Jednotný pedál pro plyn a brzdu

Jednotný pedál pro plyn a brzdu | foto: newsobserver.com

Brzda a plyn zvlášť jsou podle vědců špatné řešení. Chtějí je spojit

  • 505
Po mnoho let byl oddělený brzdový a plynový pedál neodmyslitelnou součástí automobilů. Někteří japonští inženýři naopak už léta upozorňují, že takové technické řešení je jednou z nejnebezpečnějších částí vozu.

Debatu o tomto zdánlivě malém detailu nedávno rozvířila aféra se zasekávajícími se pedály Toyot. Podle konstruktérů mohou oddělené pedály způsobit řidičům nemalé problémy a to hlavně ve stresových situacích.

Klid na duši

Jako řešení nabízejí jediný pedál, který bude ovládat plyn i brzdy dohromady, zjistil NY Times. Plyn se přidává vybočením pravé nohy do strany, při sešlápnutí pedálu naopak fungují jenom brzdy.

"Sešlápnutí pedálu dolů je naší přirozenou reakcí v ohrožení," říká Masuyuki Naruse, majitel malé vývojářské firmy v jihozápadním Japonsku. "Podle výrobců automobilů je to řidičská chyba. Ale co když za to může konstrukční řešení, které sami navrhují?"

Čtyřiasedmdesátiletý Naruse vyrobil jednotný pedál ve snaze zabránit nehodám, při kterých řidič nezaviněně sešlápne plynový pedál. Podobný problém se řešil nedávno u vozů značky Toyota, kdy si zákazníci stěžovali, že jejich vůz bez varování akceleruje.

Naruse umístil pedál do 130 vozů svých přátel a známých a získal pro ně i homologaci. Originální technické řešení si zatím nechal patentovat v Japonsku, Spojených státech a šesti dalších zemích. Podobný pedál vyrobil i Sven Gustafsson a v současnosti ho testují švédští konstruktéři.

Mezi ty, kteří se rozhodli nový pedál vyzkoušet ve vlastním voze, je i Yasuto Ohama, který potom, co omylem zmáčkl plynový pedál, málem srazil cyklistu. "K dvěma pedálům se už nikdy nevrátím. Konečně mám klid na duši, teď už k podobnému omylu nemůže dojít," řekl Ohama pro NY Times.

Na vině jsou řidiči

Kvůli nezaviněné akceleraci a stížnostem, že se plynový pedál zasekává na podlaze, svolala Toyota do servisů na 8,5 milionů majitelů japonských vozů po celém světě. Zároveň ale naznačila, že v některých případech se mohlo jednat o řidičskou chybu. Přečtěte si: Za planetární průšvih s brzdami toyot mohli řidiči. Spletli si pedály

Do července tohoto roku prošetřila Toyota na dva tisíce vozů, u kterých byla závada s plynovým pedálem nahlášena a u většiny těchto vozů došla k závěru, že na vině jsou řidiči, kteří si oba pedály spletli.

Mluvčí Toyoty Ririko Takeuchi prohlásila, že se ke kombinovanému pedálu Masuyuki Naruseho nebude vyjadřovat, ale automobilka podle jejích slov naslouchá nápadům, které přicházejí od veřejnosti." Věříme, že je pořád co vylepšovat. Pokud se mě zeptáte, jestli je současné řešení dvou pedálů tím nejlepším, co umíme vyrobit, pak bude odpověď ne. Není."

Omyl, který zabíjí

Podle japonského Institutu pro výzkum dopravních nehod měla v minulém roce záměna pedálu na svědomí 6 700 nehod a 9 500 zraněných osob, z toho 37 s následkem smrti. Ve Spojených státech se podobných nehod počítá na desítky tisíc.

V Kalifornii například zahynulo 10 lidí poté, co řidič vjel se svým vozem na pouliční trh. Podle jeho tvrzení právě proto, že omylem zaměnil brzdový pedál s plynem. Na tendence sešlapávat špatný pedál v krizových situacích upozorňují vědecké výzkumy už od 80. let minulého století.

Podle amerických úřadů by nedávná aféra s Toyotou mohla vést k tomu, že automobiloví výrobci vybaví své vozy "chytrými pedály", které při zmáčknutí brzdového pedálu automaticky odpojí plyn. V některých autech se už tento systém používá, ale zmáčknutí špatného pedálu zabránit nedokáže.

Už žádné chyby

"Klasické pedály, u kterých musí řidiči přendavat nohu z plynu na brzdy, jsou velmi nebezpečné," říká Katsuya Matsunaga z univerzity ve Fukuoce. "Tento nový pedál je skvělým řešením, protože počítá s tím, jak pracuje naše tělo. Zaručuje, že pokud uděláme chybu, auto zastaví."

Výměna klasických pedálů za nový systém nevyžaduje podle jeho autora žádné větší změny v brzdových a plynových systémech, podle dopravních specialistů ale bude větší problém změnit způsob řízení, který mají zažitý miliony řidičů po celém světě.

"Pro širší využití této novinky bude důležité, zda se řidiči dokáží na jednotný plyn adaptovat rychle a bez zbytečných chyb," říká psycholog Koya Kishida z Univezity v Chukyu.

Masuyuki Naruse vyrobil první jednotný pedál v roce 1991 a inženýři z Toyoty ho testovali v roce 2000, ale podle jeho slov nebyli spokojeni s konstrukcí. Automobilka se k výsledkům testů nechce vyjadřovat s tím, že její výzkumy jsou utajené. Naruse dokonce v květnu tohoto roku pozval prezidenta Toyoty Akio Toyodu na testování nového plynu v jeho lexusu, ale nedostalo se mu žádné odpovědi.

Souhlasíte s tím, aby se pro plyn a brzdu používal jeden pedál?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 7. září 2010. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 7300
Ano
Ano 2144