Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

  12:00aktualizováno  12:00
V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů stavěných pro rallyové závody bez jakéhokoliv omezení. Tragická sezona 1986 ovšem vnutila těmto rallyovým formulím předčasný odchod do důchodu.

Ford RS200 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Zeptáte-li se fanoušků rallye na nejvíce fascinující éru v dějinách tohoto sportu, devět z deseti odpoví, že jí bylo přece období „béček“.

Od roku 1973 pořádané Mistrovství světa v automobilových soutěžích (WRC) se postupem času stávalo vítaným marketingovým nástrojem automobilek při propagaci svých výrobků. Zatímco však na jedné straně úspěšně závodila auta jako Ford Escort RS, Opel Manta či Fiat 131 Abarth, některé automobilky se rozhodly k soutěžení o vavříny přistoupit poněkud komplexněji. První byla Lancia se svým legendárním Stratosem. Vůz s motorem Ferrari V6 umístěným uprostřed se vyznačoval vynikající ovladatelností a vysokým výkonem. Z konstrukčního hlediska však stále šlo o relativně konvenční auto s pohonem zadní nápravy.

Fotogalerie

Dalším, kdo se pustil do výroby závodního speciálu, byla automobilka Renault, která představila model 5 Turbo. Ve 400 homologovaných modelech byl motor vylepšený turbodmychadlem umístěn místo zadních sedadel. V roce 1980 se v závodech objevil první vůz s náhonem na všechna čtyři kola. Šlo o Audi Quattro. To už zásadní změna pravidel pro nejvyšší kategorii klepala na dveře.

Stavidla definitivně povolila s rokem 1982 a vypsáním takzvané skupiny B. Mezinárodní automobilová organizace (tehdy FISA) zrušila dosavadní omezení a povolila výrobu speciálů pro účely rallye, které neměly se sériovou produkcí mnoho společného. Byly to vysoce specializované výkonné stroje (ke konci až 700 koní!), které byly kromě asfaltu uzpůsobeny i pro jízdu na nezpevněných površích. K homologaci stačilo vyrobit pouze 200 kusů pro běžný provoz, v případě vylepšení stačilo vyrobit 20 vozů.

Tak jako už mnohokrát nejpružněji reagoval koncern Fiat, resp. jeho značka Lancia, která se na úspěchy vozů 131 Abarth rozhodla navázat překrásným typem 037. Šlo sice stále ještě o vůz se zadním pohonem, ale zbytek konstrukce už využíval možnosti neomezených úprav, díky kterým vůz dosáhl pronikavých úspěchů.

K typickým rysům podobných speciálů patřily přeplňovaný motor uložený uprostřed, lehký trubkový rám a na něj připevněné, snadno odnímatelné laminátové nebo kevlarové díly karoserie. Podobný styl vyznávaly třeba vozy Peugeot 205 Turbo 16, Ford RS200, Lancia Delta S4 či MG Metro 6R4. Velkou výjimkou bylo v počátcích éry rovněž úspěšné Audi Quattro, které mělo z historických důvodů motor tradičně vepředu.

Ještě specializovanější evolucí monster zrychlujících z klidu na sto za 2 – 3 sekundy se měla stát skupina S, připravovaná na rok 1987. K jejímu uvedení však vlivem tragických nehod ze sezon 1985 a 1986 už nedošlo.

Ford RS200
Ford RS200

Na korsické rallye v pětaosmdesátém roce stál Bettegově Lancii 037 v cestě strom, který na místě usmrtil řidiče, o rok později při tomtéž podniku s autem stejné značky uhořeli horcí kandidáti na mistrovský titul Henri Toivonnen a Sergio Cresto. Už předtím si v Portugalsku rozrazil smrtící koridor mezi diváky neovladatelný Ford RS200. Na místě zůstali tři mrtví a desítky zraněných. Když se přičetla ještě fatální zranění Surerova spolujezdce z německé soutěže, nebylo moc co řešit a na konci roku byla skupina B s okamžitou platností zakázána. Poslední ostrý závod jela tato monstra 4. až 7. prosince 1986 v USA. Vítězství z Olympus Rally si odvezl Markku Alén s Lancií Delta S4.

Celá řada technicky obdivuhodných strojů zůstala rázem bez využití, aby posléze dožívaly na Pikes Peaku, v rallyecrossu nebo na Rally Dakar. Na rychlostní zkoušky světových rallye se na dlouhá léta vrátila auta skupiny A vycházející striktně ze sériových modelů.

Autoři:


Témata: Ford


Nejčtenější

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.