Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Elektrické bubliny od vynálezce minisukní

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - André Courrèges je francouzská módní superstar, návrhář a taky designér. A hlavně vynálezce minisukně, o její autorství se ale pře s Britkou Mary Quantovou. Jméno Courrèges nesou taky tři bláznivé koncepty elektromobilů.

Courreges Pixi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Vystudovaný stavební inženýr se věnuje módnímu návrhářství přes šedesát let. Má vlastní ateliér, nejvíc zářil v šedesátých letech a prý vynalezl minisukni, aspoň pro kontinentální Evropu.

V roce 1972 oblékl francouzské olympioniky. Navrhuje dámskou i pánskou módu, má obchody v Paříži, New Yorku a dalších světových metropolích. Pracuje ale i jako designér. Začátkem nového tisíciletí tak vytvořil ateliér Maison de Courrèges bláznivé koncepty elektromobilů, které připomínají futuristické kreace sci-fi filmů šedesátých a sedmdesátých let.

Courreges Zooop

Courreges Zooop

Žlutý Zooop byl třetí v pořadí třetí z řady elektromobilů. Postavila ho Courrègesova manželka Coqueline v roce 2006. Dvousetkoňový elektromotor ho rozjede až na stoosmdesátku. Zooop je dlouhý 278 centimetrů, široký 189 a vysoký 135 cm. Lithium-polymerové baterie (70 Ah, 370 V) mají vystačit na 450 kilometrů. Vozítko vážící 690 kilogramů (baterie z toho mají metrák) si za své výkony odvezlo jednu z cen z tradičního závodu ekologických vozidel Michelin Bibendum Challenge. 

První Courrègesova kreace se jmenuje Bulle (francouzsky "bublina"). S elektromobily Courrèges experimentoval na svých módních přehlídkách už v šedesátých letech minulého století. První návrh bubliny prý vznikl už někdy kolem roku 1969, exemplář s moderní technikou postavili znovu v roce 2002. Vystavovali ho dokonce v pařížském centru umění Centre Georges-Pompidou. Dvoudveřový stroj může být dvou nebo čtyřmístný. Dlouhý je 3,125 m, široký 1,8 a vysoký 1,85 m, váží tunu. Elektřinu si veze v nikl-kadmiových článcích (100Ah - 96V), které vystačí až na 170 kilometrů jízdy. Maximálka je 110 km/h.

Courreges Bulle

Courreges Bulle

Zelený pixi z roku 2010 zabírá 2,78 x 1,85 metru, do prosklené bubliny se vejde tříčlenná posádka. Elektromotor živený lithium-polymerových baterií rozjede vozítko až na stoosmdesátku, dojezd je prý 900 kilometrů.

Courrègesovy koncepty jsou teď k vidění na autosalonu v Paříži. Organizátoři tradičně v jednom z pavilonů sestavují veteránskou expozici s tématickým zaměřením. Letos je pavilon osm věnován autům a módě. A Courrègessovy šílenosti patří k hlavním hvězdám.

V expozici chybí druhý elektromobil Courrègessovy dílny, průhledný EXE z roku 2004.

Courrèges EXE

Courrèges EXE





Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Další z rubriky

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.