Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bodový systém je v Česku už deset let. Funguje, říká dopravní expert

aktualizováno 
Alespoň jeden trestný bod za desítku let fungování bodového systému v Česku dostal každý dvanáctý řidič. Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí, nejnověji funguje od začátku června v Portugalsku. V Česku se plánuje modifikace systému.
Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí (ilustrační snímek).

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí (ilustrační snímek). | foto: Daniel Beran, MAFRA

Kromě pokut dostávají řidiči za přestupky i trestné body od 1. července 2006.

„Bodový systém, jak ukazuje praxe, bez diskuse přispívá k vyšší bezpečnosti a snížení následků dopravních nehod,“ uvedl vedoucí oddělení Besip Martin Farář. Přestože jde v první řadě o represivní nástroj, má i velký vliv na prevenci nevhodného chování na silnici. „Řidiči mají větší povědomí o tom, čeho se dopouštějí, mají jednoznačněji stanoveny tresty za nebezpečné chování za volantem,“ dodal šéf oddělení, které na ministerstvu dopravy nese odpovědnost za prevenci nehodovosti na silnicích.

Účinnost bodového systému se ale projevila až po roce od jeho spuštění. V roce 2007 ještě počet obětí na silnicích podle statistik ministerstva dopravy vzrostl, už v roce následujícím začal pokles počtu obětí, který trval až do roku 2013. „Za toto období počet mrtvých klesl prakticky na polovinu z více než 1 100 na 583 v roce 2013,“ dodal Farář.

Vyšší pokuty

Chystají se změny bodového systému

Měl by být jednodušší, přehlednější a trestat za závažné přestupky. A také by se měly zvedat pokuty. Plánuje to ministerstvo dopravy. Více čtěte v magazínu AUTO DNES

Současně s desetiletým výročím bodového systému připravuje ministerstvo dopravy jeho rozsáhlou úpravu. Ta by měla především zpřísnit postihy za nejzávažnější prohřešky, jakou jsou jízda pod vlivem alkoholu, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo způsobení nehody se závažným zraněním. Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších 50 000 Kč na 75 000 Kč. Ministerstvo dopravy dokonce vyhlásilo veřejné připomínkování bodového systému (více čtěte zde).

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí. Posledním přírůstkem je systém, který od začátku června zavedlo Portugalsko a ve kterém podobně jako v Česku řidiči mohou nasbírat 12 bodů. Za prvních pět dnů bylo v Portugalsku zaregistrováno na 10 000 bodovaných deliktů. Systém je oproti Česku výrazně přísnější. Body se z řidičova konta za různé prohřešky odečítají od dvou do šesti bodů. „Pokud se bodové konto smrskne na čtyři body, musí řidič do šesti měsíců podstoupit doplňkový výcvik v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Zůstanou-li mu na kontě pouhé dva body, musí absolvovat novou teoretickou řidičskou zkoušku,“ uvedl Roman Burský z Týmu silniční bezpečnosti.

Výhodou portugalského systému je ale podle Romana Budského to, že řidiči mohou zjistit aktuální stav svého bodového konta on-line. Podobný systém se snaží vytvořit ministerstvo dopravy i v Česku. Nově má být možné požádat na jeho webových stránkách o zasílání informací o aktuální výši trestných bodů e-mailem či prostřednictvím SMS.

Z archivu iDNES.cz. Už před deseti lety vznikaly proti bodovému systému první petice:

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.