Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi e-tron quattro alias Q6 je připraveno na jízdu bez řidiče

  12:20aktualizováno  12:20
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Je to nejprovařenější veřejné tajemství autosalonu. Z petrolejově modrého obra, který je hlavním magnetem monumentálního stánku Audi na frankfurtském výstavišti, bude model Q6. Zatím se ale jmenuje e-tron quattro a namísto silného turbodieselu si hraje na ekologa. A představuje výbavu pro autonomní jízdu.

„Sportovní SUV poskytuje výhled na první velkosériově vyráběný elektromobil Audi,“ uvádí trochu krkolomně automobilka v tiskovém prohlášení.

„Audi představí začátkem roku 2018 luxusní sportovní SUV s čistě elektrickým pohonem. Studie Audi e-tron quattro concept je konkrétní předzvěstí tohoto vozu,“ doplňuje srozumitelněji Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti Audi zodpovědný za technický vývoj

Obrovitý koncept je od základu navržen jako elektromobil. Designéři pro jeho tvarování vymysleli nový pojem „Aerosthetics“, jenž vysvětluje, že vzhled vozu spojuje designérskou invenci s exaktností aerodynamiky. Pohyblivé prvky na přídi, bocích a zádi vylepšují obtékání vozu vzduchem. Spodní část vozu je ze stejného důvodu kompletně zakrytá. Zrcátka nahradily kamery. I přes vzhled dálničního buldozeru má e-tron quattro skvělý koeficient aerodynamiky cx = 0,25. Je však třeba mít na paměti, že je to koeficient vztažený k mírám vozu, špičatý přikrčený sporťák bude samozřejmě řezat vzduch lépe.

Audi e-tron quattro

Koncept stojí na druhé generaci modulární platformy koncernu VW pro vozy s motorem uloženým vpředu podélně, která umožňuje použití různých systémů pohonu a rozmanitých uspořádání technických komponentů a interiéru.

Délkou se řadí mezi Audi Q5 a Q7, že z něho tedy vznikne model Q6 je tedy skoro stoprocentní. Narozdíl od „pětky“ a „sedmičky“ má klást větší důraz na dynamické linie. Však se konceptu snažili designéři dát vzhled kupé. Vzhledem k tomu, že model, který na e-tron naváže, bude spíše stylově zaměřený, nebylo by překvapením, kdyby i sériové provedení mělo čtyřmístnou kabinu, stejně jako frankfurtský koncept. Ten je dlouhý 4,88 metru, široký 1,93 metru a vysoký jen 1,54 metru. Kufr je 615litrový.

Elektrifikované quattro

O pohon konceptu se už podle jména starají elektrony. Velký lithium-iontový akumulátor s kapacitou 95 kWh, uložený kvůli rovnovážnému rozložení hmotnosti mezi nápravami a pod prostorem pro cestující, živí tři elektromotory se souhrnným výkonem 320 kW (krátkodobě 370 kW). Jeden je na přední nápravě a dva na zadní. Maximální točivý moment je více než 800 Nm. Z klidu na 100 km/h vystřelí za 4,6 sekundy, elektronicky omezená nejvyšší rychlost je 210 km/h. Audi slibuje dojezd více než 500 kilometrů.

Kombinovaný systém nabíjení CCS (Combined Charging System) umožňuje nabíjení stejnosměrným, nebo střídavým elektrickým proudem. Kompletní nabití akumulátoru stejnosměrným proudem na nabíjecí stanici s výkonem 150 kW trvá pouhých 50 minut. Alternativou je bezkontaktní indukční nabíjení systémem. Něco energie dodají také solární články na střeše.

V zatáčkách má na obratnosti vozu přidávat takzvaný Torque Control Manager, který podle potřeby aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola, a nahrazuje tak funkci samosvorného diferenciálu. Agilitě také prospívá natáčení zadních kol. V závislosti na rychlosti jízdy a jízdní situaci jsou zadní kola natáčena opačným nebo stejným směrem jako přední kola.

Adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči snižuje ve vyšších rychlostech světlou výšku.

Audi e-tron quattro

OLED poprvé

Za pozornost stojí také světla, ta přední jsou laserová. LED diody jsou doplněny o extrémně ploché organické diody (OLED), které se prozatím do sériových aut nepropracovaly. OLED jsou použity také na koncových světlech.

Všechny displeje v interiéru používají technologii OLED. Extrémně tenké fólie lze vyříznout do jakéhokoli požadovaného tvaru. Jednou z inovací je Audi virtual cockpit curved OLED: po pravé a levé straně pod zcela digitálním panelem přístrojů jsou dva dotykové displeje s černým sklem a hliníkovým rámečkem. Řidič ovládá světlomety a systémy pro autonomní jízdu prostřednictvím levého displeje. Velký displej vpravo je určen pro ovládání multimediálního a navigačního systému.

Fotogalerie

Dotykové plochy jsou i na ramenech volantu. Na konzoli středového tunelu se nacházejí další dva displeje OLED, zobrazující stav poháněcího ústrojí, nastavení automatické klimatizace a volně konfigurovatelné informační funkce. Displeje se zakřivenými plochami v přední části dveří slouží jako digitální vnější zpětná zrcátka.

Cestující vzadu mohou na displejích OLED na středové konzole nastavit automatickou klimatizaci a informační a zábavní funkce pro svou část interiéru nebo si mohou jejich prostřednictvím vyměňovat data s řidičem. Modul LTE připojí Audi e-tron quattro concept k internetu.

Řidič jen obsluhuje stroj

E-tron quattro vybavilo Audi veškerou technikou, kterou značka vyvíjí pro autonomní jízdu: radarovými senzory, kamerou, ultrazvukovými senzory a laserovým senzorem. Data z těchto senzorů jsou shromažďována v centrální řídicí jednotce asistenčních systémů (zFAS) uložené v zavazadlovém prostoru, která na jejich základě vypočítává kompletní model okolí vozidla v reálném čase a poskytuje tuto informaci všem asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu. „Tyto technologie jsou již téměř připraveny pro použití v sériově vyráběných vozidlech,“ uvádí automobilka.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.