Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová dieselgate na obzoru. Francie vyšetřuje Renault, zabavila počítače

  13:49aktualizováno  13:49
Vyšetřovatelé prohledali tři pracoviště francouzské automobilky Renault, aby prozkoumali technologii měření emisí. Značka i úřady prohlašují, že vyšetřovatelé nic nenašli. Zkoumání pokračuje.

Německá ekologická organizace ve svých testech naměřila Renaultu Espace až pětadvacetinásobné překračování limitů emisí oxidů dusíku. | foto: DUH

Akce se uskutečnila 7. ledna. Podle renomovaného automobilového magazínu Quattroruote by mohly být v podezření řídicí jednotky turbodieselů objemu 1,6 litru Energy dCi ve výkonových verzích 130 a 160 koní, které používá loňská novinka, crossover Espace.

Razii ve svých kancelářích potvrdil samotný Renault. Automobilka však upozornila, že její auta měření emisí neobcházejí a že ani vyšetřovatelé žádné takové důkazy nenašli. Akcie firmy v reakci na to zpočátku zamířily prudce dolů a v jednu chvíli ztrácely více než pětinu hodnoty. Později se propad zmírnil.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Nemusíte běhat po autobazarech a autosalonech. Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut nebo nákladních aut k prodeji na Automodul.cz.

Zástupci Renaultu uvedli, že vyšetřovatelé rozšířili dosavadní zkoumání a chtěli zkontrolovat způsob používání technologie na měření emisí výfukových plynů. Firma uvedla, že s úřady spolupracuje a že vyšetřovatelé žádný problém s emisemi nenašli.

„Několik kanceláří Renaultu prohledávali vyšetřovatelé, kteří se zaměřují na podvody,“ řekl Reuters představitel odborů Florent Grimaldi, který na razii upozornil. Podle agentury Bloomberg vyšetřovatelé ve firmě zabavili počítače. „Vedení nepotvrdilo, že je to kvůli emisím NOx, ale vzhledem k úsekům, ve kterých byla inspekce, si myslíme, že to s tím může být spojeno,“ řekl.

Vyšetřovatelé se podle něj zaměřili právě na ty části ve firmě, které mají co dělat se zkušebními normami a certifikacemi motorů. Podle toho je možné se domnívat, že se vyšetřování vztahuje k emisním standardům v souvislosti se skandálem ve Volkswagenu.

V podezření z překračování limitů vypouštěných emisí by mohl pravděpodobně být právě Renault Espace, u kterého německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) loni v listopadu naměřila, že v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku (NOx), než je povoleno (více čtěte zde).

Ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, která testy emisních technologií ve francouzských i zahraničních autech nařídila, uvedla, že na podvody v Renaultu nic neukazuje. „Akcionáři a zaměstnanci mohou být v klidu,“ řekla.

Speciálně zřízená komise (říká se jí „Komise Royal“) nyní testuje sto modelů aut, 25 z nich je od Renaultu. Ještě koncem loňského roku prověřila 11 vozidel, z toho čtyři renaulty. Předběžné výsledky podle ní ukázaly, že auta Renaultu a dvou zahraničních automobilek překračovala povolené emise oxidu uhličitého a oxidů dusíku, citoval ministryni server Le Figaro.

Francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron mezitím v Berlíně prohlásil, že inspekce na třech pracovištích Renaultu byly běžné prohlídky. Na Renaultu prý žádné zvláštní stigma neulpívá a jeho situace není v žádném případě srovnatelná se situací německého Volkswagenu, zasaženého emisním skandálem.

Akcie Renaultu se po uveřejnění informací o razii propadly až o 22 procent a podle agentury Reuters zaznamenaly nejhorší pokles od 17. listopadu 1994, kdy firma vstoupila na burzu. Tržní kapitalizace firmy, ve které má francouzský stát téměř pětinový podíl, se snížila o zhruba pět miliard eur (113,1 miliardy korun). Ale propad akcií se v průběhu dne zmírnil a čtvrteční obchodování uzavřely na ceně 77,75 eura se ztrátou 10,3 procenta.

Pozornost vyšetřovatelů se na výrobce automobilů zaměřila po oznámení amerických regulátorů z loňského září, že německý Volkswagen podváděl při testování emisí u svých vozů s naftovými motory.

Francouzské úřady pak oznámily, že začnou vyšetřovat, zda Volkswagen kvůli emisím nepodváděl majitele naftových vozů, a slíbily, že rozšíří vyšetřování na všechny automobilky včetně Renaultu a PSA Peugeot Citroën. Úřad pro životní prostředí pak samostatně začal náhodně testovat auta, aby zjistil rozdíly mezi údaji o emisích při laboratorním testování a reálnými čísly.

Autoři: ,




Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Další z rubriky

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.