Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Apple vyvíjí auto v tajné laboratoři v Berlíně. Vyrábět se má v Rakousku

  12:00aktualizováno  12:00
Apple spouští v Berlíně tajnou laboratoř, vyvíjí elektrické auto. Po ukončení jednání s BMW a Daimlerem našla podle nejnovějších zpráv partnera v kanadsko-rakouské firmě Magna Steyr.

Interiér auta od Apple v představách designéra Matiase Papaliniho | foto: Matias Papalini

Apple zatím nikdy oficiálně nepotvrdil, že pracuje na automobilu, ale má už dokonce zaregistrované domény, které s automobilovou tématikou jasně souvisejí (čtěte zde). Americká společnost se podle informací německého tisku rozhodla do vývoje auta pustit naplno. V srdci Berlína proto měla založit tajné vývojové centrum, kam láká ke spolupráci německé odborníky.

Podle Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Apple už delší dobu hledá v inzerátech inženýry a informatiky se zaměřením na automobilový průmysl. Celkem má do tajného centra přijít patnáct až dvacet odborníků z Německa, přičemž to mají být „mladí lidé s progresivním myšlením“.

Agentura Reuters už dříve oznámila, že Apple přilákal pro projekt elektrického auta, kterému říká Titan, Jamieho Carlsona a Chrise Porritta z Tesly, Megan McClainovou z Volkswagenu, Vinaye Palkkoda z Carnegie-Mellonovy univerzity v Pittsburghu a Paula Furgala ze švýcarského Federálního technologického institutu v Curychu. Všichni se dříve zabývali vývojem samořiditelných aut.

Elektromobil od Applu, kterému se přezdívá iCar, by měl na trh dorazit v roce 2019 nebo 2020. Auto by mělo spadat spíše do kategorie malých vozů a podle FAZ se uvažuje i o zapojení do modelu carsharingu, tedy sdílení jednoho auta více lidmi. Při uvedení na trh by nemělo být auto schopné jezdit bez řidiče, to má přinést až další vývoj.

Dosud se spekulovalo, že Apple pro stavbu svého automobilu přizve některou zavedenou značku. Nejvíce se mluvilo o Daimleru a BMW. Nejhlubší spekulace mluvily o tom, že „Appleauto“ vyjde z městského elektromobilu BMW i3. Nakonec má být všechno jinak hlavně proto, že Apple chce, aby jeho automobil byl telematicky integrován do on-line služeb iCloudu, zatímco potenciální partneři by podle všeho trvali na méně rozsáhlé digitalizaci vozu z důvodu ochrany osobních dat majitele. Jednání s BMW proto skončila už loni, ukončení jednání s Daimlerem je prý čerstvější.

Výrobu tak má podle nejnovějších zpráv zajišťovat rakouská společnost Magna Steyr, která patří rakousko-kanadskému miliardáři Franku Stronachovi. Magna dosud vyrábí pro BMW automobily Mini řady Countryman a Paceman, ale to má letos skončit a výroba se přesune do Oxfordu, kde se vyrábějí ostatní modely značky Mini, a do Nizozemska.

Magna se chlubí velkou flexibilitou své fabriky ve Štýrském Hradci. Továrna s velkým podílem ruční práce se specializuje hlavně na modely vyráběné v menších sériích. Velmi známá je spolupráce s americkou automobilkou Chrysler, vyráběla pro ni evropské verze Chryslerů Voyager nebo Jeepů Grand Cherokee. Vyrábí také třeba pro Mercedes (offroad třídy G) nebo Peugeot. Firma disponuje velkým vývojovým centrem, pro francouzskou automobilku tak z velké části vyvinula sériové provedení sportovního kupé RCZ. Magna je také renomovaným dodavatelem komponent, například mezinápravové spojky pro modely s pohonem všech kol dodává mimo jiné pro Kiu, Fiat, BMW nebo Mercedes.

Jednu továrnu na komponenty má Magna Steyer také v Českých Velenicích.

Frank Stronach se proslavil před sedmi lety, kdy byl vážným kandidátem na převzetí tehdy krachující automobilky Chrysler. Kroužil také okolo Opelu.

Při přesunu prací na autě Applu do Evropy zavětřil příležitost také jeden z nejslavnějších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro. Pro italský deník La Repubblica prohlásil: „Oficiálně kandiduji na to ho navrhnout.“

„Udělat Apple Car chce odvahu,“ dodal, a ta mu rozhodně nechybí. Teď je navíc na volné noze, loni za sebou práskl dveřmi u Volkswagenu.



Témata: Apple, Elektromobil, Steyr


Nejčtenější

Skútr Čezeta
Ikonický skútr zvaný Prase: jezdil v USA, vyráběli ho i na Zélandu

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Další z rubriky

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Shelby si nenechal ujít v USA nejprodávanější auto, kterým je pick-up Ford...
Trump přezkoumá Obamovy normy spotřeby aut

Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa přezkoumá přísné normy spotřeby automobilů, jimiž v samém závěru svého působení popudila předešlá administrativa...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.