Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fantastické vraky dorazily do Česka, nejvzácnější stál 16 milionů

aktualizováno 
Ivo Smutný se zaradoval, když viděl fotky automobilových klenotů loni nalezené fantastické sbírky. Takový poklad už jinde na světě asi schovaný není. Tři z nich teď uznávaný veteránolog dovezl do Česka.

Ivo Smutný je světová extraliga mezi veteránisty a když bylo jasné, že sbírka zchátralých veteránů, která se našla vlastně náhodou na zámečku George Baillona v západní Francii, bude na prodej, šel najisto. Českým klientům pomohl nakoupit v dražbě tři poklady.

Sbírka šedesáti zubožených automobilových klenotů opuštěná na usedlosti kdysi zámožného podnikatele Rogera Baillona na západě Francie se dražila začátkem února v Paříži na veteránském veletrhu Rétromobile. Do Prahy dorazily tři kousky tento týden. Všechny zůstanou podle Smutného v Česku.

Hispano-Suiza H6B

Jen papírování u francouzských úřadů trvalo měsíc a půl. „Exportní povolení musí schválit francouzská vláda,“ vysvětluje.

Nad slovem vrak se Smutný, který je mimo jiné členem francouzského Hispano-Suiza klubu,  ošívá. „Vždyť je to nádhera, krásný kus ve fantastickém stavu,“ zamilovaně obhlíží ladné tvary. Že klenutý blatník odrezl od prahu, ho nerozhází. „Hlavně je kompletní. Zrenovovat, opravit, nahradit se dá všechno, ale tady víme, jak to vypadá, máme původní kování, detaily, všechno,“ svítí mu oči.

Podle Smutného se dá opravit i motor, jehož hliníkový blok se drolí, jak do něj hlodá vlhkost. „Bude z něj nádherný kousek,“ libuje si. Také stál 580 tisíc eur. Ano, čtete správně, ta hromada rezavého plechu, ohnilého dřeva, puchřící gumy a zteřelé kůže stála šestnáct milionů korun, včetně pavučin.

Ten majestátní auťák, Hispano-Suiza H6B, kterému Smutný láskyplně říká hispánka, byl z celé trojice vůbec nejdražší z vydražených předválečných vozů z Baillonovy kolekce. „Asi jsme ještě nekoupili auto v takovémto stavu za takové peníze. Je to absolutní perla z předválečných aut celé Baillonovy sbírky,“ rozplývá se. Kupé s karoserií od karosárny Million Guiet je podle odborníka jednou z nejhezčích hispánek na světě, zaslouží si tedy dokonalou renovaci.

Hispano-Suiza H6B

Neznalý návštěvník Smutného království v Jinočanech u Prahy, kde jsou tři „české“ kousky na pár týdnů k vidění, asi nepřestane kroutit hlavou. Je to poučná exkurze do světa nejvyšších pater sběratelství aut a restaurátorství.

Fotogalerie

Nehroutil se, když zubožené vzácné veterány viděl na prvních fotkách? Vždyť laik by to prohlásil jen za hromadu šrotu. „Důležité je, že jsou kompletní,“ vysvětluje. Pro veteránistu je totiž nejdůležitější, aby věděl, jak jednotlivé díly vypadaly pro případné vytvoření kopie.

Hrdý je na modrého krasavce téměř zapomenuté značky Ballot. Model RH3 s třílitrovým řadovým osmiválcem s karoserií od slavného pařížského karosáře Henri Chaprona, vydražil za necelých třicet tisíc eur. „Je to nákup roku,“ libuje si, za jak skvělou cenu byl. Je to opravdová rarita. Ví se asi o šesti dochovaných kusech, ovšem jen jediný je s karoserií Chapron. Zatím se plánuje, že se nepustí do renovace, ale celý ho vyčistí a zakonzervují. Původní zářivě modrý lak rozleští a vyženou pavouky.

Ballot RH3, karoserie Chapron

Ballot RH3 karoserie Chapron

Firma Ballot, specializovaná na lodní motory i celé lodě, vyráběla auta jen několik let. Automobilovou divizi na přelomu dvacátých a třicátých let odkoupila automobilka Hispano-Suiza.

Třetím kouskem je nádherný voisin se vzácnou karoserií ve stylu art deco od karosárny Louis Gallé. „Avion-Voisin C7 stál 72 tisíc eur,“ uvádí Smutný. Zatím je v plánu auto nechat tak, jak ho našli na Baillonově panství, včetně pavučin, šípkových šlahounů zamotaných do drátěných kol a možná i myší. „Je to jeden z mála dochovaných kusů. Unikátní technicky i svou elegantní karoserií,“ doplňuje odborník na předválečné vozy.

Voisin C7, karosárna Louis Gallé
Voisin C7, karosárna Louis Gallé

Voisin C7 karosárna Louis Gallé

Smutný se pro svého klienta v aukci přetahoval třeba i o úžasný ladný Talbot s karoserií od Saoutchika sežranou z poloviny rzí, který se stal jakýmsi symbolem nalezené sbírky. „Přestali jsme, když jsme se dostali na 1,4 milionu eur, pak už to nedává smysl,“ vysvětluje.

Bájná sbírka

Ivo Smutný prozrazuje, že úplně náhodný objev to asi nebyl. „Mezi odbornou veřejností se tušilo, že by sbírka mohla existovat, nikdo ale nevěděl, kde by mohla být,“ vysvětluje. O tom, že Roger Baillion nashromáždil unikáty nevyčíslitelné hodnoty se však vědělo. Odborníci na vzácná auta myslí, že podobná zapomenutá kolekce už na světě není.





Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.