Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Filtry pevných částic pro benzinové motory už jsou jisté, dorazí ještě letos

aktualizováno 
Už od letošního září budou platit pro nové benzinové motory s přímým vstřikováním stejné limity pevných částic jako pro diesely. Nevyhnutelnou součástí téměř každého nového vozu se spalovacím motorem se proto brzy stanou filtry pevných částic.

Filtr pevných částic, který je velmi problematickou součástí moderních dieselových motorů, dostanou brzy také benzinové jednotky. (ilustrační obrázek) | foto: Volkswagen

U moderních motorů je problémem stále rozšířenější systém přímého vstřikování, který sice umožňuje přesnější dávkování paliva, ale za určitých provozních podmínek také způsobuje to, že se palivo ve válcích nespálí dokonale a vznikají saze. Je přitom jedno, jestli jde o benzinový nebo vznětový motor, pro který jsou tzv. DPF (Diesel Particulate Filter) povinné již od platnosti emisní normy Euro 5 (září 2009). Benzinové motory povinnost dožene tři roky po začátku platnosti aktuální Euro 6, tedy v září letošního roku. Zprvu bude platit jen pro nově homologované modely, o rok později pro všechna nově prodávaná auta, informuje německý týdeník Automobilwoche.

Filtr pevných částic

Noční můra majitelů dieselů

Ilustrační foto

Stejné periodikum přišlo i s informací, že od září začnou se zástavbou částicových filtrů (GPF, Gasoline Particulate Filter) do svých modelů BMW a Porsche. Mluvčí stuttgartské automobilky přímo prohlásil: „Všechna Porsche plní emisní normu, která byla platná v době jejich uvedení na trh. Pokud bude ke splnění limitů nutné nainstalovat filtr pevných částic, budou ho mít i naše benzinové modely.“ Zatím však nechtěl specifikovat, jakých modelů se opatření bude zprvu týkat, ani jaké s tím budou spojené náklady. To u BMW by podle informací Automobilwoche chtěli montovat částicové filtry již brzy do všech modelů se zážehovými motory.

Mercedes pak sám přiznává, že benzinové motory s částicovými filtry nasadí po dvou letech úspěšných testů v provozu do modernizované třídy S, která se podle všeho představí v létě tohoto roku. Následně počítá s tím, že se technika objeví i v dalších modelech značky. Zbytek koncernu Volkswagen začne podle dřívějších informací s instalací u přeplňovaných motorů TSI už letos v červnu.

Zástavba částicového filtru přitom není tak snadná, jak by se mohlo zdát. „Kromě nákladů nám GPF zvýší také zpětný tlak,“ vysvětluje Michael Winkler, šéfvývojář motorů Hyundai-Kia Europe. A zvýšený zpětný tlak ve výfukovém potrubí má za následek vyšší sklon zážehového motoru k detonačnímu spalování, korejský výrobce se proto chce zaměřit především na eliminaci vzniku sazí přímo ve spalovacím prostoru. Pomůže mu k tomu vylepšená cirkulace vzduchu ve válci, časování ventilů či řízení vstřikování paliva. Ale klíčem by především měly být vyšší tlaky, s nimiž vstřikovače pracují. „V současné době umí špičkové systémy dosáhnout 200 barů,“ doplňuje Winkler, „Myslím si, že by nám to pro Euro 6 mohlo stačit, ale v budoucnu budeme dost možná potřebovat ještě vyšší.“

Se zástupcem korejského koncernu nesouhlasí Christian Chapelle z PSA. „Je toho dost, co se dá dělat pro zamezení vzniku sazí již při spalování, ale myslíme si, že přijde chvíle, kdy to nebude stačit, kdy všechna vylepšení vstřikovacího systému jen zhorší efektivitu a také chvíle, kdy se vám podobné hraní v porovnání s instalací GPF již finančně nevyplatí.“ U PSA je hlavním kandidátem na doplnění o filtr pevných částic tříválec 1.2 Puretech.

Chapelle se vyjádřil i k možnému ucpávání GPF. „V porovnání s dieselem je u benzinového motoru výrazně snadnější vypálit saze. Máte o poznání více příležitostí dosáhnout potřebné teploty výfukových plynů.“ Díky tomu PSA počítá s tím, že na rozdíl od vznětových motorů nebude nutné benziny vybavovat tak sofistikovaným hardwarem a dalšími řídicími jednotkami, které by sloužily k aktivnímu řízení regeneračního procesu.

Autoři:




Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Maserati Ghibli S Q4
Maserati Ghibli S Q4

r.v. 2016, naj. 1 000 km, benzín
1 876 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.