Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S dětmi a babičkou na chalupu? Zkuste osobní dodávku

aktualizováno 
Ford Tourneo Connect asi není auto, po kterém při výběru rodinného kočáru budete pátrat. Jenže osobní dodávky jsou v poslední době velmi populární. Podívejme se, jaké mají nesporné výhody a jaké nevýhody.

Ford Grand Tourneo Connect | foto: Mobil iDNES.cz

Pokud potřebujete odvézt víc než obvyklých pět pasažérů, tak máte u Fordu docela solidní výběr. Sedm míst nabídnou Grand C-Max, S-Max, Grand Tourneo Connect a i ještě větší Tourneo Custom nebo Transit Custom Kombi. To je solidní nabídka.

První dva modely Max patří mezi osobní vozy, zbylé jsou postavené na dodávkách a samozřejmě nabízí víc místa. Tourneo Custom a Transit už jsou vyloženě velké dodávky, Grand Tourneo Connect je kompromisem někde uprostřed mezi velkou dodávkou a osobním velkoprostorovým autem.

Fotogalerie

Ve verzích pro sedm pasažérů má rozvor přes tři metry, menší Maxy ztrácejí 20 a 26 centimetrů. To samozřejmě není vše, vyšší stavba kabiny nabízí u Grandu daleko více místa na převoz nejrůznějších věcí. Proti uvedeným osobákům to je o 700 a 400 litrů víc.

Design relativně nových modelů Tourneo není špatný. Že je to ford, je jasné na první pohled, třeba díky rozměrné a snadno identifikovatelné masce chladiče. Že je to spíš dodávka, to je také patrné na první pohled, ale ve výbavě Titanium zase rozhodně nevypadá jako rozvážkové auto pro pekaře. Je to kus auta, sedmimístné provedení se blíží pětimetrové hranici (4,82 metru). Ale zase S-Max není o moc kratší (4,795 metru) a kombíky střední třídy bývají i delší, rozdíl je tak docela malý.

Dost prostoru, s malinkým i obřím kufrem

Vnitřek je velký, opravdu velký. Sedm míst tady není jen na papíře, respektive žádné ze sedadel není nouzové. I do poslední řady se pohodlně posadí i rozměrný dospělý, včetně čahounů. I prostřední třímístná řada usadí trojici pohodlně. Samozřejmě, lokty se budou dotýkat, ale je to rozhodně lepší, než zadní lavice u většiny osobáků. Posez je židloidní, což ale není výtka, sedí se dobře, místa na nohy je v obou zadních řadách dostatek, nad hlavou je pak místa ještě víc.

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Pokud se veze sedm pasažérů, tak musí cestovat jen velmi na lehko. Kufr pak pojme směšných 200 až 300 litrů, podle pozice zadní řady sedadel, S-Max je na tom pak plus mínus stejně. Odkládací prostory u třetí řady moc nepomohou, tašky se prostě budou muset dát pod nohy, kde místo je. Na cestu k moři to bez střešního boxu nepůjde. Jenže když jede méně lidí, tak se začne situace obracet. Všechna zadní sedadla lze samostatně složit (v prostřední řadě je sedák a dvojsedák), a když se složí všechna, tak se z Grandu stane velká dodávka.

Sedadla se složí do roviny a je na nich přichycená skládací podlážka, která plochu zarovná včetně mezer. Podlaha je však docela vysoko, což tolik nevadí, protože díky vysoké střeše to není zásadní problém. Celý prostor je čalouněný, takže se vyplatí vozit sebou krycí plachtu. Paletu tam nikdo nakládat nebude, ostatně, přes výklopnou zadní stěnu by to šlo jen stěží. Ale jinak toho pojme Grand hodně. Ložná plocha má skoro dva metry, takže vedle nákladu se dá využít i jako docela luxusní lůžko.

Ford Grand Tourneo Connect

Samotné skládání sedadel vyžaduje cvik. Dělá se to pomocí látkových tkalounů a u minimálně nového auta to jde ztěžka. Na druhou stranu po tréninku to zvládne kdokoliv. Když najdete grif na zatáhnutí, tak se sedadla sklápí snadno. Velkou výhodou jsou široké zadní boční dveře. Jsou posuvné, což je přednost na subtilních evropských parkovištích a ve vysunuté poloze mají aretaci. Ovšem vstup do třetí řady sedadel není tak pohodlný. Skládací mechanismus pravého sedáku v prostřední řadě je stejný jako u dalších sedadel, takže zase budete tahat za tkaloun.

Obří přístrojovka

Když se posuneme dopředu, tak první pohled musí směřovat na palubní desku. Ta nekonečná masa plastu prostě přitahuje pohled jako magnet. Deska je obří a končí někde daleko vepředu. Na přední sklo ze sedadla dosáhnout prakticky nelze, naštěstí utěrka na tyči potřeba není, obě prodávané výbavy mají v základu elektricky vyhřívané čelní sklo. A pro plastové fetišisty: všechny plasty jsou tvrdé, ale dobře slícované a vypadají trvanlivě.

Ford Grand Tourneo Connect

Samotná palubka je ve stylu Fordu. Nám se to moc nelíbí, ale to je prostě subjektivní dojem a jinému to může připadat šik. V námi testované výbavě Titanium (což je druhá a zároveň nejvyšší volba) s mnoha extra prvky výbavy, mělo Grand Tourneo Connect výbavu na úrovni velmi slušně vybaveného osobáku. Což se ovšem odrazilo v ceně, která lidová není. Ale o tom až za chvíli.

