Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do centra Paříže nesmí autobusy a náklaďáky starší 15 let. A bude hůř

aktualizováno 
V neděli 27. září se Paříž připojí k jiným evropským městům a poprvé organizuje den bez aut. Udělat z metropole místo s lepším ovzduším je prioritou současné starostky Anne Hidalgo. Ta zároveň zakázala od září vjezd starým autobusům a nákladním vozům a v další letech chce omezit i cestování osobními auty.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

V celém centru Paříže bude v neděli od 11 do 18 hodin platit zákaz vjezdu všem automobilům a autobusům. Radnice tak zatím alespoň na den promění metropoli v pěší a cyklistický ráj. V ulicích se budou konat různé kulturní, sportovní a kulinářské akce.

Turisté, kteří do Paříže v tento den zamíří, mohou parkovat na vyhrazených parkovištích na periferii. Pro autobusy jsou doporučená parkoviště Bercy a Pershing.

Výjimku ze zákazu mají jen autobusy městské dopravy, autobusy Cars Air France pro spojení s letištěm, taxíky, vozidla používaná handicapovanými osobami a auta lidí, kteří v zónách bydlí.

Čistá auta

Skandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá

Ilustrační foto.

Nedělní akce, ač je první svého druhu, má upozornit na dlouhodobý plán pařížské radnice. A to udělat z metropole do roku 2020 čisté místo s nízkoemisními zónami. Starostka Paříže Anne Hidalgo má boj proti znečištěnému ovzduší jako jednu z hlavních priorit svého mandátu. Pařížská rada proto už na začátku letošního roku přijala několik důležitých opatření, která postupně vejdou v platnost.

Už od 1. září tak do centra Paříže nesmí autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, které byly uvedeny do provozu před 1. říjnem 2001. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin.

Bez omezení mohou jezdit pouze po pařížském okruhu zvaném Boulevard périphérique a také přes Bouloňský lesík (Bois de Boulogne) a Bois de Vincennes. Porušení tohoto nařízení bude řidiče stát 35 eur a riskují i zabavení vozidla. Podle statistiky tvoří staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy.

Příští rok by měl plán na vyčištění ovzduší pokračovat. Od července 2016 už do centra nebudou moci vjet osobní auta i jednostopá vozidla uvedená do provozu před rokem 1997. V další etapě, tedy od roku 2017 do 2020, se pak postupně bude omezovat vjezd aut s dieselovými motory označenými Euro 2, 3 i 4. Pro mnohé dopravce a další firmy je plán radnice zásadní, zvláště po finanční stránce. V celkem krátké době totiž budou muset obnovit svůj vozový park ekologičtějšími vozidly s normou Euro 5 a 6.

Autoři:




Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.