Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Berlína s favoritem nevjedete, v Česku se ojetiny stále bát nemusí

  11:10aktualizováno  11:10
Na vjezdech do měst možná už brzy přibudou značky zakazující vjezd starým autům. Poslanci z Moravskoslezského kraje připravili plán na vznik nízkoemisních zón. V Evropě není toto opatření ničím novým, také v Česku už to zkoušelo několik měst. Návrh ovšem spí na ministerstvu.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Emisní zóny v německých městechDo Berlína nebo Hannoveru už se starou naftovou felicií nebo favoritem na výlet nevyrazíte. Na vjezdu do města vás zastaví značka a za ni mohou jen auta se zelenou plaketou, kterou dostanou za splnění přísných ekologických norem.

A brzy by to mělo fungovat i v České republice. Novela stávajícího zákona o ochraně ovzduší chce dát obcím pravomoc vymezit oblasti, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily, které nesplňují určité emisní limity.

Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety. Novelu předložila skupina poslanců z Moravskoslezského kraje, jehož ovzduší patří k nejvíce znečištěným. Předloha by měla přispět ke zlepšení ovzduší v místech, kde jsou limity překračovány. (Co říkají autoři novely ministr životního prostředí Pavel Drobil a poslanci Pavol Lukša a Kristýna Kočí čtěte zde.)

Nic nového, návrh ovšem spí na ministerstvu

Nízkoemisní zóny jsou už i v návrhu úplně nového zákona o ochraně ovzduší, který dlouho leží na ministerstvu životního prostředí. Poprvé se o nízkoemisních zónách začalo mluvit přesně před rokem. Jako první jejich zavedení chystalo Ústí nad Labem.

"Tento zákon ovšem vyžaduje dlouhodobější přípravu. Jeho projednávání se připravuje se na příští rok," řekla iDNES.cz tisková mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.

"V tomto případě jde o jednorázovou změnu, která by byla co nejdříve zanesena do stávajícího zákona," komentuje aktivitu moravskoslezských poslanců. Oba návrhy počítají s tím, že nízkoemisní zóny by vymezovaly vyhláškami přímo obce.

Zákaz vjezdu bez viněty

Nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst, například v Německu, v Londýně a ve Stockholmu. Více o německých emisních zónách čtete ZDE Například do Mnichova zatím mohou všechna auta, vždy ale musí mít na okně vylepenou vinětu. Německý systém rozlišuje tři barvy vinět (červenou, žlutou a zelenou), města už mají harmonogram, podle kterého přestávají postupně pouštět do centra auta s vinětami určité barvy. Do Berlína tak mohou už jen velmi nová auta se zelenou známkou na okně. Od března 2011 budou už jen výhradně nízkoemisní auta potkávat například obyvatelé Lipska.

"Pokud máte benzinové auto splňující normu Euro 1, dostáváte zelenou plaketu," vysvětluje Pavel Štěrba z TÜV Süd Czech, která v Česku ekologické viněty vydává. "Naftová auta splňující ekonormu Euro 2 dostávají červenou, za Euro 3 žlutu a za Euro 4 nejvyšší zelenou vinětu," dodává.

Návrh zákona počítá se systémem emisních vinět, který používají města v Německu. Emisní plakety by vydávalo ministerstvo, jejich cena by pokrývala výrobní náklady. Řidiči, kteří by do zóny vjel nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například automobily záchranného systému.

Při vyhlášení smogové situace by mohli řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst obcí. Ty budou uvedeny ve vyhlášce. Zóny by mohly být také v lázeňských městech a ve zvláště chráněných územích.

Autoři: ,




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.