Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po letech přijíždí zase krásné Ferrari. Má 670 koní, turbo a sexy žábry

aktualizováno 
Socha Ferrariho koně, která vás vítá na příjezdu do Maranella hned vedle fabriky, kde staví asi nejuhrančivější supersporty světa, se dme pýchou. Firma právě představila nové veledílo. Tak krásné ferrari tu už dlouho nebylo. Jmenuje se 488 GTB a číslo odkazuje na objem každého válce nového přeplňovaného motoru.

Ferrari 488 GTB se představí naživo začátkem března na autosalonu v Ženevě. Italská média odhadují cenu na 200 tisíc eur bez daně, to je 5,6 milionu korun. | foto: Ferrari

Může se hodit

Také chcete jezdit ve Ferrari? Vyberte si ho z nabídky více než 50 vozů na Automodul.cz.

Ten velký prolis na boku, přivádějící vzduch k motoru za kabinou, je jedním z nejcharakterističtějších designérských prvků Ferrari posledních desetiletí. Slavné 308 GTB díky němu pozná každý. Pro některé má ten vzduchový kanál až magickou přitažlivost. Nové Ferrari 488 GTB (Gran Turismo Berlinetta) má také nad zadními koly osmiválec a na dveřích a svalu před zadním kolem opět hraje prim výrazný přívod vzduchu do motoru. Nově interpretovaný designérský a funkční prvek se možná stane novým charakteristickým znakem nástupce osmiválcové motokáry jménem Ferrari 458 Italia a jeho ostrého derivátu 458 Speciale.

Ferrari 488 GTB

Novinka ikonické italské značky ty žábry na zadním blatníku využije. Věřte, že za jejich tvarováním jsou stovky hodin práce aerodynamiků a motorářů. Osmiválec v útrobách supersportu potřebuje k dýchání hektolitry vzduchu. Motoráři jsou totiž nuceni přidávat novým motorům Ferrari přeplňování, i když z toho nadšení nejsou.

Novinka technicky vychází z předchozího modelu 458 Italia, ale dá se čekat, že beze změn nezůstalo vůbec nic. Upravovala se výrazně právě aerodynamika, přítlak se tak podařilo zvýšit o 50 procent.

Ferrari 488 GTB

Změn, i když méně výrazných, se dočkala i kabina. Ferrari vyrobí ročně pár tisíc aut, ale ve vývoji jsou jeho konstruktéři světová špička. Vývoj každé čertoviny, kterou si vymyslí, jim jsou totiž zákazníci ochotni zaplatit. O to nepochopitelnější je, že doteď u Ferrari přežíval klasický a po čertech obyčejně a lacině vypadající startovací klíček. Museli jste jím otočit ve spínací skříňce a pak startovat tlačítkem. Zdá se to neuvěřitelné, ale bezklíčkové startování přiváží k Ferrari až právě nové Gran Turismo Berlinetta.

Turbo

Startovací model Ferrari, kabriolet s plechovou střechou jménem California, dostal loni pod kapotu turbo a do názvu přidal T. Novinka v podobě GTB je druhým novodobým ferrari s přeplňováním. Turbo měly v minulosti ještě 208 GTB, 288 GTO a hlavně božská F40.

Ferrari 488 GTB

Uprostřed uložený osmiválec posílá na zadní kola 670 koní. Nový motor objemu 3 902 ccm a vybavený dvojitým přeplňováním dává plný výkon při osmi tisících otáček, zadní pneumatiky musí přenést na silnici 760 kroutících newtonmetrů (ve 2 000 ot./min). Sedmistupňová robotizovaná převodovka používá funkci Variable Torque Management, která má za úkol plynule regulovat nárůst točivého momentu, aby stroj pracoval co nejefektivněji v celém rozsahu otáček.

Jen pro srovnání: šestilitrový dvanáctiválec ikonického Ferrari Enzo z přelomu tisícíletí měl o deset koní výkonu méně a newtonetrů měl méně o víc než 100.

Ferrari 488 GTB

Zrychlení z nuly na dvoustovku zvládne nové GTB za 8,3 sekundy. Není to překlep. Za čas, ve kterém se opravdu rychlá klasická auta rozdovádí na stovku, je nové ferrari na dvoustovce. Domovský tříkilometrový okruh ve Fioranu obkroužilo nejnovější Ferrari za minutu a dvacet tři sekund. Pro znalce: enzo tam v roce 2002 potřebovalo 1:24,9.

Ferrari opět mluví o čistokrevných sportovních zážitcích a přívětivosti při promenádách po městských bulvárech. Ale zkušenosti s předchůdcem, který byl hlavně okruhovým drsňákem s chováním nasupené motokáry, hovoří hlavně pro cizelování jízdních dovedností na okruzích a dovádění v alpských průsmycích.

Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB v číslech

  • motor: vidlicový 90° osmiválec přeplňovaný turbodmychadlem 3 902 ccm
  • max. výkon: 492 kW (670 k) při 8 000 ot./min
  • max. točivý moment: 760 Nm při 3 000 ot./min na VII. převodový stupeň
  • délka × šířka × výška: 4 568 × 1 952 × 1 213 mm
  • suchá hmotnost: 1 370 kg (46,5 % vepředu – 53,5 % vzadu)
  • zrychlení: 0-100 km/h 3,0 s
  • zrychlení: 0-100 km/h 0 -200 km/h 8,3 s
  • maximální rychlost: přes 330 km/h
  • kombinovaná spotřeba: 11,4 l/100 km

Poznámka: údaje platí při provozu na benzin 98 oktanů

Naznačuje to i původ novinky, v projektu totiž vývojáři naplno využili zkušenosti z desetiletí trvání programu XX, ve kterém extrémní verze modelů ferrari brousily okruhy a při závodění také sbíraly data pro vývoj. Veleúspěšný předchůdce v okruhovém provedení 458 GT také určitě poradil, co má novinka umět.

Nechybí lumpárna v podobě systému Side Slip Angle Control, který nechá i méně zkušené jezdce projíždět zatáčky řízeným smykem (umožňuje to řízený elektronický diferenciál). Nové provedení systému umí navíc spolupracovat s aktivními tlumiči, má být přesnější a bude zasahovat hladčeji.

Už dlouhé roky maluje ferrari kromě designérů Pininfariny a Centra Stile automobilky hlavně vítr. V Maranellu na to mají obrovitý moderní aerodynamický tunel od renomovaného architekta Renza Piana. Novodobá ferrari tak mají hlavně technicistní vzhled, krásu v jejich tvarech musíte často hledat. Ale novinka je opět krásná, designérům se podařila kvadratura kruhu.





Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.