Koncept vozu, který by mohl být vyráběn v českém závodě automobilky Hyundai.

Koncept vozu, který by mohl být vyráběn v českém závodě automobilky Hyundai. | foto: Dan Materna, MF DNES

Asijská auta udeří na Evropu, Hyundai plánuje útok z Česka

  • 39
Už na začátku ženevského autosalonu je zřejmé, že evropské výrobce aut nečekají na jejich kontinentě lehké časy. Souboj o klienty dramatizuje zejména nástup asijské konkurence, především z Japonska a Koreje. Tamní automobilky na evropském trhu čím dál víc posilují. V Ženevě je to víc než patrné: prakticky všechny asijské značky na něm předvedly novinky, kterými chtějí přetáhnout evropské zákazníky od zavedených značek.

Hyundai ukázal auto z Nošovic ...VÍCE

"Chceme mít takový podíl na trhu, jaký nám náleží," říká viceprezident Hyundai pro Evropu Gerri Dorizas. Společně se značkou Kia chtějí v Evropě do roku 2010 prodávat milion automobilů ročně.

Asijští výrobci se do Evropy hrnou nejen s auty, ale i s novými závody. Loni otevřela továrnu v Kolíně v České republice Toyota. V Maďarsku vyrábí Suzuki.

A na konci roku sjede z výrobních linek v Žilině nové auto firmy Kia, jejíž koncept nazvaný Cee’d Kia představila v Ženevě. K další expanzi má přispět nový závod, který vyroste s velkou pravděpodobností v tuzemských Nošovicích. Vyrábět by měl ročně až tři sta tisíc aut, tedy stejné množství jako zmíněný závod v Kolíně. Pokud připočteme možnosti závodu v Žilině, budou mít jen Hyundai a Kia výrobní kapacitu 600 000 aut, což je více, než má mladoboleslavská Škoda Auto.

Podle odborníků obě korejské firmy velmi úspěšně kopírují strategii, s kterou pronikla už dříve do Evropy japonská Toyota: nové závody v Evropě, nové modely a velké investice do prodejní sítě.

Odbyt korejských značek v Evropě už teď prudce roste: během dvou let o více než tři čtvrtiny na loňských 548 tisíc prodaných aut.

Evropský trh stagnuje. Zákazníci se v této situaci přiklánějí právě k asijským značkám a jejich podíl na trhu se citelně zvyšuje.

Navíc přibývá další konkurence. V ruském Kaliningradu se mají letos začít vyrábět čínská auta Chery. Odtud mají putovat nejen na ruský trh, ale i k západoevropským zákazníkům.

Kromě Korejců se na evropské trhy chystají i výrobci z Číny a Indie
Pro čínské výrobce je poloha Kaliningradu ideální. Na ruském trhu dostanou možnost "vychytat" před vstupem do západní Evropy podstatné problémy. Čínská auta se mají vyrábět ve stejném montážním závodě, jako se už nyní montují některé modely Kia, Chevrolet i BMW.

V Číně nyní horečně pracují na vývoji aut, která budou vyhovovat evropským požadavkům.

V Ženevě byl vidět i další výrobce, o kterém dosud Evropané mnoho neslyšeli: indická Tata.

Na náročnější trhy míří například i vzkříšená Dacia. Model Logan představil rumunský výrobce patřící Renaultu v Ženevě jako vcelku atraktivní kombi.

A jak se dívají lidé z tradičních automobilek na asijskou konkurenci? Není to oblíbené téma rozhovoru, manažeři často nechtějí připustit, že pro ně jsou například Korejci hrozbou. Přestože tradiční automobilky se tváří, že se nic neděje, a v Ženevě se blýskají s usmívajícími se modelkami u naleštěných limuzín, mnoho značek je v nejhlubší krizi. Řada evropských automobilek propouští a počítá ztráty.

"Bude to konkurence," hodnotí nástup nových automobilek člen představenstva Škody Martin Jahn.

Konkurence a stagnující evropský trh nutí automobilky hledat odbytiště i jinde. Konkrétně Škoda Auto se právě proto velmi intenzivně zajímá o ruský a čínský trh, kde začne své vozy i vyrábět.

Chceme část trhu, která nám patří,
říká šéf Hyundai

Viceprezident Hyundai Europe Gerry Dorizas.
Korejské automobilky Kia a Hyundai plánují, že během pěti let budou na kontinentu prodávat dohromady milion aut ročně, tedy dvakrát více než loni. "Je to náš hlavní cíl," říká v rozhovoru viceprezident Hyundai Europe Gerry Dorizas ...VÍCE