Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paříž zavedla ekologické plakety, stará auta mají v centru stopku

aktualizováno 
Paříž od letošního července zavedla ekologické plakety. Do centra města tak nevjedou auta a motorky vyrobené před rokem 1997. Město se snaží zlepšit ovzduší i život Pařížanů. Dlouhodobý plán zelenějšího města nad Seinou ovšem už má tříměsíční odklad a odstartovat naostro má až v říjnu.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Zelená metropole, kde se dobře dýchá, žije, chodí pěšky a jezdí na kole, to je nejspíš vize pařížské starostky Anne Hidalgové. Město totiž zavádí drsná pravidla pro motoristy. První žena pařížské radnice plní své předvolební sliby a už loni v září omezila vjezd do centra města autobusům a velkým nákladním autům vyrobeným před říjnem 2001. Nyní přišly na řadu osobní a jednostopá vozidla: od července 2016 měly mít ekologické plakety.

Paříž naplánovala celkem šest ekologických plaket, které musí auta a motorky povinně mít. Nejvýše budou zařazeny elektromobily, naopak ani šestý stupeň už nesplní auta vyrobená před rokem 1997 a motorky vyrobené před rokem 1999. „Podle očekávání strůjců tohoto návrhu to kromě jiného bude znamenat, že už do Paříže nevjede asi 10 procent ze současného počtu automobilů,“ informoval Ústřední automotoklub.

Plán však ještě není domyšlený, radnice proto ihned zavedla tříměsíční odklad. „Po tuto dobu budou policisté jen upozorňovat řidiče na fakt, že nemají ekologickou plaketu. Od října budou následovat pokuty ve výši 35 eur,“ upozornil ÚAMK.

Pokuty za chybějící plaketu na autě nebo motorce se budou ještě zvyšovat. Od ledna už provinilci zaplatí 68 eur. „Zatím se ale přesně neví, jak se bude zacházet s vozy cizinců, tedy i českých turistů. Od kdy budou i pro ně emisní zóny platit, kde získají plakety a za kolik,“ sdělil ÚAMK s tím, že na konkrétnější informace si musí řidiči mířící do Paříže počkat.

Nekompromisní pravidla

Stopka pro starší auta a motorky je další fází omezení dopravy ve městě. Autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, která byla uvedena do provozu před 1. říjnem 2001, nesmí do centra Paříže už od září 2015. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin. Podle statistiky tvořily staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy (více zde).

Podle plánů tamní radnice a francouzského ministerstva životního prostředí do roku 2020 nevjedou do Paříže už ani auta vyrobená před rokem 2011. Centrum města by pak v budoucnu mělo být dostupné pouze autům s nejekologičtějšími spalovacími motory, hybridům a elektromobilům.

Autor:




Nejčtenější

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.