Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které nepotřebuje stěrače - Fioravanti Hidra

  16:14aktualizováno  16:14
Pojmenování nejnovější kreace Leonarda Fioravantiho možná moc lákavě nezní. Rozhodně by ale bylo škoda stánek italské autodesignérské legendy v Ženevě minout. Koncept Hidra totiž možná předznamenává konec stěračů.

Fioravanti Hidra | foto: la Repubblica

Patentovaný systém založený na nanotechnologiích sám čistí čelní sklo. Po víc než stovce let tak možná auta přijdou o stěrače.

Poslední výtvory Leonarda Fioravantiho jsou prosklené víc než dost, bylo tedy třeba vymyslet něco, co udrží okna stále čistá.

Hidrou slaví pan Fioravanti dvacetiletí fungování stejnojmenné designérské kanceláře. Předtím maloval v letech 1964 až 1987 u Pininfariny ta nejkrásnější ferrari (mimo jiné Daytonu, Dino GT nebo 308).

Kdysi vyzráli na dešťové kapky designéři Citroënu. V roce 1974 představený Citroën CX měl zadní okno konkávně prohnuté, aerodynamika auta byla tak vyšlechtěná, že se na zadní sklo nedostaly kapky vody ani nepořádek ze silnice. To už je ale víc než třicet let, auta už jsou dnes mnohem dál, když zaprší, musí se ale spolehnout na stále (skoro) stejné stěrače.

Stěrače prý nepotřebovalo ani pravděpodobně nejošklivější auto světa Aurora. Tvůrce tvrdil, že je za tím promyšlený tvar. Zlí jazykové však tvrdí, že to nebyl úmysl, ale nutnost. Prosklenou kopuli, která tvořila kabinu řidiče, by řádný stěrač své doby (psal se rok 1957) pravděpodobně účinně nesetřel.

Fioravanti na to šel stejně jako kdysi citroënáři, vzal si ale ještě na pomoc nanotechnologie.

Speciální čelní sklo upravují čtyři zvláštní vrstvy tak, že z něj tvoří sofistikovaný samočisticí systém.

První "nátěr" je z oxidu titaničitého, který při styku se vzduchem filtruje sluneční paprsky, ale především dává sklu silný vodoodpudivý efekt. Stejnou technologii už znají architekti a používá se na prosklených budovách.

Druhá vrstva je tvořena kulovitými mikroskopickými částečkami, které "posílají" špínu na okraje okna. Aktivují je senzory ve třetí vrstvě, které jim "řeknou", kde je třeba čistit. Čtvrtá vrstva je vodičem, napájejícím celý komplikovaný systém. Prý to není sci-fi, dušují se u Fioravanti. A prý to funguje...

Když auto zmokne a zašpiní se čelní sklo při parkování před domem, přichází čas trysek vody a vzduchu, které okno očistí před vyjetím. Když je potřeba, může být voda ohřátá, aby rozpustila led.

Podle tvůrců by "kouzelné okno" mělo dorazit do výroby za tři až pět let. "Záleží to na penězích, které se podaří sehnat na vývoj," říká Lenardo Fioravanti pro deník la Repubblica.

Fioravanti odhaluje tři oblasti, kterým na autě věnuje velkou pozornost: Světla, stěrače a střecha - pouze na těchto třech částech nasbírala jeho kancelář 35 patentů.

Se zvláštními stěrači začal už u Pininfariny. Pro Ferrari BB vymyslel jakousi pomocnou lamelu, která čistila "mrtvá místa" okna. Už ve vlastní režii vyvinul stěrač na boční okno, který byl uchycen ve středovém sloupku.

"Říkali jsme si také, že je lepší vodu do ostřikovačů ohřívat, řešení jednoduché a geniální. Připadá mi bláznivé, že to dnes není v sériové výbavě všech aut, " říká Leonardo Fioravanti pro italské noviny.

Aby se nezapomnělo na Hidru. V turínském ateliéru mu říkají MPC (multi purpose coupé), tedy víceúčelové kupé. Vlastně je to ale hlavně trochu bachraté auto někde mezi hatchbackem, kombíkem a MPVčkem. Kupé v tom vidí asi jenom tým pana Fioravantiho, ale necháme se překvapit, prozatím byly zveřejněny pouze dvě skici. - OBRÁZKY ZDE

Pětidveřový čtyřmístný koncept se má chlubit hlavně vytříbenou aerodynamikou a vysokou úrovní pasivní bezpečnosti.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.