Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brzdná dráha ze 100 km/h: rozdíl 14 metrů

Nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a superdrahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2. Neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz). Nejlépe brzdící škodovkou je superb, nejhorší fabia combi. Italský automagazín Auto měřil brzdné dráhy tří stovek modelů, které je možné v Evropě koupit.

Ilustrační foto | foto: Bugatti

KOMPLETNÍ TABULKY VÝSLEDKŮ ZDE

Ze stokilometrové rychlosti zabrzdíte na suchém asfaltu podle tabulek přibližně na 40 metrech. Na zastavení ze stovky vám ale může stačit i 33,5 metru, to když pojedete v Maserati Quattroporte nebo Porsche Carrera GT chlubícím se keramickými brzdami. V takovém Hummeru H2 SUT vám ale nemusí stačit ani 47 metrů.

Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost ale závisí mimo jiné na tom, jak dokáže brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crashtestů, občas je ale poučné se podívat i na to, jak auto brzdí.

Brzdná dráha auta závisí na mnoha parametrech: kondici pneumatik, stavu vozovky apod.

Italský automagazín Auto změřil brzdnou dráhu tří stovek aut. Některé výsledky jsou vcelku překvapivé.

To, že budou potřebovat k zastavení velkou vzdálenost mastodonti typu Hummer a těžká SUVčka se vcelku očekávalo, že má ale čtvrtou nejdelší brzdnou dráhu ani ne tunový Chevrolet Matiz (Spark) je na pováženou - ze stovky na nulu zastavuje více než 45 metrů.

Zajímavá situace nastávala u některých aut, kde se měřila brzdná dráha různým motorizacím, nebo karosářským variantám stejného modelu. Saab 9-3 sedan má tak o víc než pět a půl metru kratší brzdnou dráhu než kabriolet.

V testu bylo také osm různých golfů. Nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI. Mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru. Stojí za zmínku, že v testu byly dva Golfy GTI, jeden zabrzdil na 38,6 metru, druhý potřeboval 35,2 metru.

Šest různých verzí mini a rozdíl víc než pět metrů. Nejlépe brzdil Cooper S, naopak speciální verze JCW GP Kit byla druhá nejhorší. To třeba smarty brzdí všechny stejně - něco přes 38 metrů, mezi třemi modely automobilky na miniauta je rozdíl šedesát centimetrů.

Zajímavé je také porovnání různých aut vycházejících ze stejného základu. Hyundai Tucson a Kia Sportage s dvoulitrovými turbodiesely potřebují 40,7, respektive 40 metrů.

Příbuzná malá auta Fiat Grande Punto a Opel Corsa mají naopak výsledky velmi nevyrovnané. Jedna corsa zabrzdila na 37 metrech, druhá na 42. Fiaty se trefily dvakrát ke čtyřiceti metrům.

Příbuzní z koncernu VW Seat Ibiza a Škoda Fabia si vedli podobně, polo zabrzdilo na 42,8, ale také 37,4 metru, dvaačtyřicet metrů potřebovala na zabrzdění i fabia combi.

Že se do čela seřadí speciály oplývající výkonem, tachometry s třístovkovými hodnotami a nejmodernějšími technologiemi, je vcelku logické. I zde se ale objevily paradoxy. Ze stovky potřebuje na zastavení skoro 37 metrů corvette stejně jako nový Fiat Bravo, takový Range Rover potřebuje o metr míň. Lamborghini Murciélago na zabrzdění potřebuje nijak ohromujících 39 metrů, stejně jako Peugeot 1007, Lexus IS 250 nebo Lancia Ypsilon.

A jak si vedly škodovky? Nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance. Druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi, následuje roomster, nejhůře brzdí fabia combi. Všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely.

Mezi nejdelší a nejkratší brzdnou drahou ze stokilometrové rychlosti v testu italského časopisu byl rozdíl téměř 14 metrů (13,7 m).

"Testy se prováděly za normálních pomínek, auta měla nové pneumatiky a řídili je profesionální řidiči," ubezpečuje deník La Repubblica.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...