Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová dieselgate na obzoru. Francie vyšetřuje Renault, zabavila počítače

  13:49aktualizováno  13:49
Vyšetřovatelé prohledali tři pracoviště francouzské automobilky Renault, aby prozkoumali technologii měření emisí. Značka i úřady prohlašují, že vyšetřovatelé nic nenašli. Zkoumání pokračuje.

Německá ekologická organizace ve svých testech naměřila Renaultu Espace až pětadvacetinásobné překračování limitů emisí oxidů dusíku. | foto: DUH

Akce se uskutečnila 7. ledna. Podle renomovaného automobilového magazínu Quattroruote by mohly být v podezření řídicí jednotky turbodieselů objemu 1,6 litru Energy dCi ve výkonových verzích 130 a 160 koní, které používá loňská novinka, crossover Espace.

Razii ve svých kancelářích potvrdil samotný Renault. Automobilka však upozornila, že její auta měření emisí neobcházejí a že ani vyšetřovatelé žádné takové důkazy nenašli. Akcie firmy v reakci na to zpočátku zamířily prudce dolů a v jednu chvíli ztrácely více než pětinu hodnoty. Později se propad zmírnil.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Nemusíte běhat po autobazarech a autosalonech. Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut nebo nákladních aut k prodeji na Automodul.cz.

Zástupci Renaultu uvedli, že vyšetřovatelé rozšířili dosavadní zkoumání a chtěli zkontrolovat způsob používání technologie na měření emisí výfukových plynů. Firma uvedla, že s úřady spolupracuje a že vyšetřovatelé žádný problém s emisemi nenašli.

„Několik kanceláří Renaultu prohledávali vyšetřovatelé, kteří se zaměřují na podvody,“ řekl Reuters představitel odborů Florent Grimaldi, který na razii upozornil. Podle agentury Bloomberg vyšetřovatelé ve firmě zabavili počítače. „Vedení nepotvrdilo, že je to kvůli emisím NOx, ale vzhledem k úsekům, ve kterých byla inspekce, si myslíme, že to s tím může být spojeno,“ řekl.

Vyšetřovatelé se podle něj zaměřili právě na ty části ve firmě, které mají co dělat se zkušebními normami a certifikacemi motorů. Podle toho je možné se domnívat, že se vyšetřování vztahuje k emisním standardům v souvislosti se skandálem ve Volkswagenu.

V podezření z překračování limitů vypouštěných emisí by mohl pravděpodobně být právě Renault Espace, u kterého německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) loni v listopadu naměřila, že v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku (NOx), než je povoleno (více čtěte zde).

Ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, která testy emisních technologií ve francouzských i zahraničních autech nařídila, uvedla, že na podvody v Renaultu nic neukazuje. „Akcionáři a zaměstnanci mohou být v klidu,“ řekla.

Speciálně zřízená komise (říká se jí „Komise Royal“) nyní testuje sto modelů aut, 25 z nich je od Renaultu. Ještě koncem loňského roku prověřila 11 vozidel, z toho čtyři renaulty. Předběžné výsledky podle ní ukázaly, že auta Renaultu a dvou zahraničních automobilek překračovala povolené emise oxidu uhličitého a oxidů dusíku, citoval ministryni server Le Figaro.

Francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron mezitím v Berlíně prohlásil, že inspekce na třech pracovištích Renaultu byly běžné prohlídky. Na Renaultu prý žádné zvláštní stigma neulpívá a jeho situace není v žádném případě srovnatelná se situací německého Volkswagenu, zasaženého emisním skandálem.

Akcie Renaultu se po uveřejnění informací o razii propadly až o 22 procent a podle agentury Reuters zaznamenaly nejhorší pokles od 17. listopadu 1994, kdy firma vstoupila na burzu. Tržní kapitalizace firmy, ve které má francouzský stát téměř pětinový podíl, se snížila o zhruba pět miliard eur (113,1 miliardy korun). Ale propad akcií se v průběhu dne zmírnil a čtvrteční obchodování uzavřely na ceně 77,75 eura se ztrátou 10,3 procenta.

Pozornost vyšetřovatelů se na výrobce automobilů zaměřila po oznámení amerických regulátorů z loňského září, že německý Volkswagen podváděl při testování emisí u svých vozů s naftovými motory.

Francouzské úřady pak oznámily, že začnou vyšetřovat, zda Volkswagen kvůli emisím nepodváděl majitele naftových vozů, a slíbily, že rozšíří vyšetřování na všechny automobilky včetně Renaultu a PSA Peugeot Citroën. Úřad pro životní prostředí pak samostatně začal náhodně testovat auta, aby zjistil rozdíly mezi údaji o emisích při laboratorním testování a reálnými čísly.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.