Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Apple vyvíjí auto v tajné laboratoři v Berlíně. Vyrábět se má v Rakousku

  12:00aktualizováno  12:00
Apple spouští v Berlíně tajnou laboratoř, vyvíjí elektrické auto. Po ukončení jednání s BMW a Daimlerem našla podle nejnovějších zpráv partnera v kanadsko-rakouské firmě Magna Steyr.

Interiér auta od Apple v představách designéra Matiase Papaliniho | foto: Matias Papalini

Apple zatím nikdy oficiálně nepotvrdil, že pracuje na automobilu, ale má už dokonce zaregistrované domény, které s automobilovou tématikou jasně souvisejí (čtěte zde). Americká společnost se podle informací německého tisku rozhodla do vývoje auta pustit naplno. V srdci Berlína proto měla založit tajné vývojové centrum, kam láká ke spolupráci německé odborníky.

Podle Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Apple už delší dobu hledá v inzerátech inženýry a informatiky se zaměřením na automobilový průmysl. Celkem má do tajného centra přijít patnáct až dvacet odborníků z Německa, přičemž to mají být „mladí lidé s progresivním myšlením“.

Agentura Reuters už dříve oznámila, že Apple přilákal pro projekt elektrického auta, kterému říká Titan, Jamieho Carlsona a Chrise Porritta z Tesly, Megan McClainovou z Volkswagenu, Vinaye Palkkoda z Carnegie-Mellonovy univerzity v Pittsburghu a Paula Furgala ze švýcarského Federálního technologického institutu v Curychu. Všichni se dříve zabývali vývojem samořiditelných aut.

Elektromobil od Applu, kterému se přezdívá iCar, by měl na trh dorazit v roce 2019 nebo 2020. Auto by mělo spadat spíše do kategorie malých vozů a podle FAZ se uvažuje i o zapojení do modelu carsharingu, tedy sdílení jednoho auta více lidmi. Při uvedení na trh by nemělo být auto schopné jezdit bez řidiče, to má přinést až další vývoj.

Dosud se spekulovalo, že Apple pro stavbu svého automobilu přizve některou zavedenou značku. Nejvíce se mluvilo o Daimleru a BMW. Nejhlubší spekulace mluvily o tom, že „Appleauto“ vyjde z městského elektromobilu BMW i3. Nakonec má být všechno jinak hlavně proto, že Apple chce, aby jeho automobil byl telematicky integrován do on-line služeb iCloudu, zatímco potenciální partneři by podle všeho trvali na méně rozsáhlé digitalizaci vozu z důvodu ochrany osobních dat majitele. Jednání s BMW proto skončila už loni, ukončení jednání s Daimlerem je prý čerstvější.

Výrobu tak má podle nejnovějších zpráv zajišťovat rakouská společnost Magna Steyr, která patří rakousko-kanadskému miliardáři Franku Stronachovi. Magna dosud vyrábí pro BMW automobily Mini řady Countryman a Paceman, ale to má letos skončit a výroba se přesune do Oxfordu, kde se vyrábějí ostatní modely značky Mini, a do Nizozemska.

Magna se chlubí velkou flexibilitou své fabriky ve Štýrském Hradci. Továrna s velkým podílem ruční práce se specializuje hlavně na modely vyráběné v menších sériích. Velmi známá je spolupráce s americkou automobilkou Chrysler, vyráběla pro ni evropské verze Chryslerů Voyager nebo Jeepů Grand Cherokee. Vyrábí také třeba pro Mercedes (offroad třídy G) nebo Peugeot. Firma disponuje velkým vývojovým centrem, pro francouzskou automobilku tak z velké části vyvinula sériové provedení sportovního kupé RCZ. Magna je také renomovaným dodavatelem komponent, například mezinápravové spojky pro modely s pohonem všech kol dodává mimo jiné pro Kiu, Fiat, BMW nebo Mercedes.

Jednu továrnu na komponenty má Magna Steyer také v Českých Velenicích.

Frank Stronach se proslavil před sedmi lety, kdy byl vážným kandidátem na převzetí tehdy krachující automobilky Chrysler. Kroužil také okolo Opelu.

Při přesunu prací na autě Applu do Evropy zavětřil příležitost také jeden z nejslavnějších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro. Pro italský deník La Repubblica prohlásil: „Oficiálně kandiduji na to ho navrhnout.“

„Udělat Apple Car chce odvahu,“ dodal, a ta mu rozhodně nechybí. Teď je navíc na volné noze, loni za sebou práskl dveřmi u Volkswagenu.



Témata: Apple, Elektromobil, Steyr




Nejčtenější

Trekka, novozélandský automobil na podvozku Škody Octavia
První a jediné novozélandské auto byla před 50 lety terénní škodovka

Na vzniku jediného sériově vyráběného novozélandského automobilu měla velkou zásluhu mladoboleslavská Škodovka. Ač tento vůz nebyl vyráběn v množstvích...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.