Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Filtry pevných částic pro benzinové motory už jsou jisté, dorazí ještě letos

aktualizováno 
Už od letošního září budou platit pro nové benzinové motory s přímým vstřikováním stejné limity pevných částic jako pro diesely. Nevyhnutelnou součástí téměř každého nového vozu se spalovacím motorem se proto brzy stanou filtry pevných částic.

Filtr pevných částic, který je velmi problematickou součástí moderních dieselových motorů, dostanou brzy také benzinové jednotky. (ilustrační obrázek) | foto: Volkswagen

U moderních motorů je problémem stále rozšířenější systém přímého vstřikování, který sice umožňuje přesnější dávkování paliva, ale za určitých provozních podmínek také způsobuje to, že se palivo ve válcích nespálí dokonale a vznikají saze. Je přitom jedno, jestli jde o benzinový nebo vznětový motor, pro který jsou tzv. DPF (Diesel Particulate Filter) povinné již od platnosti emisní normy Euro 5 (září 2009). Benzinové motory povinnost dožene tři roky po začátku platnosti aktuální Euro 6, tedy v září letošního roku. Zprvu bude platit jen pro nově homologované modely, o rok později pro všechna nově prodávaná auta, informuje německý týdeník Automobilwoche.

Filtr pevných částic

Noční můra majitelů dieselů

Ilustrační foto

Stejné periodikum přišlo i s informací, že od září začnou se zástavbou částicových filtrů (GPF, Gasoline Particulate Filter) do svých modelů BMW a Porsche. Mluvčí stuttgartské automobilky přímo prohlásil: „Všechna Porsche plní emisní normu, která byla platná v době jejich uvedení na trh. Pokud bude ke splnění limitů nutné nainstalovat filtr pevných částic, budou ho mít i naše benzinové modely.“ Zatím však nechtěl specifikovat, jakých modelů se opatření bude zprvu týkat, ani jaké s tím budou spojené náklady. To u BMW by podle informací Automobilwoche chtěli montovat částicové filtry již brzy do všech modelů se zážehovými motory.

Mercedes pak sám přiznává, že benzinové motory s částicovými filtry nasadí po dvou letech úspěšných testů v provozu do modernizované třídy S, která se podle všeho představí v létě tohoto roku. Následně počítá s tím, že se technika objeví i v dalších modelech značky. Zbytek koncernu Volkswagen začne podle dřívějších informací s instalací u přeplňovaných motorů TSI už letos v červnu.

Zástavba částicového filtru přitom není tak snadná, jak by se mohlo zdát. „Kromě nákladů nám GPF zvýší také zpětný tlak,“ vysvětluje Michael Winkler, šéfvývojář motorů Hyundai-Kia Europe. A zvýšený zpětný tlak ve výfukovém potrubí má za následek vyšší sklon zážehového motoru k detonačnímu spalování, korejský výrobce se proto chce zaměřit především na eliminaci vzniku sazí přímo ve spalovacím prostoru. Pomůže mu k tomu vylepšená cirkulace vzduchu ve válci, časování ventilů či řízení vstřikování paliva. Ale klíčem by především měly být vyšší tlaky, s nimiž vstřikovače pracují. „V současné době umí špičkové systémy dosáhnout 200 barů,“ doplňuje Winkler, „Myslím si, že by nám to pro Euro 6 mohlo stačit, ale v budoucnu budeme dost možná potřebovat ještě vyšší.“

Se zástupcem korejského koncernu nesouhlasí Christian Chapelle z PSA. „Je toho dost, co se dá dělat pro zamezení vzniku sazí již při spalování, ale myslíme si, že přijde chvíle, kdy to nebude stačit, kdy všechna vylepšení vstřikovacího systému jen zhorší efektivitu a také chvíle, kdy se vám podobné hraní v porovnání s instalací GPF již finančně nevyplatí.“ U PSA je hlavním kandidátem na doplnění o filtr pevných částic tříválec 1.2 Puretech.

Chapelle se vyjádřil i k možnému ucpávání GPF. „V porovnání s dieselem je u benzinového motoru výrazně snadnější vypálit saze. Máte o poznání více příležitostí dosáhnout potřebné teploty výfukových plynů.“ Díky tomu PSA počítá s tím, že na rozdíl od vznětových motorů nebude nutné benziny vybavovat tak sofistikovaným hardwarem a dalšími řídicími jednotkami, které by sloužily k aktivnímu řízení regeneračního procesu.

Autoři:




Nejčtenější

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Další z rubriky

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Mitsubishi Outlander 2.0DID, N1
Mitsubishi Outlander 2.0DID, N1

r.v. 2008, naj. 209 500 km, diesel
192 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.