Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Elektrické bubliny od vynálezce minisukní

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - André Courrèges je francouzská módní superstar, návrhář a taky designér. A hlavně vynálezce minisukně, o její autorství se ale pře s Britkou Mary Quantovou. Jméno Courrèges nesou taky tři bláznivé koncepty elektromobilů.

Courreges Pixi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Vystudovaný stavební inženýr se věnuje módnímu návrhářství přes šedesát let. Má vlastní ateliér, nejvíc zářil v šedesátých letech a prý vynalezl minisukni, aspoň pro kontinentální Evropu.

V roce 1972 oblékl francouzské olympioniky. Navrhuje dámskou i pánskou módu, má obchody v Paříži, New Yorku a dalších světových metropolích. Pracuje ale i jako designér. Začátkem nového tisíciletí tak vytvořil ateliér Maison de Courrèges bláznivé koncepty elektromobilů, které připomínají futuristické kreace sci-fi filmů šedesátých a sedmdesátých let.

Courreges Zooop

Courreges Zooop

Žlutý Zooop byl třetí v pořadí třetí z řady elektromobilů. Postavila ho Courrègesova manželka Coqueline v roce 2006. Dvousetkoňový elektromotor ho rozjede až na stoosmdesátku. Zooop je dlouhý 278 centimetrů, široký 189 a vysoký 135 cm. Lithium-polymerové baterie (70 Ah, 370 V) mají vystačit na 450 kilometrů. Vozítko vážící 690 kilogramů (baterie z toho mají metrák) si za své výkony odvezlo jednu z cen z tradičního závodu ekologických vozidel Michelin Bibendum Challenge. 

První Courrègesova kreace se jmenuje Bulle (francouzsky "bublina"). S elektromobily Courrèges experimentoval na svých módních přehlídkách už v šedesátých letech minulého století. První návrh bubliny prý vznikl už někdy kolem roku 1969, exemplář s moderní technikou postavili znovu v roce 2002. Vystavovali ho dokonce v pařížském centru umění Centre Georges-Pompidou. Dvoudveřový stroj může být dvou nebo čtyřmístný. Dlouhý je 3,125 m, široký 1,8 a vysoký 1,85 m, váží tunu. Elektřinu si veze v nikl-kadmiových článcích (100Ah - 96V), které vystačí až na 170 kilometrů jízdy. Maximálka je 110 km/h.

Courreges Bulle

Courreges Bulle

Zelený pixi z roku 2010 zabírá 2,78 x 1,85 metru, do prosklené bubliny se vejde tříčlenná posádka. Elektromotor živený lithium-polymerových baterií rozjede vozítko až na stoosmdesátku, dojezd je prý 900 kilometrů.

Courrègesovy koncepty jsou teď k vidění na autosalonu v Paříži. Organizátoři tradičně v jednom z pavilonů sestavují veteránskou expozici s tématickým zaměřením. Letos je pavilon osm věnován autům a módě. A Courrègessovy šílenosti patří k hlavním hvězdám.

V expozici chybí druhý elektromobil Courrègessovy dílny, průhledný EXE z roku 2004.

Courrèges EXE

Courrèges EXE





Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

Oproti závodnímu D-type měl XKSS plátěnou střechu, nosič zavazadel a...
Jaguar za půl miliardy: ceny prvního supersportu vyšponoval oheň

Přesně před 60 roky vyšlehly z továrny Jaguaru na Browns Lane v Coventry plameny. Kromě budovy požár strávil i devět karoserií modelu XKSS. Posledních, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.