Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

  12:00aktualizováno  12:00
V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů stavěných pro rallyové závody bez jakéhokoliv omezení. Tragická sezona 1986 ovšem vnutila těmto rallyovým formulím předčasný odchod do důchodu.

Ford RS200 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Zeptáte-li se fanoušků rallye na nejvíce fascinující éru v dějinách tohoto sportu, devět z deseti odpoví, že jí bylo přece období „béček“.

Od roku 1973 pořádané Mistrovství světa v automobilových soutěžích (WRC) se postupem času stávalo vítaným marketingovým nástrojem automobilek při propagaci svých výrobků. Zatímco však na jedné straně úspěšně závodila auta jako Ford Escort RS, Opel Manta či Fiat 131 Abarth, některé automobilky se rozhodly k soutěžení o vavříny přistoupit poněkud komplexněji. První byla Lancia se svým legendárním Stratosem. Vůz s motorem Ferrari V6 umístěným uprostřed se vyznačoval vynikající ovladatelností a vysokým výkonem. Z konstrukčního hlediska však stále šlo o relativně konvenční auto s pohonem zadní nápravy.

Fotogalerie

Dalším, kdo se pustil do výroby závodního speciálu, byla automobilka Renault, která představila model 5 Turbo. Ve 400 homologovaných modelech byl motor vylepšený turbodmychadlem umístěn místo zadních sedadel. V roce 1980 se v závodech objevil první vůz s náhonem na všechna čtyři kola. Šlo o Audi Quattro. To už zásadní změna pravidel pro nejvyšší kategorii klepala na dveře.

Stavidla definitivně povolila s rokem 1982 a vypsáním takzvané skupiny B. Mezinárodní automobilová organizace (tehdy FISA) zrušila dosavadní omezení a povolila výrobu speciálů pro účely rallye, které neměly se sériovou produkcí mnoho společného. Byly to vysoce specializované výkonné stroje (ke konci až 700 koní!), které byly kromě asfaltu uzpůsobeny i pro jízdu na nezpevněných površích. K homologaci stačilo vyrobit pouze 200 kusů pro běžný provoz, v případě vylepšení stačilo vyrobit 20 vozů.

Tak jako už mnohokrát nejpružněji reagoval koncern Fiat, resp. jeho značka Lancia, která se na úspěchy vozů 131 Abarth rozhodla navázat překrásným typem 037. Šlo sice stále ještě o vůz se zadním pohonem, ale zbytek konstrukce už využíval možnosti neomezených úprav, díky kterým vůz dosáhl pronikavých úspěchů.

K typickým rysům podobných speciálů patřily přeplňovaný motor uložený uprostřed, lehký trubkový rám a na něj připevněné, snadno odnímatelné laminátové nebo kevlarové díly karoserie. Podobný styl vyznávaly třeba vozy Peugeot 205 Turbo 16, Ford RS200, Lancia Delta S4 či MG Metro 6R4. Velkou výjimkou bylo v počátcích éry rovněž úspěšné Audi Quattro, které mělo z historických důvodů motor tradičně vepředu.

Ještě specializovanější evolucí monster zrychlujících z klidu na sto za 2 – 3 sekundy se měla stát skupina S, připravovaná na rok 1987. K jejímu uvedení však vlivem tragických nehod ze sezon 1985 a 1986 už nedošlo.

Ford RS200
Ford RS200

Na korsické rallye v pětaosmdesátém roce stál Bettegově Lancii 037 v cestě strom, který na místě usmrtil řidiče, o rok později při tomtéž podniku s autem stejné značky uhořeli horcí kandidáti na mistrovský titul Henri Toivonnen a Sergio Cresto. Už předtím si v Portugalsku rozrazil smrtící koridor mezi diváky neovladatelný Ford RS200. Na místě zůstali tři mrtví a desítky zraněných. Když se přičetla ještě fatální zranění Surerova spolujezdce z německé soutěže, nebylo moc co řešit a na konci roku byla skupina B s okamžitou platností zakázána. Poslední ostrý závod jela tato monstra 4. až 7. prosince 1986 v USA. Vítězství z Olympus Rally si odvezl Markku Alén s Lancií Delta S4.

Celá řada technicky obdivuhodných strojů zůstala rázem bez využití, aby posléze dožívaly na Pikes Peaku, v rallyecrossu nebo na Rally Dakar. Na rychlostní zkoušky světových rallye se na dlouhá léta vrátila auta skupiny A vycházející striktně ze sériových modelů.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.