Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odborník o systému eCall, které volá o pomoc k bouračce

Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650...
velikost textu:
vydáno 3.10.2013 13:25
Systém tísňového volání eCall v případě vážné nehody sám přivolá pomoc. Na otázky čtenářů odpovídal odborník na telematiku a dopravní systémy Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. října 2013 do 14:30

OTÁZKA: proč tato výbava nemůže být pouze doplňková... ne každý stojí o to ji mít z různých důvodu... je to to stejné jako u abs, esp a pod... podle mého by měl řidič rozhodnout co chce a co nechce ne žádná hlava pomazaná. Pavel Zajíček
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za otázku. Systém eCall má zcela zásadně přispět ke snížení počtu obětí a zejména následků dopravních nehod. Můžete se na tento systém dívat podobně jako bezpečnostní pásy, které jsou rovněž povinné. Pokud vím, tak ABS i ESP je již v EU povinné. Vždy je to otázkou přístupu, ale já jsem osobně zastáncem toho, aby systémy, které přispívají k bezpečnosti, byly povinné. Navíc povinnost bude u nových modelů osobních a lehkých užitkových vozidel od 1.10.2015, tedy rozšíření systému bude pozvolnější a není z něj mít strach. 3.10.2013 13:33
OTÁZKA: Dobrý den, je možné si takový systém pořídit už dnes? Ford pokud vím něco takové nabízí. To je ono? A nebo je to paralelně budovaný systém soukromé firmy? Děkuji za odpověď. Karel
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Obdobné systémy nenabízí jen Ford, ale i další automobilky např. BMW, Mercedes-Benz atd. Jedná se o komerční asistenční služby motoristům a jsou zpravidla zpoplatněné a není zajištěna dostupnost těchto služeb ve všech zemích EU. V současné době se řeší, jak tyto služby vzájemně propojit (jsou to tzv. Third Party Services Interfaces). 3.10.2013 13:35
OTÁZKA: Tak kolik to teda bude stát? Každý hází jinými čísly.... Děkuji Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Dnes je možné dostat eCall jednotku cca za 100 EUR, tj. asi 2.500,- Kč. Některé prototypy jednotek, které testujeme v rámci projektu HeERO a splňují požadované parametry se pohybují v cenách kolem 30 EUR. Konečná cena nicméně bude záviset na podobě finální verze Nařízení o požadavcích na schválení typu pro zavedení palubního systému eCall, tedy detailní specifikaci. 3.10.2013 13:38
OTÁZKA: Co si slibujete od zavedení systému ecall. Nebyla by z dlouhodobého hlediska lepší preventivní výchova , v tomto případě účastníků provozu. Zatím mi vše připadá ,že se snažíme řešit následky ,ale pomíjíme příčiny . Karel
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Slibujeme si od toho snížení počtu mrtvých na evropských silnicích cca o 2.500 lidí ročně a rovněž ke snížení následků vážných dopravních nehod díky rychlejšímu zásahu záchranných složek. Například informace o typu vozidla je pro hasiče velmi nápomocná, neboť se mohou cestou k zásahu připravit podle podkladů o konstrukci vozidla připravit, jak budou zasahovat. Z dlouhodobého hlediska je samozřejmě nutná preventivní výchova, ale bohužel jen prevence není všemocná a tyto systémy, jak ukazuje čas, jsou stále potřebné. 3.10.2013 13:41
OTÁZKA: Zaručí se prodejce při prodeji vozu že se nikdy systém nestane aktivním? třeba po update sw Pavel Zajíček
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Systém je technicky řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. A tak by tomu mělo být v průběhu celé životnosti vozidla. Pokud však někdo bude vyžadovat "aktivní jednotku", tj. rozšíření stávajícího systému eCall o motoristické asistenční nebo dohledové služby, bude to samozřejmě možné, ale to je na již svobodném rozhodnutí majitele vozidla. 3.10.2013 13:46
OTÁZKA: Proč to má být probůh povinné?! Jak zajistíte bezpečnost přenosu informací. Vždyť to auto posílá VIN, takže je jasně identifikovatelné. Na druhou stranu - a tím vám možná i trochu nahraju: je vin nějaký chráněný, soukromý údaj? Ví někdo jiný kromě registru vozidel a prodejce, že má pan Vomáčka auto s tím a tím VINem? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Údaje, které se přenášejí, tj. poloha, čas, VIN atd. mají primárně přispět k rychlejšímu a efektivnějšímu zásahu záchranných složek. VIN kód sám o sobě není údajem, podle kterého se dá identifikovat konkrétní člověk, pokud nemáte k dispozici evidenci vozidel či jinou databázi, kde je namapován VIN na další údaj, podle kterého se dá již konkrétní člověk identifikovat. VIN v eCallu slouží k tomu, aby bylo možné identifikovat přesný typ vozidla, neboť každé vozidlo má jinou konstrukci a zásah hasičů ji musí respektovat. Na povinnost jsem již odpovídal. 3.10.2013 13:50
OTÁZKA: Vám to asi v autě vadit nebude. Mě jo. Co mám dělat? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Možná někdy změníte názor, až vám eCall pomůže v nouzi, tím vám samozřejmě nepřeji nic zlého. Jinak Vám asi nezbude než buď jezdit vozidle vyrobeným před říjnem 2015 anebo to "vydržet" s eCallem. 3.10.2013 13:53
