Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

  12:02aktualizováno  12:02
Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví čtyřicátiny, ani není důvod spěchat, i když mu táhne na osmý rok.

Ford Fiesta | foto: Ford

Jsou drobnosti, které občas utkví v paměti. V kufru aktuální fiesty je to podivně trčí nožka ukotvující dělené opěradlo zadních sedadel. Vadí vám na první pohled jen otevřete kufr. To byl nepochopitelný vřídek na jinak skvělé sedmé generaci auta, které je i letos, v posledním roce kariéry, nejprodávanějším malým vozem Evropy. Teď se představuje nové, už osmé vydání toho malého fordu. A ten úchyt tam je zase. Prostě se ho konstruktérům nepodařilo schovat nebo vymyslet tak, aby podivně netrčel.

Až má člověk podezření, jak moc nové to auto je. Lidé od Fordu se ale dušují, že je úplně nové a ohánějí se spoustou čísel vyjadřujících zlepšení ve všech směrech, třeba že loketní opěrka je umístěna tak, že vyhoví o 19 procent většímu množství mimořádně vysokých nebo malých řidičů nebo že spára mezi střechou a dveřmi zavazadlového prostoru je užší o 30 procent. Pravda je někde mezi.

Ford Fiesta ST-Line
Ford Fiesta

Podle renomovaného magazínu just-auto je mechanickým základem předchozí model. Platforma, jejíž původ sahá až do let, kdy Ford spolupracoval Mazdou (japonská značka ji vyvinula, Ford přejal jako platformu Ford Global B), má upravené rozměry. Osmá generace fiesty je tak o sedm centimetrů delší, má o čtyři centimetry protažený rozvor a o něco víc rozkročené nápravy, které ponesou až osmnáctipalcová kola. Objem kufru Ford zatím tají, na pohled vypadá podobně velký jako u končící fiesty. Vývojáři se také hodně zaměřili na odhlučnění kabiny.

Design se změnil v duchu aktuálních fordů; otázkou je, jestli vypadá moderněji, každopádně vyhlíží trochu jinak, možná míň agresivně a trochu míň dospěle. Příď je blízká většímu focusu, záď, která po dvou předchozích vydáních vyměnila svislé koncové lampy ve sloupcích za horizontálně členěná světla, působí subtilně.

Když přesednete z končící do přijíždějící generace, pocitově rozdíl v prostoru nevnímáte. Ford ale třeba uvádí, že oproti předchůdkyni je na zadních sedadlech o 16 mm víc místa na nohy. Ale také přiznává, že přední sedadla jsou tenčí. Na předních sedadlech je každopádně vzdušněji, protože vás neutiskuje obrovitá masa přístrojovky přeplněná tlačítky (oproti předchůdci jich prý ubylo dvacet), s novou generací je mnohem subtilnější, samozřejmě s tabletem multimediálního systému s fordím systémem Sync3. Barevná dotyková obrazovka bude ve třech velikostech s uhlopříčkami 8 palců, 6,5 palce a 4,2 palce.

Nabídka pro novou éru

Kolín nad Rýnem je historicky hlavním rodištěm fiesty, z místní fabriky vyjela v roce 1976 první generace. Vyrábět se má ale také v Číně, Indii, Brazílii, Thajsku a Mexiku.

Fotogalerie

Fiesta reaguje na změnu na trhu s malými auty. Evropští zákazníci buď bohatnou, anebo jsou nuceni různými restrikcemi přesedat z větších aut do menších, a tak si dopřávají lépe vybavené verze. Čísla evropského trhu jsou každopádně zajímavá. Základních provedení se v této kategorii prodá 12 %, prostředních výbav 14 % a těch vyšňořených (v průměrných evropských cenách nad 20 tisíc eur, v Česku dejme tomu 450 tisíc) je 74 %. Čtvrtinu prodejů malých aut v Evropě dnes tvoří SUV, tradičních aut typu fiesty jsou dvě třetiny, 10 procent z toho tvoří malá MPV.

Ford tak představuje fiestu ve tří a pětidveřovém provedení (to taky není úplně obvyklé, výrobci se na základě klesající poptávky od třídveřáků odvracejí) a ve třech řadách, které nejsou klasickými výbavovými stupni, ale mají více „stylotvorných“ prvků podle různého zaměření. Podobnou strategii dnes razí například prémiová značka BMW. A Ford se už několik sezon snaží vytvořit image značky nabízející jakousi dostupnou prémiovost.

