Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auto samo zavolá o pomoc. Systém bude povinný za dva roky

  11:00aktualizováno  15:24
Systém tísňového volání eCall, který při nehodě sám zavolá pomoc, se testuje v Česku. Při vážné nehodě sám přivolá pomoc. Na otázky čtenářů odpovídal v on-line rozhovoru iDNES.cz odborník na telematiku a dopravní systémy Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.

"Systém eCall má zcela zásadně přispět ke snížení počtu obětí a zejména následků dopravních nehod. Můžete se na tento systém dívat podobně jako bezpečnostní pásy, které jsou rovněž povinné," říká Zdeněk Lokaj, podle něj je správné, že eCall jednotka bude povinnou součástí vozidla.

Havarovaný automobil pošle své GPS souřadnice, informaci, zda šlo o automatickou či manuální aktivaci, čas a VIN kód auta a následně spojí hlasový hovor zpět do auta. 

V případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se testuje. Podle nařízení Evropské unie bude povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015.

"Například informace o typu vozidla je pro hasiče velmi nápomocná, slouží k tomu, aby bylo možné identifikovat přesný typ vozidla, neboť každé vozidlo má jinou konstrukci a zásah hasičů ji musí respektovat," vysvětluje Lokaj v on-line rozhovoru čtenářům iDNES.cz.

ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Čtěte odpovědi odborníka na telematiku a dopravní systémy Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT.

"Systém už se v ČR pilotně ověřuje několik měsíců," upřesňuje Lokaj pro iDNES.cz. Crash test Škody Rapid vybavené novým systémem, který ČVUT ve spolupráci s dalšími partnery provedl, byl podle experta první reálný test eCallu.

Není to "Velký bratr"

"Takže si pořídím do auta státní štěnici?" ptá se rozzlobeně čtenář iDNES.cz v diskusi pod článkem o eCallu.

Velký bratr

Podle internetové encyklopedie Wikipedia:

Velký bratr je fiktivní postava absolutistického vůdce státu Oceánie z antiutopického románu 1984 od George Orwella. Toto označení se dnes používá jako obecné označení pro vládní sledování, odposlechy a podobná narušení soukromí.

Odborník, který se na tvorbě systému eCall podílí, teorii "Velkého bratra", který má řidiče pod dohledem, odmítá. 

"Není to žádný sledovací systém, ale systém bezpečností. Člověka je možné sledovat daleko jednoduššími způsoby - mobilní telefon, kamerové systémy a podobně, proto mám stále pocit, že se vliv eCallu na soukromí značně přeceňuje," dodává odborník na telematiku.

V autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které případně umožní komunikaci s operátorem.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jen zahlédnete a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. "Systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu "spí" a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci," opakuje expert.

Test eCallu v Česku

Škoda Rapid předvedla v unikátním crash testu nový systém - podívejte se na reportáž.

"Odhadujeme, že by mohl zachránit až 10 procent lidí, kteří ročně umírají na evropských silnicích," říká ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Podle předběžných odhadů odborníků by to mohly být 2,5 až 3 tisíce lidí za rok.

"eCall by měl zkrátit dobu nebytnou k poskytnutí účinné pomoci až o 50 % mimo město a až o 40% ve městech, což už může být zcela zásadní čas pro těžce zraněného ve havarovaném vozidle," dodává Zdeněk Lokaj.

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři plně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí.

"Na Fakultě dopravní rovněž řešíme, jak obohatit data o predikci poranění posádky, což by záchranným složkám také pomohlo," prozradil Lokaj v on-line rozhovoru iDNES.cz

Podle výrobců, kteří budou muset systém do aut povinně montovat od 1. října 2015, eCall zvýší cenu aut. "Nebude to tak dramatické, jak to prezentují," namítá Lokaj. Odhad 200 až 650 eur je podle něj přehnaný. "Dnes je možné dostat eCall jednotku asi za 100 EUR, tedy asi 2 500 Kč. Některé prototypy jednotek, které testujeme, se pohybují v cenách kolem 30 EUR. Konečná cena nicméně bude záviset na detailní specifikaci," upřesňuje. Ta je ještě stále předmětem schvalování.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...