Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jozef Kabaň končí ve Škodovce. Bude šéfdesignérem BMW

  11:59aktualizováno  14:51
Slovenský designér Jozef Kabaň opouští koncern Volkswagen. Muž, který dal moderní a velmi výraznou tvář aktuálním škodovkám, opouští značku po devíti letech. Nově bude šéfdesignérem automobilky BMW.

Kabaň ve funkci nahradí Karima Habiba, který podal u BMW výpověď koncem loňského roku. Zatím není jasné, kam jde, pravděpodobně k některé z asijských automobilek.

Génius

Po studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Jako stipendista Volkswagenu, kam nastoupil jako obrovský talent ve dvaceti letech, začal studovat na londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších škol designu. I přesto, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu - škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek dosažených výsledků ze svého působení ve Volkswagenu (celkem dvě auta ve výrobě - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel.

Kabaň byl pevně spojen s koncernem Volkswagen. Byl šéfdesignérem exteriérů u Audi, jeho dílem je například předchozí generace modelu Q5. Perlou jeho profesního životopisu je Bugatti Veyron, navrhl design celého exteriéru s výjimkou kol. Jeho je mimo jiné také design Volkswagenu Lupo a Seatu Arosa.

V roce 2008 přišel Kabaň do Mladé Boleslavi. Škodovkám dal novou výraznou tvář charakterizovanou jasnými čistými liniemi a vyváženými proporcemi.

Podle informací iDNES.cz měl Kabaň v uplynulých letech nakročeno na vyšší pozice v rámci koncernu Volkswagen po odchodu Waltera de Silvy, dokonce se spekulovalo, že by mohl převzít funkci šéfdesignéra celé skupiny. Po představení kontroverzně tvarovaného faceliftu třetí generace Škody Octavie prý na něj vzrostl tlak i v rámci značky Škoda a musel novou tvář po vlažném přijetí výrazněji obhajovat. O to jednodušší bylo asi pro BMW designérské eso „ulovit“. Informace o jeho odchodu je úplně čerstvá.

Bugatti Veyron La Finale

Bugatti Veyron La Finale

Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo

„Jozef Kabaň v posledních letech rozvoje podniku výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky. Design celé modelové palety byl přitom výrazně přepracován a dostal nový směr,“ cituje Vítězslav Pelc ze Škody Auto z oficiálního vyjádření značky pro iDNES.cz. „Model Škoda Yeti, který bude veřejnosti představen v letošním roce, představuje určité završení tohoto vývojového cyklu. Děkujeme Jozefu Kabaňovi za vykonanou práci a do budoucna mu přejeme vše nejlepší.“

Fotogalerie

Podle informací magazínu Automobilwoche má Kabaň k BMW nastoupit ve druhé polovině letošního roku. U mnichovské automobilky se bude zodpovídat Adrianu van Hooydonkovi, který je šéfem designu celé skupiny BMW, pod kterou spadá také Mini (aktuálně nemá šéfdesignéra) a Rolls-Royce.

Společnost BMW označila 44letého Kabaně za zkušeného, talentovaného a vizionářského.

„Designéři potřebují občas změnit místo, aby měli další inspiraci. Mašinérie velkých firem jako jsou automobilky je časem semele a oni potřebují nové výzvy. Kabaň je určitě šikovný a možná potřebuje další štaci,“ komentuje nečekanou zprávu Petr Siebert, designér, který nyní učí na univerzitě v Plzni design dopravních prostředků.

Kdo mohl Kabaně nahradit? „Je na to určitě ještě brzo. Je to úplně nová situace, kterou musí management Škody řešit. Pokud nenajdou automobilky někoho z venku, často nastupují na tyto pozice šéfdesignéři exteriérů. Často se ovšem také stává, že si takovou svoji pravou ruku odvede původní šéfdesignér s sebou do nového působiště,“ dodává Siebert.

Na pozici šéfdesignéra exteriérů působí u Škody dlouhé roky například velmi šikovný a charismatický Karl Neuhold, který také byl u vzniku aktuálního výrazného designérského jazyka značky.

Škoda dala novému modelu velmi odvážnou příď:






Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.