Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

aktualizováno 
BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu automobilové smetánky teď mnichovská automobilka představuje nástupce. Je to pastva pro oči.

BMW řady 8 je mnichovská legenda. Nádherné kupé, kterému dal nezaměnitelné tvary Klaus Kapitza, tehdejší člen designtýmu značky vedeného Clausem Luthem, bylo ve své době technickou špičkou. Osmička byla luxusní a velmi drahá a k tomu měla ještě jednu chybu: od BMW nikdo takové auto nečekal. A tak se stalo komerčním propadákem, i tak ho značka držela v prodeji deset let (1989-1999). O původní osmičce čtěte více zde.

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Teď se řada 8 vrací, je hvězdou veteránské automobilové smetánky u jezera Como. Nóbl sraz Concorso di eleganza di Villa d’Este BMW v posledních sezonách využívá pro netradiční prezentaci svých novinek. Na letošní přehlídce automobilové krásy se tak vyjímá futuristicky tvarovaný stroj se strhujícím designem.

Majestátní kupé řady 8 se zatím prezentuje jako koncept, sériová podoba dorazí příští rok. To bude skoro dvacet let poté, co se ze scény odporoučela původní „osma“.

BMW tak dostane konečně plnohodnotnou zbraň proti majestátním kupé odvěkého rivala ze Stuttgartu. Nové BMW řady osm se bude moci postavit kupé Mercedesu S. A to dokonce i ve verzi kabrio, už se totiž objevily i spekulace, že BMW 8 dorazí časem také v provedení bez střechy.

Autorem designu exteriéru nejnovějšího konceptu je John Buckingham, Brit, který nyní pracuje pro kalifornské studio BMW.

„Pro mě je to kus ryzí automobilové fascinace,“ říká o luxusním gran toureru Adrian van Hooydonk, viceprezident BMW Group zodpovědný za design. „Několik málo ostrých linií rozděluje zřetelné povrchy a hmoty vozu jsou výrazně tvarovány,“ popisuje nový šéf Jozefa Kabaně, který letos po pětadvaceti letech opustil koncern VW z pozice šéfdesignéra značky Škoda a od podzimu přebere stejnou funkci u BMW.

Studie kupé BMW řady 8

„Číslo 8 u BMW vždy představovalo vrchol sportovních výkonů a exkluzivity,“ vysvětluje předseda představenstva značky Harald Krüger. „Připravované BMW řady 8 Coupé bude ukázkou toho, že jako břit ostrá dynamika a moderní luxus mohou jít ruku v ruce. Půjde o další model v naší expanzi na poli luxusních vozů.“ U BMW to bude kromě nové osmičky také velké luxusní SUV označené X7, jehož vývoj je podle Iana Robertsona z vedení značky v pokročilém stadiu vývoje.

Drama na kolech

Sošné proporce vymodelované dramatickými linkami doplňují dvacetipalcové ráfky, nejvíc ovšem zaujme hodně agresivní příď s majestátní maskou chladiče rozdělenou do typických ledvinek, které jsou poznávacím znakem BMW. K tomu exhibice moderny v podání karbonu a laserových světel vpředu a organických diod vzadu (OLED).

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Tradice i futurismus umně spojuje také interiér. Minimalismus podpořený velkoplošnými displeji korunuje nádherný trychtýřovitý volant. Kabinu designéři vyšperkovali karbonem, ručně leštěným hliníkem, křišťálem od Swarovského a jemňoučkou kůží.

O technice se zatím neví oficiálně nic. Proporce jasně odkazují na tradiční architekturu BMW s mocným motorem podélně vpředu a pohonem zadních kol. Dá se odtušit, že technický základ si vypůjčí z čerstvých generací řad 5 a 7, které stojí na společné architektuře. Už se dokonce spekuluje o tom, že už v základním provedení bude mít osma natáčecí kola zadní nápravy a adaptivní vzduchový podvozek.

Fotogalerie

Standardem bude podle všeho také automat a žádaným prvkem příplatkové výbavy pohon všech kol. Fanoušci značky už dokonce fantazírují o provedení M8, které by dokázalo prohánět i čistokrevné supersporty. Sluší se ovšem dodat, že verze M8 se původní generace z devadesátých let i přes zbožná přání fanoušků a plány BMW nakonec nedočkala. Znalci ovšem vědí, že verze 850CSi vlastně M8 byla, akorát to značka nikdy oficiálně nepřiznala.

BMW s označením 8 by samozřejmě moc slušel osmi nebo dvanáctiválec, stejně jako to měl bájný předchůdce, jenže dnešní downsizovaná a elektrifikovaná doba možná nakonec zavelí vydat se jiným směrem. Pokud chceme motorářům poradit, slušel by základnímu provedení třílitrový šestiválec, prostřednímu osmiválec 4,4 a na vrchol patří dvanáctiválec z M760Li, ty všechny dnes BMW do svých vrcholových modelů nabízí.





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...
Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do...  celý článek

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.