BMW 3 Coupé | foto: BMW

BMW 3 Coupé: Čekání na M3 nebude nudné

  • 24
Doby, kdy se u BMW připlácelo za druhý pár bočních dveří, jsou definitivně pryč. Již od počátku devadesátých let, kdy spatřila světlo světa dvoudveřová varianta tehdejší trojkové řady E36, jsou kupé prezentována jako lepší a pochopitelně dražší zboží.

Tomu odpovídá odlišná konstrukce karoserie kupé, se kterou poprvé přišla právě generace E36 - na první pohled prakticky stejná jako u sedanu, ovšem ve skutečnosti se naopak skoro všechny proporce liší - a nechybí samozřejmě bezrámové dveře.

Podle stejného receptu vzniklo i páté vydání dvoudveřové trojky, které se od svého čtyřdveřového vzoru liší zatím historicky nejvíce. Linie už připomínají sedan jen vzdáleně; při pohledu na elegantně vypointovanou záď si spíše vybavíme nádherné kupé 850i z počátku devadesátých let dvacátého století.

Svou cestou se vydaly i oba konce auta, jejichž ztvárnění je osobitější, než kdy předtím. Exkluzivní postavení ve výrobním programu ilustruje i nový kód E92, odlišný od sedanu (E90), výběr šesti exkluzivních barevných odstínů a nové vzory litých kol. Bi-xenonové světlomety se staly standardem, oblíbené "korónové" světelné lišty zastanou funkci denních světel.

V konstrukci byly zvoleny některé nové postupy, takže s ohledem na odlišné požadavky na tuhost dvoudveřové karoserie se některé příčné nosníky odstěhovaly pod podlahu, kde mj. přispěly ke snížení těžiště. Konstruktérskou lahůdkou jsou nosníky v B-sloupkách z trubek proměnlivého průřezu, vyráběné ze superpevné oceli hydroformingem za tepla.

Masivní využití vysokopevnostní oceli a precizní práce při navrhování skeletu mají za následek vynikající tuhost v krutu a také snížení hmotnosti proti sedanu o 10 kg, zatímco dříve tomu bývalo naopak.

V interiéru je nová zejména přísně čtyřmístná koncepce - krajní sedadla jsou vždy oddělena průběžnou středovou konzolou s odkládacími prostory a loketními opěrkami pro přední místa. Interiérové panely dostaly více prostoru pro nevázané křivky ve stylu BMW 6, a také nové povrchové úpravy materiálů.

Horní a dolní polovinu interiéru může opticky rozdělovat příplatková lišta, plnící interiér měkkým světlem jako u sedmičkové řady. Kliky dveří, startovací tlačítko, výdechy ventilace a střed volantu budou lemovat ozdobné panely.

VIDEO: BMW 3 Coupé

VIDEO 1

VIDEO 2 


Řidič a spolujezdec sedí níže a více vzadu, blíže k těžišti vozidla a nižší okna jim zaručují sportovnější pocity. Premiérou u BMW je automatický podavač pásů, který se vysune po zavření dveří a zasunutí "klíčku" do zapalování.

Prvek, již známý majitelům velkých kupé z produkce mercedesu či amerických výrobců, šetří řidiče a spolujezdce akrobatického natahování pro bezpečnostní pás, umístěný ve vzdáleném B-sloupku.
 
Hliníkový podvozek odpovídá osvědčené koncepci ramen McPherson s dvakrát kotveným spodním ramenem vpředu a pětiprvkového zavěšení vzadu, úspěšně používaného již minulou generací BMW 3. Coupé však obdrželo tvrdší pérování a některé úpravy, posouvající rozložení hmotnosti blíže ideálu 50:50.

Brzdy dostaly větší kotouče, což si vyžádalo standardní montáž 17“ kol a přední nápravu vede druhá evoluční generace aktivního řízení s preciznějšími reakcemi, která spolupracuje se systémem DSC a umožňuje mu drobné korektivní zásahy do natočení předních kol v kritických situacích. Světovou novinkou je kontinuální sledování zbývající tloušťky brzdového obložení, také prostřednictvím DSC.

Nechybí samozřejmě ani funkcionality známé ze sedanu, jako např. potlačení fadingu automatickým zvyšováním tlaku při zahřátých brzdách, samočinné narušování vodního filmu na brzdových kotoučích na základě povelu z dešťového senzoru, či Soft Stop k měkkým dojezdům bez škubnutí.

Pohonné jednotky zahrnou zpočátku výhradně šestiválce. Kromě dvou magnéziových zážehových 2,5 a 3 l Valvetroniců (160 a 200 kW) a vznětového třílitru common-rail III s piezovstřikovači (170 kW), to bude především další novinka - evoluční verze zážehového třílitru pro model 335i, osazená přímým vstřikováním benzínu a především přeplňovaná dvěma paralelními nízkotlakými turbodmychadly.

Výsledkem jsou výkony srovnatelné s čtyřlitrovým osmiválcem (225 kW a 400 Nm/1300 - 5000 ot.) při hmotnostní úspoře cca 70 kg a především průměrné spotřebě 9,5 l/100 km. Střídmost má na svědomí mj. použití nových materiálů v konstrukci turbodmychadla, díky kterým odolává dlouhodobě teplotě až 1050 stupňů Celsia a nemusí být chlazeno vstřikováním bohaté směsi.

Sladkým ovocem je zrychlení na 100 km/h za 5,5 s, pružná akcelerace 80 - 120 km/h na pětku za 6,1 s a samozřejmě také "elektronická" maximálka 250 km/h. Čtyřválce přijdou ke slovu později, bude se s největší pravděpodobností jednat o verze 320i a 320d. Premiéru oslavilo i vůbec první nasazení elektronického pohonu všech xDrive do kupé BMW.

Designové a technické kvality nového trojkového BMW vyústily v udělení prestižního ocenění World Car of the Year, jehož teprve druhý ročník vyhlašovali v New Yorku, jako nadstavbu regionální ankety Car of the Year (COTY), novináři z 21 země světa, zvolené podle důležitosti tamějších trhů. Cenu za design si odnesl Citroën C4, sportovním autem roku bylo zvoleno Porsche Cayman S a ekologickým vítězem Honda Civic.

S novinkou se na trhu setkáme v druhé polovině letošního roku, ceny začínají na 35 850 € za 325i, 330i vyjde na 40 100 €, 330cd pak o 1000 € víc. Vrcholný model 335i začne na 43 200 €.