Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bez autosedačky už to nepůjde

  12:22aktualizováno  12:22
S novým zákonem přichází povinnost používat dětské sedačky při každé jízdě.

Test autosedaček | foto: ADAC

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
TEST DĚTSKÝCH AUTOSEDAČEK 

Prvním červencem skončí zvláštnost, platná dosud v České republice, kde se povinnost umístit dítě do autosedačky vyžadovala jen na dálnicích a rychlostních silnicích.

Konečně jasno
Ke stejnému datu končí také dosavadní možnost, kdy děti mohly jezdit i ve vozech nevybavených bezpečnostními pásy. Od 1. července v takovém vozidle již dítě prostě nesmí jet, upozorňují odborníci z ministerstva dopravy.

Dětské autosedačky (v zákoně jsou definované jako zádržné systémy) se podle hmotnosti dítěte dělí do pěti skupin: v těch pro nejmenší do 10 kg, respektive do 13 kg váhy děti sedí zády ke směru jízdy, u dalších tří skupin, odstupňovaných do hmotnosti 36 kg, dítě sedí čelem ke směru jízdy.

Autosedačky se připevňují do osobního automobilu buď standardním tříbodovým bezpečnostním pásem pro dospělé, nebo i dvoubodovým (bederním) bezpečnostním pásem, pokud je tato možnost na sedačce uvedena. Moderní typy sedaček se připevňují systémem ISOFIX se speciálním čepem a pouzdrem.

Zákon stanoví, že děti do váhy asi 13 kg, tedy do věku 18 až 24 měsíců, se mají přepravovat v zádržném zařízení umístěném zády ke směru jízdy.

Autosedačku lze umístit na přední sedadlo vedle řidiče pouze tehdy, není-li před tímto sedadlem funkční airbag. Nemá-li vůz zařízení, jak tento airbag vyřadit z činnosti, je třeba sedačku pro sezení dítěte proti směru jízdy umístit na zadní sedadlo. Airbag by totiž mohl dítěti způsobit vážné zranění.

U sedaček obrácených proti směru jízdy je nutné dbát také na to, aby hlava dítěte nepřesahovala přes okraj sedáku. Při čelním nárazu by byla totiž krční páteř dítěte nadměrně zatěžována.

Lze to připodobnit k situaci, v jaké jsou dospělí ve voze při prudkém nárazu zezadu, sedí-li na sedadle bez hlavové opěrky. V autosedačce, v níž sedí ve směru jízdy, tedy se dívá dopředu, aktivovaný airbag dítě zvlášť neohrožuje.

Výjimky existují

S ohledem na početnější rodiny se staršími vozy novela zákona umožňuje ještě krátkodobě několik výjimek.

Konkrétně: přesahuje-li počet dětí nad tři roky počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla až do 1. května 2008 přepravovat na zadním sedadle i víc dětí bez použití zádržného bezpečnostního systému.

Nesmí však jet po dálnici. Také pokud se na zadní sedadlo vozu nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt připoutané jen bezpečnostním pásem.

Dítě nemusí být v autosedačce také ve voze taxi. Ale nesmí v tom případě sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem.

A připomeňme také, že sedačku nebo alespoň sedátko musí používat i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm. Další výjimka, kdy vozidlo nemusí být vybaveno dětskými sedačkami, se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce. V tom případě je rychlost vozidel omezena do 70 km/h.

Dobrá rada
Odborníci doporučují používat takové dětské sedačky, které odpovídají velikosti a hmotnosti dítěte, a větší děti přepravovat s použitím podsedáků. Zlepšují totiž geometrii bezpečnostního pásu v oblasti krku, pánve a břicha. Nabádají také, aby rodiče dbali na vzpřímené sezení dětí v sedačkách; spánková poloha s hlavou proti dveřím a poloha vleže napříč směru jízdy může totiž v případě kolize vyvolat kritické zatížení hlavy a krční páteře.

Jakou autosedačku koupit?
- Při nákupu sedačku vyzkoušejte zásadně vždy s dítětem, nechte si předvést, jak ji umístit do auta. Žádejte návod v češtině.

- Sedačka musí být pro dítě bezpečná i pohodlná a příjemná.

- Pokud kupujete sedačku z druhé ruky, ujistěte se, že nevykazuje mechanické poškození a že je plně funkční; především pásy a skořepiny musí být nepoškozené. I v tomto případě žádejte český návod k použití.

- Na sedačce pro své dítě nešetřete, musí být technicky a tvarově vhodná do vašeho automobilu.

- Každá sedačka musí mít na viditelném místě zkušební značku, která obsahuje jméno výrobce a jméno produktu.

- Nové automobily jsou dnes vybavovány úchytkami ISOFIX. V tom případě je sedačka jednoduše zasunuta čepy do západek již zabudovaných ve voze. Montážní chyby při této technice jsou prakticky vyloučeny. Pokud to jde, doporučujeme sedačky ISOFIX používat.

Jak používat dětskou autosedačku
- Své dítě ochráníte jen používáním správné dětské autosedačky, která je vhodná pro váhu a výšku vašeho dítěte.

- Umísťování dětské sedačky do auta si natrénujete podle přiloženého návodu.

- Pokaždé se ujistěte, že dětská sedačka je správně umístěna. Když je správně připoutána, nedá se s ní téměř hnout.

- Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (pásy těsně přiléhají k tělu, vůli mohou mít na plochu dlaně); nesmí pod pásy proklouznout a pásy nesmějí vést přes krk. Vyvarujte se oblečení dítěte do mnoha vrstev, snižuje to při nehodě účinnost pásů.

- Nikdy nevozte dítě bez sedačky

- Dávejte sami dobrý příklad tím, že používáte bezpečnostní pás.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
TEST DĚTSKÝCH AUTOSEDAČEK 

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.