Uprostřed nahoře, tedy ve slušném zorném úhlu, je šestipalcový dotykový displej. Druhý barevný displej je pak uprostřed kapličky budíků. Analogový rychloměr a otáčkoměr tento displej subjektivně zastiňuje a v podstatě se řidič soustředí na něj. Ovládá se tlačítky na volantu a umí zobrazit vše podstatné z palubního počítače. A ukazuje třeba i dopravní značky, pokud si tuto funkci majitel připlatí. Tento displej zobrazuje informace v češtině, hlavní displej paradoxně češtinu neumí.

Výbava za desetitisíce

Hlavní displej má ještě jednu podstatnou nevýhodu, dotyková vrstva moc nefunguje. Představte si starý dotykový mobil a to ještě takový, kterému to moc nešlo. Jinak grafika, rozvržení položek je bez problémů. Za příplatek je zde navigace, která může přijímat dopravní zpravodajství z rádia i z internetu. Ten ale musíte do auta doručit z mobilu nebo jiného zařízení. Připojení je pak bezproblémové.

Ford Grand Tourneo Connect

V námi testovaném autě bylo hodně funkcí a výbavy, bez kterých bychom se obešli. Třeba sledování jízdního pruhu nebo automatické přepínání dálkových světel, které však nefungovalo stoprocentně. Naopak sledování mrtvého úhlu s diodami v zrcátkách (mimochodem, ta jsou obrovská a výborná) nebo čtení dopravních značek bychom si vzali, obojí fungovalo dobře. Jenže vše je v jednom příplatkovém balíčku s dalšími funkcemi. Plus dáváme samozatmavovacímu zrcátku nebo pro takto dlouhé auto velmi praktické parkovací kameře se zadními senzory a upozorněním na blížící se auto, když zrovna couváte. Naopak chyběly přední parkovací senzory. Ty jsou za další příplatek.

Skuhrali jsme nad širokým středovým tunelem, pravou nohu hodně utlačoval. Menší postavy s tím problém mít nebudou, což je ale škoda, jinak je v autě místa na rozdávání. Všechna sedadla mají solidní boční vedení, jsou lepší, než by člověk v takovém typu auta očekával.

Sloní ucho před řidičem

Výhled z auta je výborný, ale čumák lze jen odhadovat. Světlost interiéru podporuje obří panaramatické střešní okno, které není otvírací a lze u něj zatáhnout roletku. U druhé výbavy Titanium je v ceně. Kabina je tak vysoká, že sluneční clony pro řidiče se spolujezdcem jsou velké jak sloní uši a nad hlavou je prostoru, že by se tam dalo udělat snad i patro.

Grand Tourneo Connect je pořádný kus auta a městský premiant to rozhodně není. Zaprvé, rejd je oproti osobákům dost mizerný, tady se ukazuje, že je to spíš dodávka. A pak je auto i dost dlouhé, takže na některých parkovištích bude vyčuhovat z místa. Ale to je problém českých parkovišť, ne auta. Zase takový obr to není.

Ford Grand Tourneo Connect

Jízdní vlastnosti jsou dobré. Na závodění to není, tupá dodávka také ne. Stopu auto drží dobře, koleje mu nevadí, boční vítr logicky víc. Na dálnici pomohl dlouhý rozvor, naopak na zatáčkovité okresce je to prostě velké a trochu neohrabané auto. Což však neznamená, že nelze jet na rychlostním limitu. Nemáme výtky ani k brzdám, stabilizace však zasahuje dost důrazně a několikrát nás to překvapilo.

Solidně sladěný motor s automatem

Testovaný kus měl silnější ze dvou nabízených motorů. V nabídce je totiž jen agregát 1,5 TDCi ve dvojím naladění. Slabší má 100 koní (74 kW), silnější má o 20 koní víc (88 kW). V námi testovaném kusu pak byl spojený s šestistupňovým automatem.

Ford Grand Tourneo Connect

V podstatě jsme byli spokojeni. Na závodění to není, především při rozjezdu to víc hučí než jede, ale je to diesel, a tak rychlost drží. Automat je odladěný slušně, spolu to docela dobře funguje. Můžete řadit i ručně, ale to je v tomto autě dle nás zbytečné. Na dálnici není problém držet povolenou maximálku i s plně naloženým autem a i v případě potřeby zrychlit a předjet. Motor je příjemně kultivovaný a tichý, alespoň v kabině se to tak jeví. Zvenku to je prostě menší diesel.

Může se hodit

Ford

FORD Tourneo

Cena: 341 000 Kč,-

Další vozy značky Ford na Automodul.cz

Jenže diesel se v tomto případě musí poprat s vysokým autem s velkou čelní plochou a sklony uživatele ho vytěžovat. S naloženým autem s převahou dálnice a jízdě na rychlostním limitu jsme se na 600kilometrovém okruhu dostali na 8,2 litru. Při snaze o úspornou jízdu nám palubní počítač ukazoval 6,3 litru s prázdným autem. Na druhou stranu, ze zkušeností víme, že nejsme eko jezdci a že většina řidičů bude jezdit za méně.

Zajímavá, ale drahá volba

Ford Grand Tourneo Connect hodnotíme jako velmi praktický univerzální vůz pro větší rodiny a pro ty, kteří kombinují přepravu osob a „čistého“ nákladu. Variabilita interiéru je příkladná, motor 1,5 TDCi plus automat fungují dobře.

Z testovaného auta za 860 000 korun bychom z výbavy s klidným svědomím některé položky vyškrtli. I tak je cena dost vysoká. Kdo nepotřebuje silnější diesel a automat, ale především prostor a variabilitu, tak může dost ušetřit. Pětimístná verze začíná na 528 tisících korunách (s DPH) s benzinovým přeplňovaným litrem, větší Grand se slabším stokoňovým dieselem startuje na 613 tisících korunách podle standardního ceníku. Menší C-Max je levnější, větší S-Max je stejně drahý nebo spíš ještě dražší. Má však silnější motory.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.