Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivně: na návštěvě v továrně Maserati

aktualizováno 
Pod vysokým věžákem na dohled centra Modeny se znakem Maserati pyšně čnícím k nebi se krčí skromné předválečné cihlové haly, uvnitř je ale jedna z nejmodernějších továren automobilového malovýrobce na světě. Vyjíždějí z ní maserati od roku 1937, kdy se sem automobilka přesunula z Bologně. V továrně v ulici Ciro Menotti jsme se byli podívat.

Návštěva v továrně Maserati | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Na pozvání českého zastoupení legendární automobilky Maserati, společnosti Scuderia, jsme se podívali do bájných stájí, kde šlechtí plnokrevníky s trojzubcem vypáleným do zadku.

Návštěva v továrně Maserati

Fabrika, která je od roku 1997 pod vládou Ferrari, je přímo uprostřed města. U Maserati už moc neví, kam ji rozšiřovat dál, loni vyrobili 7,5 tisíce vozů, ale za pár let už jich má být dvacet tisíc.

Po fabrice nás provádí živá kronika Maserati - Giorgio Manicardi, který nám vypráví o historii a zaujatě líčí, jak to teď v továrně chodí. Zná ji už třicet let.

popisek NA VLASTNÍ KŮŽI
JÍZDA V MASERATI GRANTURISMO

Hned za parkovištěm za branou návštěvníka překvapí otevřená, pouze zastřešená hala, kde jsou vyskládány motory a převodovky, které za chvíli poputují do útrob těchto snových aut. Červené víko hlavy válců značí, že k motoru bude připojena "závodní" převodovka Duoselect, modré lakování je vyhrazené pro klasické automaty.

Návštěva v továrně Maserati

Vzácná srdce od Ferrrari tam jsou naštosována napospas počasí. Není třeba se bát, déle než jeden den venku nezůstanou. Kvůli relativně stísněným podmínkám a stále se rozšiřující lince, která dostala za úkol letos překonat hranici 10 000 vyrobených maserati, už není místo na sklad. Kamiony dovážejí potřebné díly pouze v potřebných malých dávkách, které jdou rovnou do výroby, na skladu se drží jen minimum dílů.

Občas se v uličkách mezi šramotícími budovami prožene prototyp, v různém stupni maskování, který automobilka testuje. Takto zamaskovaných aut se po fabrice, Modeně a okolí prohání kupa. Mají buď částečně maskování, nebo jsou celé zahalené v bílých kabátcích pouze s průzory přes okna, na zpětných zrcátkách mají legrační "uši".

Návštěva v továrně Maserati

Na lince se náhodně střídají velké limuzíny Quattroporte, kupé Granturismo a občas i Alfa Romeo 8C Competizione. Těchto 500 unikátů totiž postavili na zkrácené platformě maserati. Stavěli je zde právě v době naší návštěvy.

Návštěva v továrně Maserati

Milionová auta drží žlutá klepeta nad našimi hlavami. Popojíždí od skupinky, která do auta vmontovává přistrojovku, k té, která zapojuje elektroinstalaci. 

Na svou práci mají montéři na každém autě vždy 24 minut. Pak se auto na speciální lanovce, na které si mohou auto různě zvedat a otáčet, posune o místo dál. Času mají zdá se dost, většinou jsou hotovi několik minut předem, dají to najevo tak, že auto nechají vysunout vzhůru nad své hlavy.

Návštěva v továrně Maserati

Poté, co každé auto smontují, proženou ho boxem s tropickým lijákem ověřujícím těsnost a auto vyrazí do provozu. Četa testovacích jezdců neustále přesedá z auta do auta, za víko kufru zavěsí plastikovou kapsičku s převozní SPZ a jede ho prohnat po městě a okolí. Najedou asi zkušebních 200 kilometrů, při kterých ověří, že všechno funguje, jak má. Pak jde každý exemplář do rukou inspektorů, kteří pod drobnohledem kontrolují kvalitu.

Návštěva v továrně Maserati

Pouze u "kvalitářů" nás nenechají natáčet. Ve velké hale je na každém stanovišti ostré světlo, aby bylo dobře vidět na případné nedostatky. Na prohlídku každého auta tu mají neomezeně dlouhou dobu. Jsou zde v přesile ženy, prý jsou pečlivější.

Asi pětadvacetiletý mladík v bílých rukavičkách přejíždí všechny hrany na ráfcích kola a kontroluje, jestli jsou bez škrábanců a řádně se lesknou. Vedle je zase přísně vypadající obrýlený padesátník, který nemá nic jiného na práci než otevírat kapoty a prohlížet, jestli se mu pohled na motor zamlouvá.

Dámy v bílých pláštích pak detailně prohlížejí karoserii. Taková kontrola laku může prý trvat až hodinu a půl. Když všechno zkontrolují, předají auto externím inspektorům, kteří auto ještě jednou prohlédnou.

Pak auto objede halu a putuje na parkoviště na střeše, nebo přímo do kamionu, ve kterém vyrazí k zákazníkovi.

Arrivederci na silnici!

Prodejna Maserati v Modeně





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.