Jednotlivá provedení na pohled odlišuje také ztvárnění masky chladiče. Fiesta tedy bude k mání v provedeních Titanium - dobře vybavená fiesta střízlivého vzezření (pro zajímavost - téměř 60 procent všech vozů Ford prodaných v Evropě za prvních deset měsíců roku 2016 připadá na vyšší stupně výbavy. Titanium tvoří 48 procent prodejů Fiesty.), další je ST-Line - sportovně laděné provedení s lehce upraveným podvozkem, Vignale - luxusní verze a velkým překvapením je verze Active, která má být napůl cesty k městským crossoverům. Dostane proto módní doplňky jako jsou střešní ližiny, plastové lemy blatníků a kryty prahů nebo lehce zvýšený podvozek. Ford navíc oznámil, že „obrněná“ fiesta je prvním modelem nové řady vozů Active. Podobně laděnou verzi tedy dostanou i další fordy.

Ford Fiesta Active

Se zpožděním ještě dorazí střídměji vybavené základní provedení Trend. Co do výbavy to ale žádné „holátko“ nebude. Podle strategie, kterou automobilka při představení Fiesty vysvětlila, nedorazí základní provedení, které by cenou odpovídalo aktuální generaci. Fiesta, kromě toho, že přerostla čtyřmetrovou hranici (na délku má 404 centimetrů), prostě bude víc nóbl. Skromné, obyčejné, laciné základní provedení nahradí v Indii vyráběný pětidveřový Ford Ka+, který automobilka právě začala v Evropě prodávat.

Magazín specializovaný na autoprůmysl just-auto spekuluje, že v lednu Ford představí v Indii fiestu se čtyřdveřovou karoserií sedanu a ostré provedení ST by mohlo mít premiéru už na autosalonu v Detroitu nebo v Ženevě.

Plná výbava

Kolín nad Rýnem už pětadvacet let hlídá létající pozlacený Ford Fiesta třetí generace. Na střechu muzea na dohled monumentální katedrály ji 25. dubna 1991 usadil kolínský umělec HA Schult (více zde). Právě třetí generace z první poloviny devadesátých let patří k přelomovým. Byla mimo jiné prvním autem své kategorie, které nabídlo protiblokovací systém brzd ABS. A Ford chce dát modelu opět punc vozu, který přiváží moderní technologie do kategorie malých aut.

Dvou i tříválec

Motor 1,0 EcoBoost

Systém odpojování válce ladili pro litrový tříválcový motor vývojáři Fordu v německých Cáchách a Kolíně nad Rýnem, v britském Dagenhamu a Duntonu i americkém Dearbornu ve spolupráci s dodavatelem pro autoprůmyslu, společností Schaeffler Group.

Motory s „odpočívajícími“ válci nejsou novinkou, naopak se šíří světem moderních aut stále výrazněji. Aktuálně má tento systém například čtyřválec 1,4 TSI koncernu VW.

Odpojování funguje u Fordu v režimu nízké zátěže (při ustálené rychlosti) do 4500 otáček, kdy se ventily otevírají a zavírají téměř 40krát za sekundu. Hydraulicky ovládaný přesuvník přeruší spojení mezi vačkou a ventily prvního válce, přeruší se také dodávka paliva. Spalování se zastaví nebo obnoví za pouhých 14 milisekund.

Když je systém aktivní, sací a výfukové ventily jsou zavřené. Plyny tak zůstávají uzavřené ve válci a díky pružinovému efektu pomáhají vyvažovat síly v motoru. Zároveň udržují teplotu ve válci, což zvyšuje účinnost motoru při opětovné aktivaci válce.

Nový dvouhmotový setrvačník a spojka s tlumičem kmitů neutralizují oscilace, které vznikají při jízdě na dva válce, zejména v nízkých otáčkách.

Ford 1.0 EcoBoost je vybavený vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, proměnným časováním sacích a výfukových ventilů a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Motor svými parametry odpovídá atmosférickému motoru o objemu 1,6 l.

Základním stavebním kamenem nabídky nové fiesty bude oslavovaný tříválcový turbobenzinový litrový motor, který se představí ve třech výkonových verzích (100, 125, 140 koní). Tříválec se má představit s technologií odpojování jednoho válce při práci v nízké zátěži. (jak to funguje, čtěte v boxu).

Tříválec dostane vždy šestistupňovou manuální převodovku a za příplatek automat. Základním motorem pro fiestu bude ovšem atmosferický 1,1 litr s 51 kW (70 k) a 63 kW (85 k), v obou případech s pětistupňovou manuální převodovkou. Tříválec nahrazuje atmosférický zážehový čtyřválec 1,25 l z aktuálního provedení. Diesely v malých autech vymírají, ale nová fiesta nabídne 1,5litr s výkonem 85 koní.

