 25tisícová investice už mnohokrát vrátila. Právě proti nim chtěli tvůrci zákona zakročit. Nejasná formulace ovšem nechala vše při starém.

Definice antiradaru totiž opět nijak nepokrývá obvyklé druhy antiradarů, které pouze pasivně sledují vlny vysílané policejními radary. Jiná situace platí pro prostředky, které "ovlivňují“ funkci policejních radarů.

Podle dosavadních výkladů šlo především o "rušičky“, které policejní radar vyřadí z činnosti. Takové zařízení ovšem zákon zakazoval už dříve. Nyní bylo upraveno, že tento zákaz se vztahuje na každého, aniž by se musel přímo účastnit provozu. Dříve toto nařízení totiž platilo jen na řidiče a vlastně se nevztahovalo například na spolujezdce.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích 411/2005 Sb. říká: 

Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen "antiradar"). Obecní úřad obce s rozšířenou působností uloží pokutu do 100 000 Kč osobě, která používá antiradar.

Nejasnosti
Problém ovšem nastává v případě praktického výkladu zákona - jeho tvůrce má totiž diametrálně odlišný než uživatel, kterým je police. Ministerstvo dopravy, které novou normu vypracovalo nejsou klasické tzv. "pasivní" antiradary zakázané. Názor policie je ale úplně opačný.

Ředitel republikové dopravní policie Zdeněk Bambas se se vstupem nového zákona do praxe nechal slyšet, že bude postihovat jakýkoli antiradar. Obecní úřad může za antiradar udělit až sto tisíc korun pokuty.

Bambas však tvrdí, že i když antiradar jenom zdálky odhalí radar a upozorní na něj, už tím vlastně ovlivnil jeho činnost a odporuje zákonu, protože po varování řidiče je radar k ničemu. "Zakázané jsou všechny antiradary,“ říká šéf dopraváků. Připouští ale, že jsou možné různé výklady zákona, a dokud nerozhodne soud, policie bude takto postupovat.

Internetový portál ministerstva dopravy věnovaný novému silničnímu zákonu www.novapravidla.cz vykládá normu takto: Přenosné pasivní radarové detektory jsou povolené, protože nejsou zakázané. Neexistuje totiž žádná norma, která by jejich použití upravovala.

Rozřešení tak pravděpodobně přinesou až první soudní spory řidičů pokutovaných za používání antiradarů.

Právník Zdeněk Svátek z Autoklubu ČR dodává, že se v zákoně měla původně objevit pasáž, která paušálně zakazuje všechny antiradary, ale poslanci tehdy podle něj "podlehli lobbingu firem, které ty nesmysly dovážejí“ a přijali mírnější úpravu.

Na laser jsou antiradary krátké
Policie na řidiče přezbrojuje a ke klasickým mikrovlnným radarům RAMER AD7 A RAMER AD9 nakupuje nové "laserové pistole", na které je antiradar krátký - pracují totiž na úplně odlišném principu. Když na hlídku řidiče upozorní, je už auto "změřené“. "Když antiradar zachytí laserový signál, je už auto ozářené a změřené,“ říká šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Laserový radar měří s přesností 3 kilometrů v hodině až do vzdálenosti 350 metrů. Rozsah měřitelných rychlostí je 10 až 250 kilometrů za hodinu.

Díky úzkému paprsku umí laserový radar změřit i vozidlo jedoucí v koloně. Policista zjistí jeho okamžitou rychlost do dvou sekund. Ta se spolu se vzdáleností objeví na displeji. Měřit přitom může přední i zadní část karoserie. Součástí radaru je většinou i digitální fotoaparát, který je schopen zachytit podobu řidiče i typ auta.

Jedinou obranou proti laserovým radarům je tzv. rušička. Její používání je ovšem nezákonné. Podle dostupných informací se dá pořídit za 20-25 tisíc korun, je třeba ovšem ještě připočítat investici do klasického antiradaru. Instalace rušičky je také vcelku komplikovaná, její čidla je totiž třeba zabudovat do nárazníku.

Úsekové měření
Především ve městech sází policie na poměrové neboli úsekové měření, které určuje průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace. Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů).

Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu. Proti tomuto měření žádné zařízení prozatím neexistuje, jediným řešením, jak se postihu vyhnout, je v tomto případě brzdit.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...