Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podívejte se, jak vypadá bouračka do sloupu

aktualizováno 
Dopravní značení, svodidla a další prvky, které jsou umístěny na dopravní komunikaci a poblíž ní, musí splňovat speciální předpisy. Moderní sloupy, které drží dopravní značení a nekryje je svodidlo, se při nárazu zlomí, aby neohrozily posádku vozu.

Všechny překážky v okolí silnice musí být maximálně bezpečné. Ideální je, když tam vůbec nejsou a nebo jich je co nejméně. Právě proto se také bezpečnostní experti čertí kvůli billboardům a dalším reklamním plochám, kvůli kterým podél silnic rostou zbytečné překážky, jako jsou sloupy a různé nosné konstrukce.

Uspořádání komunikace i jejího bezprostředního okolí má podle expertů vliv na vznik více než 30 procent všech nehod. Odborníci na pasivní bezpečnost pozemních komunikací dokonce mluví o "agresivitě pevných překážek". Podle statistik tvoří dopravní nehody s tvrdou překážkou přibližně šestinu všech nehod, ale mají na svědomí čtvrtinu obětí.

"Platí zásady pasivní bezpečnosti, do české legislativy byly zahrnuty v uplynulém desetiletí," popisuje Pavel Foltýn ze společnosti FLOP, která se specializuje na dopravní značení. Při nárazu se překážka u silnice musí deformovat. To platí i pro sloupy. Ať ty, které drží značky, nebo i sloupy pouličních lamp. "U nás se nyní používají pevné sloupy, před které se dávají svodidla. I to je řešení, které je bezpečené," popisuje Foltýn.

Ve Skandinávii však vyvinuli elegantnější řešení, které se obejde bez svodidla. Už při nárazu ve třicetikilometrové rychlosti se sloup zlomí a neohrozí posádku vozu.

"Náraz na sloup je vůbec nejhorším typem nárazu," vysvětluje Martin Tichý, bezpečnostní expert TÜV SÜD. Sloup totiž může proniknout do kabiny. Při nárazu je třeba absorbovat velké množství energie, což mají na starosti deformační zóny vozu. Deformační zónou je ovšem třeba i svodidlo, které při deformaci "spotřebovává" energii nárazu. Kolem stromů a dalších překážek však deformační zóny nejsou.

A úzký sloup síly nerozloží do plochy, takže zajede do vozu jako nůž do másla. Hasiči znají nehody, kdy sloup pronikl skulinou vedle motoru přes motorový prostor až do kabiny posádky.

Speciální testy na střet se sloupem provádí i renomovaná nezávislá organizace EuroNCAP. Ta hodnotí střet se sloupem (průměr 254 mm) při bočním nárazu v rychlosti 29 km/h. To simuluje střet se sloupem nebo stromem.

Jen pro zajímavost: "lámací" jsou i závory na železničních přejezdech. Když zůstane auto na přejezdu, musí být schopné z něj odjet i když jsou závory dole. Když není zbytí, autem je lze prorazit. Více o tématu čtěte ZDE.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.