OTÁZKA: Kdo bude vlastníkem a provozovatelem systému? Budou si moci uživatelé upravovat své údaje, které chtějí/nechtějí, aby byla zasílána záchranářům? Ing. Králík
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Systém provozuje HZS, který v ČR operuje TCTV 112 (telefonní centrum tísňového volání 112). Minimální údaje (tzv. Minimal Set of Data), které jsou předávány v případě nehody jsou jasně definovány a jsou uživatelem neměnné (je to GPS pozice, směr jízdy, čas a VIN). Tato data mají pomoci identifikovat místo nehody a typ vozidla, není z nich možné identifikovat jakoukoliv osobu. 3.10.2013 13:56
OTÁZKA: Předpokládám, že s tím budou umět pracovat záchranbné složky celé evropy. Kam poputuje ta smska nebo hovor, když se s českým autem vybourám třeba v norsku? Do ČR? půjde to na centrálu 112 anebo se budou budouvat nová centra? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Pokud se vybouráte třeba v Norsku, půjde tísňové volání na nejbližší TCTV 112, které hovor odbaví. Z tohoto důvodu v současné době pobíhá projekt HeERO, jehož cílem je ověření interoperability eCallu v celé Evropě. Nebude tedy nutné budovat nová centra, ale využijí se stávající. 3.10.2013 13:57
OTÁZKA: Podílejí se na tom nějak automobilky? Finančně, vývojem... Děkuji Běhal Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Ano, automobilky se samozřejmě podílejí na vývoji eCallu ve spolupráci s výrobci eCall jednotek. V současné době bude jejich hlavním úkolem navrhnout umístění eCall jednotky, aby se během nárazu neuvolnila a neohrozila tak posádku vozidla a zároveň spolehlivě fungovala i v extrémních situacích. Rovněž je třeba zajistit napojení na CAN. 3.10.2013 14:00
OTÁZKA: Systém se mi líbí, zajímalo by mě, jak systém a jestli vůbec, dokáže vyhodnotit, kolik pasažérů ve vozidle je? Jsou-li ve vozidle např. děti? To jsou údaje, které záchranáři také potřebují..Bylo by podle mě dobré, kdyby ve vozidle byla např. kamera nebo foťák, která by se v případě havárie aktivovala a poslal např. snímek interiéru vozidla. Nebo jsou ve vozidle snímače zatížení sedaček, které informují kolik lidí ve vozidle sedí...?? děkuji Adam Rychlý
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: V současné době v minimálním souboru dat není údaj o počtu lidí ve vozidle. Součástí eCallu bude případné posílání i dalších informací, toto je však ještě v řešení. Počet osob ve vozidle jsou moderní auta schopna vyhodnotit z čidel v sedácích. Na Fakultě dopravní rovněž řešíme, jak obohatit data o predikci poranění posádky, což by záchranným složkám také pomohlo, ale jedná se jen o výzkum. 3.10.2013 14:02
OTÁZKA: Bude to využívat systém Galileo. Proč? Chápu, že je to otázka mimo, ale jsou ty systémy kompatibilní? Dá se jeden nahradit jednoduše druhým? Co ten ruský? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: eCall by měl být jedním z prvních systémů, který bude využívat poziční systém Galileo, do doby, než bude funkční, se bude využívat GPS. S využitím ruského GLONASSu se podle mých informací zatím nepočítá. 3.10.2013 14:04
OTÁZKA: Jedna vaše odpověď zavání tím, že by to mohlo být doplněno o nějaké další věci. Jaké? Kamery? Černé skříňky? Anonym
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Doplňkovými systémy jsem měl na mysli například řízení firemních flotil vozidel nebo systémy, které detekují krádež vozidla a je díky nim možné vozidla detekovat a nalézt. Kamery ani černé skříňky jsem opravdu na mysli neměl. 3.10.2013 14:06
OTÁZKA: Dobrý den, je možné někde zjistit, data, která jsou přenášena, technologie použité, případně standardy? Případně kde by se dalo zjistit o projektu z technického hlediska více informací ? Děkuji za odpověď Pavel Krejsa
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: Těchto dokumentů je velmi mnoho. Podívejte se na stránky http://www.heero-pilot.eu/view/cs/index.html, rovněž existují Doporučení EK 2011/750/EU, Nařízení EK č. 205/2013 a další. Detailní technické specifikace na eCall jednotku jsou ještě stále předmětem schvalování. Pokud budete chtít detailnější technické informace, napište mi na lokaj@fd.cvut.cz a já vám ten seznam standardů a dalších podkladů pošlu. 3.10.2013 14:09
OTÁZKA: Pokud tedy má bude mít vůz instalovaný eCall, je sice hezké, že dá záchránářům vědět, jaký je to vůz a na co se mají "připravit", ale tohle přeci ničemu nepomůže. Záleží jak na tom budou záchranné jednotky... Když si uvědomím, že policajtům někdy trvá se dostat na místo přes 30min, tak mi to přijde jako zbytečná věc :-D hurvajs77
Podle velmi hrubých odhadů se má cena systému eCall pohybovat v rozmezí 150 650... ODPOVĚĎ: eCall by měl zkrátit dobu nebytnou k poskytnutí účinné pomoci až o 50% mimo město a až o 40% ve městech, což už může být zcela zásadní čas pro těžce zraněného ve havarovaném vozidle. České záchranné složky jsou jedny z nejlepších v Evropě a věřím, že jim tyto informace v jejich práci pomůžou. 3.10.2013 14:12