Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost Alfy je otázkou cti. Rozum jde stranou, peníze se hrnou

aktualizováno 
Slavná značka, jejíž modely jsou dnes volbou znalců, nadšenců a milovníků italských aut, je Fiatu spíše přítěží. Všechno má být však jinak. Právě do značky z Arese chce teď koncern Fiat investovat obrovskou energii a peníze.

Alfa Romeo 4C byla hvězdou ženevského autosalonu v březnu 2011. Letos má vyrazit na silnici. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Problém Alfy je komplikovaný a jednoduchý zároveň," vzpomíná na slova šéfa Fiatu Sergia Marchionneho Luca Ciferri, šéfredaktor renomovaného Automotive News Europe. "Alfa je úžasná, světoznámá značka, ale prodává míň, než by měla," říkal velký šéf v říjnu 2005. O sedm let a dvě restrukturalizace později dělá Alfa workholikovi na kapitánském můstku koncernu Fiat stejné bolení hlavy.

Prodeje za rok 2012 se budou podle odhadů točit kolem sta tisíc alf, což znamená nejhorší výsledek od roku 1969. V roce 2012 nepředvedla vůbec nic nového.

"Alfa se svou omezenou nabídkou postupně umírá," komentuje ostře Ciferri. V nabídce má dnes vlastně jen dva modely.

S letošní zimou tak Marchionne ohlásil nový plán pro Alfu, ve kterém je devět nových modelů v příštích čtyřech letech. Právě kolem Alfy se točí plán rozvoje celé skupiny Fiat-Chrysler. Záchranné práce a nastartování značky zaměstnají v příštích letech velké množství lidí a bude stát i dost peněz, které teď vydělává americká část koncernu.

Proinvestovat se má až miliarda eur během letoška a příštího roku. Hledají se možnosti spolupráce s Mazdou. A v roce 2016 má Alfa prodávat přes tři sta tisíc aut ročně. Na automobilové konferenci, kterou v Londýně závěrem roku uspořádal Goldman Sachs, zástupci značky zopakovali, že Alfa Romeo hraje v nové globální strategii italsko-amerického koncernu důležitou roli.

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta

Sup z vlčího hradu (německy "wolfsburgu")

Do velkého úklidu a velkorysého plánování se Marchionnemu a jeho týmu opět naboural  vůdce Volkswagenu Ferdinand Piëch.

Alfa Romeo je jeho oblíbeným terčem. Šéf německého koncernu má v garáži motorku Ducati. A loni koupilo Audi patřící do VW značku legendárních motorek rovnou celou. Rozpínající se německý mamut, deroucí se na místo největšího světového výrobce aut, už má ve stáji i divoké býky ze Sant'Agaty Bolognese, Lamborghini.

Alfa Romeo se německému koncernu do portfolia už moc nehodí, není kam ji mezi svých dvanáct značek vecpat. Spekulovalo se, že by se značka se sportovním duchem a slavnou historií koncernu hodila, když pohořel s pokusem vybudovat takovou image Seatu.

Před časem sice Volkswagen prohlásil, že s nakupováním dalších značek končí. Piëch ale opět zmínil, že by se mu Alfa ve stáji líbila. Více o Marchionnovi a Piëchovi čtěte zde

Nekonečné popichování ze strany německého manažera a podílníka Volkswagenu už začíná Marchionneho nudit. Naposledy se omezil na lakonické: "Jsou věci, které nejsou na prodej. Když půjdete za Piëchem, že chcete koupit Audi, řekne vám, že není na prodej. Nemám vůbec žádný zájem Alfu prodávat. Tečka," řekl na podzim v rozhovoru pro Automotive News Europe.

A to i přesto, že značka dnes zrovna horkým zbožím není. V době padajících prodejů, kdy Fiat trpí snad nejvíc, se obvykle automobilky takovému "odstřižení" problematických divizí nebrání. V případě Alfy však už jde spíš o otázku cti. Navíc, u Italů víc, než kde jinde hraje velkou roli hrdost a pocit, že Alfa Romeo je jakési "národní dědictví". A kupodivu si to myslí i tvrdý pragmatik Marchionne.

Podle čerstvých dat italských prodejů za rok 2012 spadly Alfě na domácím trhu v meziročním srovnání prodeje o 26,5 procenta.

Čísla českého trhu za loňský rok budou uveřejněna až v pondělí 7. ledna. Za jedenáct měsíců přibylo na České silnice 197 alf, což je oproti roku 2011 pokles o osmnáct procent.

