Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzdná dráha ze 100 km/h: rozdíl 14 metrů

aktualizováno 
Nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a superdrahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2. Neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz). Nejlépe brzdící škodovkou je superb, nejhorší fabia combi. Italský automagazín Auto měřil brzdné dráhy tří stovek modelů, které je možné v Evropě koupit.

Ilustrační foto | foto: Bugatti

KOMPLETNÍ TABULKY VÝSLEDKŮ ZDE

Ze stokilometrové rychlosti zabrzdíte na suchém asfaltu podle tabulek přibližně na 40 metrech. Na zastavení ze stovky vám ale může stačit i 33,5 metru, to když pojedete v Maserati Quattroporte nebo Porsche Carrera GT chlubícím se keramickými brzdami. V takovém Hummeru H2 SUT vám ale nemusí stačit ani 47 metrů.

Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost ale závisí mimo jiné na tom, jak dokáže brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crashtestů, občas je ale poučné se podívat i na to, jak auto brzdí.

Brzdná dráha auta závisí na mnoha parametrech: kondici pneumatik, stavu vozovky apod.

Italský automagazín Auto změřil brzdnou dráhu tří stovek aut. Některé výsledky jsou vcelku překvapivé.

To, že budou potřebovat k zastavení velkou vzdálenost mastodonti typu Hummer a těžká SUVčka se vcelku očekávalo, že má ale čtvrtou nejdelší brzdnou dráhu ani ne tunový Chevrolet Matiz (Spark) je na pováženou - ze stovky na nulu zastavuje více než 45 metrů.

Zajímavá situace nastávala u některých aut, kde se měřila brzdná dráha různým motorizacím, nebo karosářským variantám stejného modelu. Saab 9-3 sedan má tak o víc než pět a půl metru kratší brzdnou dráhu než kabriolet.

V testu bylo také osm různých golfů. Nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI. Mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru. Stojí za zmínku, že v testu byly dva Golfy GTI, jeden zabrzdil na 38,6 metru, druhý potřeboval 35,2 metru.

Šest různých verzí mini a rozdíl víc než pět metrů. Nejlépe brzdil Cooper S, naopak speciální verze JCW GP Kit byla druhá nejhorší. To třeba smarty brzdí všechny stejně - něco přes 38 metrů, mezi třemi modely automobilky na miniauta je rozdíl šedesát centimetrů.

Zajímavé je také porovnání různých aut vycházejících ze stejného základu. Hyundai Tucson a Kia Sportage s dvoulitrovými turbodiesely potřebují 40,7, respektive 40 metrů.

Příbuzná malá auta Fiat Grande Punto a Opel Corsa mají naopak výsledky velmi nevyrovnané. Jedna corsa zabrzdila na 37 metrech, druhá na 42. Fiaty se trefily dvakrát ke čtyřiceti metrům.

Příbuzní z koncernu VW Seat Ibiza a Škoda Fabia si vedli podobně, polo zabrzdilo na 42,8, ale také 37,4 metru, dvaačtyřicet metrů potřebovala na zabrzdění i fabia combi.

Že se do čela seřadí speciály oplývající výkonem, tachometry s třístovkovými hodnotami a nejmodernějšími technologiemi, je vcelku logické. I zde se ale objevily paradoxy. Ze stovky potřebuje na zastavení skoro 37 metrů corvette stejně jako nový Fiat Bravo, takový Range Rover potřebuje o metr míň. Lamborghini Murciélago na zabrzdění potřebuje nijak ohromujících 39 metrů, stejně jako Peugeot 1007, Lexus IS 250 nebo Lancia Ypsilon.

A jak si vedly škodovky? Nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance. Druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi, následuje roomster, nejhůře brzdí fabia combi. Všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely.

Mezi nejdelší a nejkratší brzdnou drahou ze stokilometrové rychlosti v testu italského časopisu byl rozdíl téměř 14 metrů (13,7 m).

"Testy se prováděly za normálních pomínek, auta měla nové pneumatiky a řídili je profesionální řidiči," ubezpečuje deník La Repubblica.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.