Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jozef Kabaň končí ve Škodovce. Bude šéfdesignérem BMW

  11:59aktualizováno  14:51
Slovenský designér Jozef Kabaň opouští koncern Volkswagen. Muž, který dal moderní a velmi výraznou tvář aktuálním škodovkám, opouští značku po devíti letech. Nově bude šéfdesignérem automobilky BMW.

Kabaň ve funkci nahradí Karima Habiba, který podal u BMW výpověď koncem loňského roku. Zatím není jasné, kam jde, pravděpodobně k některé z asijských automobilek.

Génius

Po studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Jako stipendista Volkswagenu, kam nastoupil jako obrovský talent ve dvaceti letech, začal studovat na londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších škol designu. I přesto, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu - škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek dosažených výsledků ze svého působení ve Volkswagenu (celkem dvě auta ve výrobě - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel.

Kabaň byl pevně spojen s koncernem Volkswagen. Byl šéfdesignérem exteriérů u Audi, jeho dílem je například předchozí generace modelu Q5. Perlou jeho profesního životopisu je Bugatti Veyron, navrhl design celého exteriéru s výjimkou kol. Jeho je mimo jiné také design Volkswagenu Lupo a Seatu Arosa.

V roce 2008 přišel Kabaň do Mladé Boleslavi. Škodovkám dal novou výraznou tvář charakterizovanou jasnými čistými liniemi a vyváženými proporcemi.

Podle informací iDNES.cz měl Kabaň v uplynulých letech nakročeno na vyšší pozice v rámci koncernu Volkswagen po odchodu Waltera de Silvy, dokonce se spekulovalo, že by mohl převzít funkci šéfdesignéra celé skupiny. Po představení kontroverzně tvarovaného faceliftu třetí generace Škody Octavie prý na něj vzrostl tlak i v rámci značky Škoda a musel novou tvář po vlažném přijetí výrazněji obhajovat. O to jednodušší bylo asi pro BMW designérské eso „ulovit“. Informace o jeho odchodu je úplně čerstvá.

Bugatti Veyron La Finale

Bugatti Veyron La Finale

Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo

„Jozef Kabaň v posledních letech rozvoje podniku výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky. Design celé modelové palety byl přitom výrazně přepracován a dostal nový směr,“ cituje Vítězslav Pelc ze Škody Auto z oficiálního vyjádření značky pro iDNES.cz. „Model Škoda Yeti, který bude veřejnosti představen v letošním roce, představuje určité završení tohoto vývojového cyklu. Děkujeme Jozefu Kabaňovi za vykonanou práci a do budoucna mu přejeme vše nejlepší.“

Fotogalerie

Podle informací magazínu Automobilwoche má Kabaň k BMW nastoupit ve druhé polovině letošního roku. U mnichovské automobilky se bude zodpovídat Adrianu van Hooydonkovi, který je šéfem designu celé skupiny BMW, pod kterou spadá také Mini (aktuálně nemá šéfdesignéra) a Rolls-Royce.

Společnost BMW označila 44letého Kabaně za zkušeného, talentovaného a vizionářského.

„Designéři potřebují občas změnit místo, aby měli další inspiraci. Mašinérie velkých firem jako jsou automobilky je časem semele a oni potřebují nové výzvy. Kabaň je určitě šikovný a možná potřebuje další štaci,“ komentuje nečekanou zprávu Petr Siebert, designér, který nyní učí na univerzitě v Plzni design dopravních prostředků.

Kdo mohl Kabaně nahradit? „Je na to určitě ještě brzo. Je to úplně nová situace, kterou musí management Škody řešit. Pokud nenajdou automobilky někoho z venku, často nastupují na tyto pozice šéfdesignéři exteriérů. Často se ovšem také stává, že si takovou svoji pravou ruku odvede původní šéfdesignér s sebou do nového působiště,“ dodává Siebert.

Na pozici šéfdesignéra exteriérů působí u Škody dlouhé roky například velmi šikovný a charismatický Karl Neuhold, který také byl u vzniku aktuálního výrazného designérského jazyka značky.

Škoda dala novému modelu velmi odvážnou příď:






Nejčtenější

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Budou sprintovat i plavat

Už pošestnácté bude jarní víkend v Praze patřit nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz bude opět náramná podívaná. Tradičním vrcholem bude sprinterské klání....  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Jste na silnici nebezpeční? Podívejte se pravdě do oka

Každý druhý řidič vidí špatně a většinou o tom neví, nebo si to nechce připustit. Vyzkoušejte si, jak jste na tom vy. Redakce iDNES.cz vám přináší domácí test...  celý článek

Crashtest karavanu
Švýcaři poslali obytný vůz proti zdi, děti vzadu by nepřežily

Letní dovolená s obytným vozem je i v Česku stále oblíbenější. Švýcarský autoklub TCS teď upozorňuje na dodržování bezpečnostních zásad. Proto nasimuloval...  celý článek

V Brně se pro řidiče otevřel parkovací dům Domini Park v Panenské ulici v...
Fejeton: Parkovací domy jsou oříšek i pro Superwoman

Nedávno do kin vstoupil hororový film o muži, jehož osobnost je rozpolcená do 23 různých lidí. Zajímavé. Když mám už 23 osobností, je o tom film. Že si my ženy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.