Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potíže a peníze navíc. VW oznámil filtry pevných částic pro benziňáky

  15:30aktualizováno  15:30
V záplavě prohlášení předznamenávajících velké změny v koncernu Volkswagen pro další roky zapadlo jedno z důležitých oznámení. Šéf německého mamuta oficiálně oznámil příchod filtrů pevných částic do benzinových motorů.

Benzinové přeplňované přímovstřikové motory dnes tvoří páteř produkce koncernu VW | foto: Volkswagen

Matthias Müller, číslo jedna Volkswagenu, představil novou strategii, která bude stavět na rozvoji elektromobility, úpravě struktury koncernu, investicích do technologií budoucnosti a zvyšování rentability. „Začala největší proměna v naší historii,“ prohlásil.

Klíčová, hlavně z hlediska čištění obrazu koncernu před veřejností po aféře Dieselgate, je ovšem také otázka emisí vypouštěných spalovacími motory. U koncernu, který chtěl svou zavedenou značku TDI šířit i za hranice Evropy a v Americe tvrdě narazil, je to o to ožehavější téma.

Naftové motory se už několik let neobejdou bez filtru pevných částic, který zachytává nedokonale spálené částice (saze). Z pohledu provozu vozidla je to velmi problematická součástka s omezenou životností, jejíž výměna je často velmi nákladná.

Filtr pevných částic je dnes jednou z nejproblematičtějších komponent dieselového motoru. Vyžaduje péči poučeného řidiče a přesto časem přijde čas na výměnu, která může být pěkně drahá. S instalací filtru pevných částic tak budou servisy asi zas o něco plnější a bohatší.

Nejmodernější diesely už nevystačí pro snižování úrovně vypouštěných škodlivin už ani těmito filtry a musí dostávat ještě další systémy odlučování emisí (systémy SCR). To ovšem náklady na vývoj a výrobu dieselů neúměrně zvyšuje a sám Müller už vyhlíží jejich konec (více čtěte zde).

Filtry pevných částic byly doteď výhradně spojeny s naftovými motory. S rozšiřováním systémů přímého vstřikování paliva u benzinových motorů se ovšem už dlouho mluví o tom, že tyto filtry dostanou zážehové agregáty také. Kromě výhod v podobě přesnějšího dávkování paliva má přímé vstřikování také nevýhodu: nedokonalé prohoření směsi v určitých režimech. S přímým vstřikem tak začaly benziňáky také tvořit saze, u aut s těmito motory proto často vídáme začerněnou koncovku výfuku, což bylo kdysi vlastní právě nafťákům (které mají dnes naopak koncovky čisté). Nejde ale jen o estetiku, malým částečkám se nedokáže dýchací systém člověka bránit. Mikročástice (saze) jsou menší než 0,005 mm, nejsou tedy okem postřehnutelné. „Ty jsou právě kvůli velikosti pro lidský organizmus z dlouhodobého hlediska fatální. Tyto malé částice nejsou zachyceny ani v nose, ani v hrtanu, v průdušnicích, ani průduškách a mohou se dostat až do plicních sklípků. Zde působí dlouhodobě jako karcinogeny,“ uvádí prodejce autodílů Elit.

Ve srovnání s nejlepšími diesely jsou emise z benzinového motoru s přímým vstřikováním za jistých okolností až desetitisíckrát vyšší,“ říkal už před třemi lety vedoucí technického centra ADAC v Landsbergu Reinhard Kolke, když německý ekologický spolek Deutsche Umwelthilfe (DUH) volal po urychleném zavedení filtru také pro zážehové motory (čtěte zde).

Matthias Müller v prohlášení oficiálně oznámil, že motory TSI, tedy benzinové přeplňované přímovstřikové motory, které dnes tvoří páteř produkce, a TFSI (obchodní označení stejných motorů pro značku Audi) dostanou filtry pevných částic. Jako první ho dostane přesně za rok (v červnu 2017) čtyřválec 1,4 TSI v provedení pro Volkswagen Tiguan a Audi A5 (stejný motor ale dostávají i škodovky, takže časem se filtru dočkají taky).

Filtr má snížit úroveň vypouštěných částic až o 90 procent. Do roku 2022 má podle propočtů německého koncernu filtr mít až šest milionů aut z produkce Volkswagen Group.

Spojení filtru pevných částic s benzinovým motorem už několik let testuje a ladí také Mercedes. Jako první ho má dostat jedna z verzí vrcholové třídy S (S 500).





Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

BMW Řada 3 M3 DTM / 1 z 54
BMW Řada 3 M3 DTM / 1 z 54

r.v. 2013, naj. 3 000 km, benzín
2 159 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.