Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínská auta zkrásní. Značky loví ve velkém designéry v Evropě

Vzhled prodává, platí to pro předměty běžné spotřeby i drahé věci, jako je osobní auto. Čínské automobilky si to dobře uvědomují, a proto loví zkušené designéry u evropských konkurentů.

Evropský trh s novými auty je mimořádně náročné prostředí s ostrou konkurencí, zákazníci vyžadují vysoký standard vnímané kvality a atraktivní design. Kdo dokáže na tyto požadavky správně zareagovat a poučit se z nezdarů konkurence, má otevřenou cestu k úspěchu. A asijské automobilky bývají v těchto případech velmi učenlivé. Po Japoncích, kteří se naučili stavět skvělá auta studiem evropských vozů, se takto "vyučili" Korejci. A stejnou cestou se vydávají i čínské automobilky.

Nevýrazný design, ani kopírování cizího stylu na evropské zákazníky nestačí. Nejlepší řešení je nasnadě: angažovat zkušené profesionály z Evropy.

Korejské a později čínské automobilky se po rozpačitých začátcích v těch lepších případech nejprve obracely se zadáváním zakázek k profesionálům. Italská designstudia roky vydělávala právě na zakázkách z Asie. Aktivní bylo třeba Daewoo (dnes korejský Chevrolet). Jeho první matiz je dílem Giorgetta Giugiara (studio Italdesign), namaloval ho původně pro Fiat jako návrh na třídveřový elektromobil jménem Lucciola (italsky světluška), Daewoo Espero je zas dílem karosárny Bertone. Ta loni před úplným krachem pracovala hodně pro zákazníky z Číny. Nejnovější módou je mezi asijskými automobilkami známé jméno rovnou přetáhnout Evropanům.

Vzorovým příkladem je Kia, která v roce 2006 najala Němce Petera Schreyera. Respektovaný designér, který pracoval více než dvě dekády pro koncern Volkswagen, je podepsaný pod úspěšnými projekty jako Audi TT první generace nebo nadčasový VW Golf čtvrté generace. Schreyer ale samozřejmě nebyl zdaleka první evropský designér v Asii, například stylistické oddělení Mazdy vedl v letech 2001 až 2006 Skot Morray Callum. 

Ovšem je to právě Schreyer, kdo dosáhl ve službách asijské automobilky jednoznačně největších úspěchů. Jeho návrhy sbírají jedno ocenění za druhým a Kia v oblasti designu porazila sesterský Hyundai tak výrazným rozdílem, že v roce 2013 byl pověřen vedením stylistů obou korejských značek (prohlédněte si první Schreyerův hyundai ZDE)

Audi TT

Ferdinand Piëch, nejvlivnější muž koncernu Volkswagen, dokonce před časem veřejně prohlásil, že si Volkswagen neměl nechat Schreyera utéct. Stojí za doplnění, že šéfem designérů Hyundaie je Němec Thomas Bürkle, který přišel ke Korejcům v roce 2005 od BMW, kde mimo jiné pracoval na řadách 3 a 6.

Pozitivní příklady táhnou, a tak se postupem firem Kia a Hyundai inspirují i další automobilky. Zatímco ty japonské se vytrvale drží svých postupů, čínské se nezdráhají ve velkém lovit u evropských konkurentů. Výčet designérů, kteří vyměnili práci pro některou ze zavedených značek za atraktivní nabídky z Číny, je dlouhý a je jisté, že dál poroste. Číňané mohou nabídnout peníze, ale hlavně netušené možnosti. Příležitost začít od nuly a realizovat vlastní nápady v mnohem širším měřítku je nepochybně lákavá, i když s sebou nese jistá rizika.

Doslova kapitální úlovek se před dvěma lety povedl společnosti Brilliance. Firma, která je osmou největší čínskou automobilkou a kromě vlastních modelů vyrábí BMW pro čínský trh, přetáhla Dimitriho Vicedominiho. Italský designér dříve pracoval pro studio Pinifarina, které v minulosti Brilliance dodávalo své designové návrhy, dnes tvůrce Ferrari FF a F12berlinetta pracuje pro Číňany na plný úvazek.

