Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Elektrické bubliny od vynálezce minisukní

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - André Courrèges je francouzská módní superstar, návrhář a taky designér. A hlavně vynálezce minisukně, o její autorství se ale pře s Britkou Mary Quantovou. Jméno Courrèges nesou taky tři bláznivé koncepty elektromobilů.

Courreges Pixi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Vystudovaný stavební inženýr se věnuje módnímu návrhářství přes šedesát let. Má vlastní ateliér, nejvíc zářil v šedesátých letech a prý vynalezl minisukni, aspoň pro kontinentální Evropu.

V roce 1972 oblékl francouzské olympioniky. Navrhuje dámskou i pánskou módu, má obchody v Paříži, New Yorku a dalších světových metropolích. Pracuje ale i jako designér. Začátkem nového tisíciletí tak vytvořil ateliér Maison de Courrèges bláznivé koncepty elektromobilů, které připomínají futuristické kreace sci-fi filmů šedesátých a sedmdesátých let.

Courreges Zooop

Courreges Zooop

Žlutý Zooop byl třetí v pořadí třetí z řady elektromobilů. Postavila ho Courrègesova manželka Coqueline v roce 2006. Dvousetkoňový elektromotor ho rozjede až na stoosmdesátku. Zooop je dlouhý 278 centimetrů, široký 189 a vysoký 135 cm. Lithium-polymerové baterie (70 Ah, 370 V) mají vystačit na 450 kilometrů. Vozítko vážící 690 kilogramů (baterie z toho mají metrák) si za své výkony odvezlo jednu z cen z tradičního závodu ekologických vozidel Michelin Bibendum Challenge. 

První Courrègesova kreace se jmenuje Bulle (francouzsky "bublina"). S elektromobily Courrèges experimentoval na svých módních přehlídkách už v šedesátých letech minulého století. První návrh bubliny prý vznikl už někdy kolem roku 1969, exemplář s moderní technikou postavili znovu v roce 2002. Vystavovali ho dokonce v pařížském centru umění Centre Georges-Pompidou. Dvoudveřový stroj může být dvou nebo čtyřmístný. Dlouhý je 3,125 m, široký 1,8 a vysoký 1,85 m, váží tunu. Elektřinu si veze v nikl-kadmiových článcích (100Ah - 96V), které vystačí až na 170 kilometrů jízdy. Maximálka je 110 km/h.

Courreges Bulle

Courreges Bulle

Zelený pixi z roku 2010 zabírá 2,78 x 1,85 metru, do prosklené bubliny se vejde tříčlenná posádka. Elektromotor živený lithium-polymerových baterií rozjede vozítko až na stoosmdesátku, dojezd je prý 900 kilometrů.

Courrègesovy koncepty jsou teď k vidění na autosalonu v Paříži. Organizátoři tradičně v jednom z pavilonů sestavují veteránskou expozici s tématickým zaměřením. Letos je pavilon osm věnován autům a módě. A Courrègessovy šílenosti patří k hlavním hvězdám.

V expozici chybí druhý elektromobil Courrègessovy dílny, průhledný EXE z roku 2004.

Courrèges EXE

Courrèges EXE





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.