Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Apple vyvíjí auto v tajné laboratoři v Berlíně. Vyrábět se má v Rakousku

  12:00aktualizováno  12:00
Apple spouští v Berlíně tajnou laboratoř, vyvíjí elektrické auto. Po ukončení jednání s BMW a Daimlerem našla podle nejnovějších zpráv partnera v kanadsko-rakouské firmě Magna Steyr.

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho | foto: Matias Papalini

Apple zatím nikdy oficiálně nepotvrdil, že pracuje na automobilu, ale má už dokonce zaregistrované domény, které s automobilovou tématikou jasně souvisejí (čtěte zde). Americká společnost se podle informací německého tisku rozhodla do vývoje auta pustit naplno. V srdci Berlína proto měla založit tajné vývojové centrum, kam láká ke spolupráci německé odborníky.

Podle Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Apple už delší dobu hledá v inzerátech inženýry a informatiky se zaměřením na automobilový průmysl. Celkem má do tajného centra přijít patnáct až dvacet odborníků z Německa, přičemž to mají být „mladí lidé s progresivním myšlením“.

Agentura Reuters už dříve oznámila, že Apple přilákal pro projekt elektrického auta, kterému říká Titan, Jamieho Carlsona a Chrise Porritta z Tesly, Megan McClainovou z Volkswagenu, Vinaye Palkkoda z Carnegie-Mellonovy univerzity v Pittsburghu a Paula Furgala ze švýcarského Federálního technologického institutu v Curychu. Všichni se dříve zabývali vývojem samořiditelných aut.

Elektromobil od Applu, kterému se přezdívá iCar, by měl na trh dorazit v roce 2019 nebo 2020. Auto by mělo spadat spíše do kategorie malých vozů a podle FAZ se uvažuje i o zapojení do modelu carsharingu, tedy sdílení jednoho auta více lidmi. Při uvedení na trh by nemělo být auto schopné jezdit bez řidiče, to má přinést až další vývoj.

Dosud se spekulovalo, že Apple pro stavbu svého automobilu přizve některou zavedenou značku. Nejvíce se mluvilo o Daimleru a BMW. Nejhlubší spekulace mluvily o tom, že „Appleauto“ vyjde z městského elektromobilu BMW i3. Nakonec má být všechno jinak hlavně proto, že Apple chce, aby jeho automobil byl telematicky integrován do on-line služeb iCloudu, zatímco potenciální partneři by podle všeho trvali na méně rozsáhlé digitalizaci vozu z důvodu ochrany osobních dat majitele. Jednání s BMW proto skončila už loni, ukončení jednání s Daimlerem je prý čerstvější.

Výrobu tak má podle nejnovějších zpráv zajišťovat rakouská společnost Magna Steyr, která patří rakousko-kanadskému miliardáři Franku Stronachovi. Magna dosud vyrábí pro BMW automobily Mini řady Countryman a Paceman, ale to má letos skončit a výroba se přesune do Oxfordu, kde se vyrábějí ostatní modely značky Mini, a do Nizozemska.

Magna se chlubí velkou flexibilitou své fabriky ve Štýrském Hradci. Továrna s velkým podílem ruční práce se specializuje hlavně na modely vyráběné v menších sériích. Velmi známá je spolupráce s americkou automobilkou Chrysler, vyráběla pro ni evropské verze Chryslerů Voyager nebo Jeepů Grand Cherokee. Vyrábí také třeba pro Mercedes (offroad třídy G) nebo Peugeot. Firma disponuje velkým vývojovým centrem, pro francouzskou automobilku tak z velké části vyvinula sériové provedení sportovního kupé RCZ. Magna je také renomovaným dodavatelem komponent, například mezinápravové spojky pro modely s pohonem všech kol dodává mimo jiné pro Kiu, Fiat, BMW nebo Mercedes.

Jednu továrnu na komponenty má Magna Steyer také v Českých Velenicích.

Frank Stronach se proslavil před sedmi lety, kdy byl vážným kandidátem na převzetí tehdy krachující automobilky Chrysler. Kroužil také okolo Opelu.

Při přesunu prací na autě Applu do Evropy zavětřil příležitost také jeden z nejslavnějších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro. Pro italský deník La Repubblica prohlásil: „Oficiálně kandiduji na to ho navrhnout.“

„Udělat Apple Car chce odvahu,“ dodal, a ta mu rozhodně nechybí. Teď je navíc na volné noze, loni za sebou práskl dveřmi u Volkswagenu.





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.