Brilliance H530 zpředu připomíná BMW. A tato automobilka opravdu BMW pro čínský trh vyrábí ve společném podniku. Autosalon Peking 2012

Společnost Great Wall je na čínském trhu sedmičkou a v minulosti již podnikla několik pokusů proniknout i do Evropy. Jeden z nich skončil rozsudkem italského soudu, který úředně stvrdil, že městské auto Great Wall Peri není nic jiného než "kopie Fiatu Panda s jiným designem přídě". 

Autosalon Moskva - Great Wall Gwperi

Great Wall Peri

To by se již opakovat nemělo, jestli budou příští great wally něco připomínat, pak snad jedině BMW. Z Mnichova totiž do Číny odešlo hned několik designérů. Například Belgičan Pierre Leclerq pracoval pro BMW třináct let, je podepsán mimo jiné pod modely X5 a X6, nejnověji také pod dvojicí sportovních bavoráků M3 a M4. Od BMW ke Great Wall přešel také Pierre Fichet Delavault, který bude mít na starosti design interiéru. Jeho šéfem se stal Ramon Ginah, který navrhl interiéry všech současných i připravovaných modelů Alfa Romeo.

Zaměstnancem obřího koncernu SAIC Motor, do jehož portfolia patří i britské MG a Roewe (následník zaniklého Roveru), je Martin Uhlarik. Tento Kanaďan svoji kariéru odstartoval ve Škodovce a pak deset let pracoval pro Nissan, stojí mimo jiné za zdařilým faceliftem prvního qashqaie. Jeho nadřízeným je šéfdesignér Tony Williams-Kenny, který dříve působil u Mitsubishi, kolegou pak Niclolas Huet, tvůrce aktuálního BMW řady 1.

Základem nabídky je Roewe 750, kdysi velmi povedený Rover 75

Automobilka Chery dříve nechvalně proslula kopírováním Daewoo Matiz. Dnes se chytá vzít Evropu útokem s novou značkou Qoros, která má v úmyslu stavět auta plně odpovídající přísným evropským požadavkům. Qoros vede bývalý vysoký manažer Volkswagenu Volker Steinwascher, první model navrhl Gert Hildebrand, někdejší designér mini. Pro čínskou centrálu Chery pak již druhým rokem pracuje Hakan Saracoglu (dříve navrhl například Porsche 918 Spyder nebo Ford Mondeo druhé generace) a James Hope, jehož poslední prací v Evropě byl Opel Zafira Tourer.

Ne vždy má ale spolupráce tohoto druhu dlouhého trvání. Když na podzim 2011 Changan Automobile Group, čtyřka na čínském trhu, po 31 letech u General Motors přetáhla do svého týmu Davida Randa, ani jedna strana asi nečekala, že Rand po čtvrt roce odejde. Americký designér dal přednost působení na volné noze, zatímco jeho čínský kolega Ken Ma přešel ke konkurenčnímu Geely. Tam je jeho šéfem Peter Horbury, někdejší šéfdesignér švédského Volva, které od roku 2010 patří právě Geely.

Peter Horbury, šéfdesignér Volva v Praze

Peter Horbury, dlouholetý designér Volva teď pracuje pro vlastníka švédské značky. Tím je čínská automobilka Geely.

Poslední zastávku uděláme podstatně blíž našim hranicím. Brit Steve Mattin v minulosti také vedl stylistické centrum Volva, od roku 2011 je šéfdesignérem ruské Lady. Prvním výsledkem jeho práce je studie crossoveru Xray, představená loni na autosalonu v Moskvě. První sériové modely s atraktivním designem by měly následovat v nejbližších letech. S nimi může ruská automobilka, která zčásti patří francouzskému Renaultu, pomýšlet na důstojný návrat na evropské trhy.

Mazda se spálila

Japonská automobilka najala zkušeného a proslaveného Laurense van den Ackera. Charismatický Holanďan je jednou z hvězd automobilového designu dneška. Kdysi maloval v Itálii bugatky, pak audi a fordy. Mazda na něj velmi spoléhala, najala ho v roce 2006 a investovala do budování jeho image spoustu peněz a energie. Chtěla z něj mít hvězdu světového formátu, o které se mluví. Vzorem jí byl například tehdejší šéfdesignér BMW Chris Bangle. Jenže Acker po třech letech Mazdě utekl k Renaultu. A září tam...

Laurens Van den Acker, šéfdesignér Renaultu s konceptem Initale Paris

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...