Aktuální fiesta ohromí dodnes famózními jízdními vlastnostmi a to se obejde bez elektronických pomocníků. Té nové se rozhodli podvozkáři pomáhat agilitě v zatáčkách vektorováním točivého momentu, což spočívá v přibržďování vnitřního kola v zatáčce, okolo kterého se pak auto stáčí (představte si to, jako když si pomůžete v odbočení za roh tím, že se chytnete sloupu a otočíte se kolem něj).

Karoserie je díky většímu použití bórové oceli tužší, svařovaná laserem. Nápravy mají mohutnější komponenty, vylepšené je řízení a přeladěný brzdový systém (větší kotouče a bubny). Modely s výkonem vyšším než 74 kW mají v sériové výbavě kotoučové brzdy i vzadu.

Malé auto může dostat stejnou nálož asistenčních systémů jako milionový edge. Asistenční technologie využívají dvě kamery, tři radary a 12 ultrazvukových senzorů. S touto kombinací je možné sledovat prostor okolo vozu v rozsahu celých 360° a zabírat prostor vpředu na vzdálenost 130 metrů. Fiesta dostává zdokonalenou funkci předkolizního asistentu s detekcí chodců, která rozpozná osoby, které se nacházejí ve vozovce nebo by mohly vstoupit do jízdní dráhy vozu, a to i v noci. Účelem systému je snížit závažnost některých druhů srážek s chodcem. V určitých případech dokáže dokonce nehodě zcela zabránit. Kamera s širším úhlem záběru umožňuje lépe vyhodnocovat pohyby chodců.

Fiesta nabídne také aktivní parkovací asistent s podporou příčného i podélného parkování, funkci automatického brzdění, systém rozpoznávání dopravních značek nebo automatické přepínání dálkových světel. Nechybí adaptivní tempomat, vyhřívaný volant, hlídání mrtvých úhlů nebo upozornění na vyjetí z pruhu a detektor bezpečné vzdálenosti.

Všechno nejlepší

Fiestě je letos čtyřicet let, narodila se ve stejném roce jako firma Apple a vstoupila do služby Concorde. Už stihla všechny role: nejprodávanějšího malého auta v Evropě, prvního auta pro mladou holku, posledního auta penzisty i okreskového darebáka. Celkem jich vyrobili na 17 milionů.

Fiesta dostala strategickou úlohu obsadit jeden z nejexponovanějších segmentů trhu. Dostala na to veselé jméno, prý ho vymyslel sám Henry Ford II, vnuk zakladatele: „fiesta“ znamená španělsky „oslava“.

Auto se představilo v roce 1976, pracovaly na něm týmy ze dvou kontinentů a automobilka pro fiestu postavila novou fabriku.

Fiesta byla svědkyní a účastnicí revoluce, začátkem sedmdesátých let se moderní kompakty zrodily. Během několika sezon dorazily vozy s tehdy „novou“ architekturou. Do tříapůlmetrové délky (dnes už má čtyři metry) se vešli designéři s moderním líbivým pojetím dvouprostorové karoserie i konstruktéři s motorem vepředu pohánějícím přední kola. Během pár let se trh změnil, v letech 1971 až 1975 se tak představily Fiat 127, Renault 5, Peugeot 104 a VW Polo, a Ford tedy musel rychle reagovat.

Ford Fiesta

U španělské Valencie tehdy vznikla obří fabrika (2,7 milionu metrů čtverečních), která stála americkou automobilku miliardu dolarů. Někdo tehdy prý prohlásil, že to byla vůbec největší investice Fordu pro vůbec nejmenší auto, které kdy automobilka vyráběla.

Projekt pojmenovaný Bobcat odstartoval v roce 1972 a pracovaly na něm týmy na obou stranách oceánu od amerického Deabornu přes německý Merkenich a britský Dunton až po italskou karosárnu Ghia. Turínské studio Ford spolkl v roce 1973 i s geniálními stylisty Tomem Tjaardou a Paolo Martinem.

Právě Fiat 127 byl pro Ford referenčním zástupcem konkurence. Na jeho základech údajně postavili první prototypy Fiesty.

Už v roce 1979 oslavila Fiesta první milion vyrobených kusů. Do dneška se jich v šesti generacích prodalo na 17 milionů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.