Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do centra Paříže nesmí autobusy a náklaďáky starší 15 let. A bude hůř

aktualizováno 
V neděli 27. září se Paříž připojí k jiným evropským městům a poprvé organizuje den bez aut. Udělat z metropole místo s lepším ovzduším je prioritou současné starostky Anne Hidalgo. Ta zároveň zakázala od září vjezd starým autobusům a nákladním vozům a v další letech chce omezit i cestování osobními auty.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

V celém centru Paříže bude v neděli od 11 do 18 hodin platit zákaz vjezdu všem automobilům a autobusům. Radnice tak zatím alespoň na den promění metropoli v pěší a cyklistický ráj. V ulicích se budou konat různé kulturní, sportovní a kulinářské akce.

Turisté, kteří do Paříže v tento den zamíří, mohou parkovat na vyhrazených parkovištích na periferii. Pro autobusy jsou doporučená parkoviště Bercy a Pershing.

Výjimku ze zákazu mají jen autobusy městské dopravy, autobusy Cars Air France pro spojení s letištěm, taxíky, vozidla používaná handicapovanými osobami a auta lidí, kteří v zónách bydlí.

Čistá auta

Skandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá

Ilustrační foto.

Nedělní akce, ač je první svého druhu, má upozornit na dlouhodobý plán pařížské radnice. A to udělat z metropole do roku 2020 čisté místo s nízkoemisními zónami. Starostka Paříže Anne Hidalgo má boj proti znečištěnému ovzduší jako jednu z hlavních priorit svého mandátu. Pařížská rada proto už na začátku letošního roku přijala několik důležitých opatření, která postupně vejdou v platnost.

Už od 1. září tak do centra Paříže nesmí autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, které byly uvedeny do provozu před 1. říjnem 2001. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin.

Bez omezení mohou jezdit pouze po pařížském okruhu zvaném Boulevard périphérique a také přes Bouloňský lesík (Bois de Boulogne) a Bois de Vincennes. Porušení tohoto nařízení bude řidiče stát 35 eur a riskují i zabavení vozidla. Podle statistiky tvoří staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy.

Příští rok by měl plán na vyčištění ovzduší pokračovat. Od července 2016 už do centra nebudou moci vjet osobní auta i jednostopá vozidla uvedená do provozu před rokem 1997. V další etapě, tedy od roku 2017 do 2020, se pak postupně bude omezovat vjezd aut s dieselovými motory označenými Euro 2, 3 i 4. Pro mnohé dopravce a další firmy je plán radnice zásadní, zvláště po finanční stránce. V celkem krátké době totiž budou muset obnovit svůj vozový park ekologičtějšími vozidly s normou Euro 5 a 6.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.