Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paříž zavedla ekologické plakety, stará auta mají v centru stopku

aktualizováno 
Paříž od letošního července zavedla ekologické plakety. Do centra města tak nevjedou auta a motorky vyrobené před rokem 1997. Město se snaží zlepšit ovzduší i život Pařížanů. Dlouhodobý plán zelenějšího města nad Seinou ovšem už má tříměsíční odklad a odstartovat naostro má až v říjnu.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Zelená metropole, kde se dobře dýchá, žije, chodí pěšky a jezdí na kole, to je nejspíš vize pařížské starostky Anne Hidalgové. Město totiž zavádí drsná pravidla pro motoristy. První žena pařížské radnice plní své předvolební sliby a už loni v září omezila vjezd do centra města autobusům a velkým nákladním autům vyrobeným před říjnem 2001. Nyní přišly na řadu osobní a jednostopá vozidla: od července 2016 měly mít ekologické plakety.

Paříž naplánovala celkem šest ekologických plaket, které musí auta a motorky povinně mít. Nejvýše budou zařazeny elektromobily, naopak ani šestý stupeň už nesplní auta vyrobená před rokem 1997 a motorky vyrobené před rokem 1999. „Podle očekávání strůjců tohoto návrhu to kromě jiného bude znamenat, že už do Paříže nevjede asi 10 procent ze současného počtu automobilů,“ informoval Ústřední automotoklub.

Plán však ještě není domyšlený, radnice proto ihned zavedla tříměsíční odklad. „Po tuto dobu budou policisté jen upozorňovat řidiče na fakt, že nemají ekologickou plaketu. Od října budou následovat pokuty ve výši 35 eur,“ upozornil ÚAMK.

Pokuty za chybějící plaketu na autě nebo motorce se budou ještě zvyšovat. Od ledna už provinilci zaplatí 68 eur. „Zatím se ale přesně neví, jak se bude zacházet s vozy cizinců, tedy i českých turistů. Od kdy budou i pro ně emisní zóny platit, kde získají plakety a za kolik,“ sdělil ÚAMK s tím, že na konkrétnější informace si musí řidiči mířící do Paříže počkat.

Nekompromisní pravidla

Stopka pro starší auta a motorky je další fází omezení dopravy ve městě. Autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, která byla uvedena do provozu před 1. říjnem 2001, nesmí do centra Paříže už od září 2015. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin. Podle statistiky tvořily staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy (více zde).

Podle plánů tamní radnice a francouzského ministerstva životního prostředí do roku 2020 nevjedou do Paříže už ani auta vyrobená před rokem 2011. Centrum města by pak v budoucnu mělo být dostupné pouze autům s nejekologičtějšími spalovacími motory, hybridům a elektromobilům.

Autor:




Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.