Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co vás v autoškole nenaučí: na zimu karton a opatrnost

aktualizováno 
Karton, silikonový olej, deka - i takové netradiční "nářadí" patří do zimní výbavy řidiče. Zkušení radí také nezatahovat při parkování ruční brzdu.

Ilustrační foto | foto: Reuters

Ráno se od domu dobrodíte sněhem k autu a nejdou otevřít dveře, protože přimrzly k těsnění. Zkuste tedy obejít celé auto, aspoň nějaké se otevřít podaří téměř vždycky. Problému se dá předejít namazáním gumových těsnění silikonovým olejem, měli jste to udělat už před zimou, ale ani teď není pozdě.

Odborníci radí auto nastartovat až pár sekund před vyjetím, klíčky tedy nechte zatím v kapse a auto omeťte co nejvíce od sněhu. Nezbytností je očistit všechna okna. Nechcete-li si poničit stěrače, oškrabte z čelního okna led až na sklo. Gumičky stěračů se jinak o tvrdé přimrzlé krystalky ledu potrhají a nebudou pořádně stírat.

Zkontrolujte, zda stěrače k čelnímu sklu rovnou nepřimrzly. Určitě se je nepokoušejte oddělit zapnutím stěračů. Buď to zkuste opatrně ručně, nebo počkejte pár kilometrů jízdy.

Komplikacím s odmrazováním čelního skla se můžete vyhnout překrytím čelního skla třeba kusem kartonu, nebo starou karimatkou. Nebo aspoň stěrače odklopte od skla. Snad vám je na ulici chuligáni neukradnou nebo nezohýbají...

Předvídejte

Než usedneme za volant, svlékneme si bundu nebo kabát, který by nás při řízení omezoval ve volném pohybu. Nastartujeme a můžeme vyjet. Motor nevytáčejte, dokud se řádně nezahřeje. Více o zahřívání motoru si přečtěte TADY

Řízení na sněhu a ledu musí být plynulé. Řadíme v nižších otáčkách, než jsme zvyklí, vyvarujeme se prudkých pohybů volantem a se spojkou a plynem zacházíme opatrně. Víc než kdy jindy předvídáme, co udělají kolegové řidiči. A při pomyšlení na to, po čem jedou kola, myslíme na nejhorší... tedy na led. Autoškolu zimního řidiče najdete ZDE

Při parkování nechte zařazenou rychlost a nezatahujte ruční brzdu, jinak zamrzne a ráno neodbrzdíte. Je také dobré odstranit sníh usazený v podbězích a za koly.

A až budete mít chvíli volného času, vyjeďte si na velkou volnou plochu vyzkoušet, jak se auto chová na sněhu, jak brzdí, jak (ne)zatáčí... a hlavně DÁVEJTE POZOR!

Zamlžená okna

K odmlžení oken automobilu obvykle postačí fungující ventilace. O něco rychleji to jde s "chemií", kterou pořídíme na benzinkách nebo v drogeriích. Po ošetření skla vhodným, k tomu určeným roztokem máme od zamlžených skel na nějaký čas pokoj.

Výbava

Povinnou výbavu s sebou vozíme po celý rok. V zimě bude více než kdy jindy aktuální škrabka na led, pro jistotu zkontrolujeme i výstražný trojúhelník. Nezbytností je smetáček, hadřík na otření "opocených" oken. Hodí se také rukavice a baterka. Ti nejsvědomitější přibalí i deku. Řekněme si (jako ostatně každý rok), že rozmrazovač zámků je uvnitř zamčeného auta k ničemu. Je třeba ho mít u sebe!

Jedeme-li do hor, je nemyslitelné vyrazit bez sněhových řetězů. Tolik místa v kufru auta, aby zůstávaly doma za skříní, rozhodně nezabírají. V některých evropských zemích jejich používání přikazuje zákon.

Zapomněli jsme na něco, co považujete za důležité? Pište do diskuze pod článkem, nebo na redakční mail.

Autor:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.