Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Elektrické bubliny od vynálezce minisukní

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - André Courrèges je francouzská módní superstar, návrhář a taky designér. A hlavně vynálezce minisukně, o její autorství se ale pře s Britkou Mary Quantovou. Jméno Courrèges nesou taky tři bláznivé koncepty elektromobilů.

Courreges Pixi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Vystudovaný stavební inženýr se věnuje módnímu návrhářství přes šedesát let. Má vlastní ateliér, nejvíc zářil v šedesátých letech a prý vynalezl minisukni, aspoň pro kontinentální Evropu.

V roce 1972 oblékl francouzské olympioniky. Navrhuje dámskou i pánskou módu, má obchody v Paříži, New Yorku a dalších světových metropolích. Pracuje ale i jako designér. Začátkem nového tisíciletí tak vytvořil ateliér Maison de Courrèges bláznivé koncepty elektromobilů, které připomínají futuristické kreace sci-fi filmů šedesátých a sedmdesátých let.

Courreges Zooop

Courreges Zooop

Žlutý Zooop byl třetí v pořadí třetí z řady elektromobilů. Postavila ho Courrègesova manželka Coqueline v roce 2006. Dvousetkoňový elektromotor ho rozjede až na stoosmdesátku. Zooop je dlouhý 278 centimetrů, široký 189 a vysoký 135 cm. Lithium-polymerové baterie (70 Ah, 370 V) mají vystačit na 450 kilometrů. Vozítko vážící 690 kilogramů (baterie z toho mají metrák) si za své výkony odvezlo jednu z cen z tradičního závodu ekologických vozidel Michelin Bibendum Challenge. 

První Courrègesova kreace se jmenuje Bulle (francouzsky "bublina"). S elektromobily Courrèges experimentoval na svých módních přehlídkách už v šedesátých letech minulého století. První návrh bubliny prý vznikl už někdy kolem roku 1969, exemplář s moderní technikou postavili znovu v roce 2002. Vystavovali ho dokonce v pařížském centru umění Centre Georges-Pompidou. Dvoudveřový stroj může být dvou nebo čtyřmístný. Dlouhý je 3,125 m, široký 1,8 a vysoký 1,85 m, váží tunu. Elektřinu si veze v nikl-kadmiových článcích (100Ah - 96V), které vystačí až na 170 kilometrů jízdy. Maximálka je 110 km/h.

Courreges Bulle

Courreges Bulle

Zelený pixi z roku 2010 zabírá 2,78 x 1,85 metru, do prosklené bubliny se vejde tříčlenná posádka. Elektromotor živený lithium-polymerových baterií rozjede vozítko až na stoosmdesátku, dojezd je prý 900 kilometrů.

Courrègesovy koncepty jsou teď k vidění na autosalonu v Paříži. Organizátoři tradičně v jednom z pavilonů sestavují veteránskou expozici s tématickým zaměřením. Letos je pavilon osm věnován autům a módě. A Courrègessovy šílenosti patří k hlavním hvězdám.

V expozici chybí druhý elektromobil Courrègessovy dílny, průhledný EXE z roku 2004.

Courrèges EXE

Courrèges EXE





Nejčtenější

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.