Značka dvou modelů

Alfa Romeo je dnes značkou dvou modelů. Giulietta je sice povedená, ale představila se už před dvěma roky. Je to sice čistokrevná alfa, ale méně vyhraněným zákazníkům chybí kombíková varianta. Právě ta by přilákala širší skupiny klientů, kteří nemusí být přímo alfisté. Nic novějšího v nabídce značka nemá a drahé MiTo, které je svým zaměřením spíše okrajovou záležitostí, už zoufale čeká na facelift.

Velký výrazný model 159 skončil s předloňským rokem a některé kousky dodnes stojí u dealerů, kteří se jich ne a ne zbavit. Koncem loňského roku bylo možné koupit nového turbodieselového kombíka s pěknou výbavou pod půlmilion korun. I tak ještě na parkovištích dealerů pár pořádně uleželých skladovek smutně čeká na zákazníky. O Alfě 159 čtěte zde

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Plán na devět modelů

Alfa jednoduše dnes nemá moc co nabídnout. Nekonečné je hlavně čekání na velký sedan slibovaný už několik let. Podrobnosti o novém modelu nakonec odhalil sám šéf Sergio Marchionne. Nová velká alfa se bude jmenovat Giulia, to už je jisté. Výroba bude probíhat výhradně v Itálii, vývoj teď běží naplno. Giulia by měla zamířit i do Spojených států, poté, co značka vstup na severoamerický trh už několikrát odložila. Marchionne se totiž nechal slyšet, že bude giulii prodávat na "globální úrovni".

Na prosincovém setkání automobilových manažerů organizovaném Goldman Sachsem se také zástupci značky poprvé zmínili o tom, že giulia dorazí i v kombíkové verzi. K tomu by mělo nabídku v této kategorii rozšířit SUV nebo crossover.

Celkem má modelová řada po velkém třesku v Alfě čítat devět modelů. Italský magazín Quattroruote získal podrobnosti.

Už letos se mají mito s giuliettou dočkat úprav, oba modely mají tvořit "spodní" část nabídky značky.

Modelem, který by mohl zaujmout hlavně Američany, bude sedan ještě větší než giulia. Protože ho automobilka postaví s využitím techniky Maserati, bude velká alfa po letech prvním modelem, který se vrátí k pohonu zadních kol (pokud nepočítáme raritní model 8C stavěný mimochodem také u Maserati). Maserati letos představí dravý sedan se staronovým jménem Ghibli, který bude cenou, velikostí a výkony srovnatelný s BMW M5, a právě jeho techniku by mohla alfa převzít. Vyrábět by se obě auta měla společně.

Pro labužníky

Spojení Alfa Romeo - Maserati, které je ostatně logické a slibuje velké věci, přinese výsledky ovšem ještě dřív. Už za dva měsíce se na autosalonu v Ženevě představí malý "supersport" 4C. Obratný sporťák postavený z oceli, hliníku a karbonu má vzniknout jen v omezené edici. Předběžné parametry slibují hodně. Čtyřmetrový sporťák muší váhy jen 850 kilogramů bude pohánět za zády posádky uložený přeplňovaný čtyřválec 1,75 TBi. Na zadní kola přenese přes 200 koní výkonu (udává se 230) šestistupňová manuální převodovka. V nabídce má být i dvouspojkový automat.

Zrychlení z nuly na stovku slibuje automobilka pod pět sekund a maximálkou má být dvěstěpadesátka. Po kupé má dorazit také verze targa (s odnímaným panelem střechy), což je osmý model vyznačený v prezentaci z konference Goldman Sachs.

První 4C se zákazníci dočkají koncem letošního roku. Čeká se cena kolem 1,2 milionu korun. Podle webu Infomotori už si Alfa zaregistrovala ochrannou známku 4C i v Severní Americe.

Podle nejnovějších zpráv má 4C dorazit také v podání Maserati. V Modeně prý tohle kupé ještě přiostří, zjistil britský Auto Express. Za záda posádky usadí  šestiválec, snad i osmiválec. Motor od Ferrari by měl mít výkon přes pět set koní a zatápět Porschi 911. Spekuluje se také o pohonu všech kol.

Devátým modelem Alfy celkově a třetím v kolonce "speciality" bude hračka pro nadšené řidiče, kteří nechtějí nebo nemají na exkluzivní zboží jako je 4C. Novodobé Duetto (zatím neoficiální "fanouškovské" pojmenování), které vznikne společně s Mazdou MX-5 a vyrábět se má v Hirošimě, bude jednoduchý, cenově dostupný, lehký, hravý roadster s pohonem zadních kol. Na něj bude třeba počkat až do roku 2015. Více o modelu čtěte zde







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.