Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nádherné elektroporsche: 600 koní, dojezd 500 km, u zásuvky 15 minut

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Světová premiéra prvního elektricky poháněného konceptu Porsche je jedním z největších překvapení na autosalonu ve Frankfurtu. Koncept Mission E potvrzuje, že značka chystá menší čtyřdveřový sedan. Někdo v něm vidí jen čtyřdveřovou 911, ale vypadá fantasticky.

První auto Ferdinanda Porscheho, od jehož narození v českých Vratislavicích nad Nisou uplynulo začátkem září 140 let, jezdilo na elektřinu. Značka nesoucí jeho jméno se dnes k elektřině vrací. A ve velkém stylu. Mission E je předobrazem menšího čtyřdveřového modelu, na kterém značka pracuje. Teď ale hlavně propaguje elektromobilitu. Má to být první čistě elektricky poháněný čtyřmístný sportovní vůz v historii značky.

Čtyřdveřová karoserie, ve které musí každý poznat geny ikonického Porsche 911, ukrývá čtyřmístný interiér.

Porsche Mission E

Výkon elektrického systému obstarávajícího pohon je 440 kW, to je šest set koní. I další parametry jsou ohromující: dojezd je více než 500 kilometrů, zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a na 200 km/h za méně než 12 sekund. Doba nabíjení na 80 % kapacity je 15 minut.

Dva synchronní motory buzené permanentním magnetem (PSM), podobné těm, které byly použity u letošního vítěze Le Mans 919 Hybrid, vůz zrychlují a při brzdění získávají energii zpět.

Porsche svým sněhobílým konceptem ukazuje průkopnickou 800V technologii: „Zdvojnásobení napětí ve srovnání s dnešními elektromobily s 400 V přináší několik výhod: kratší doby nabíjení a nižší hmotnost, protože lehčí měděné kabely se sníženým průřezem k přenesení energie postačují,“ popisuje automobilka.

V levém předním blatníku před dveřmi řidiče je přístup k nabíjecí 800V přípojce. Mission E však umí doplnit energii i ze standardní nabíječky na 400 V nebo indukčně. K tomu stačí zaparkovat nad cívkou zapuštěnou do země a ta pak přenáší energii modulu v podlaze vozu.

Lithium-iontová baterie umístěná pod podlahou vozu zabírá plnou délku mezi přední a zadní nápravou. Hmotnost je tak rovnoměrně rozdělena a zajišťuje optimální vyvážení. Navíc je díky tomu těžiště vozu extrémně nízko.

Karoserie vysoká jen 130 cm je tvořena směsí hliníku, oceli a plastů vyztužených karbonovými vlákny. Kola jsou karbonová a obouvají pneumatiky o šířce 21 palců vpředu a 22 palců vzadu.

Pohon všech kol řízený podle potřeby s funkcí Porsche Torque Vectoring, tedy s automatickým rozdělením točivého momentu na jednotlivá kola, přenáší sílu efektivně na vozovku, řízení (natáčení) všech kol přidává jízdě na přesnosti.

Zajímavá řešení ukazuje i karoserie. Integrované vzduchové kanály zlepšují obtékání kol, výstupy na bočních plochách snižují přetlak v podbězích a tím aerodynamický vztlak. Obtékání vzduchu vylepšují malé kamery, které nahradily zpětná zrcátka.

Přístrojovka je minimalistická. Přístroje se obsluhují pomocí pohledů a gest, zčásti dokonce pomocí hologramů. Klenutý displej nahrazující klasické budíky v kapličce pod volantem je tvořen organickými diodami OLED.

Systém sledování očí díky kameře rozpozná, na který přístroj se řidič dívá. Stiskem tlačítka na volantu aktivuje příslušné menu a může v něm navigovat, rovněž ve spolupráci s rozpoznáváním pohledu a ručním potvrzením.

To je však jen začátek: auto sleduje polohu řidiče při sezení a jeho držení těla. Posadí-li se níže, výše nebo se nakloní na stranu, zareaguje 3D zobrazení budíků a pohne se s ním. Díky tomu je například vyloučeno, aby volant zčásti zakryl důležité informace. Všechny relevantní informace, jako například rychlost, vždy sledují úhel pohledu řidiče.

Na přístrojovce je také holografický displej, který se táhne až na stranu spolujezdce. Ukazuje individuálně volitelné aplikace, které jsou v prostoru umístěny odstupňovaně a uspořádány podle priority a vytvářejí trojrozměrný dojem hloubky. Prostřednictvím aplikací ovládá řidič nebo spolujezdec základní funkce (média, navigaci, klimatizaci, kontakty a vozidlo) bezdotykově pouze pomocí gest.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...