Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští studenti stavějí špičkové formule na elektřinu i benzin

  20:00aktualizováno  20:00
Formule studentů z ČVUT patří ke světové špičce, na univerzitě působí dokonce dva týmy. Své závodní speciály studenti ukázali navzdory počasí na otevřené scéně přímo v univerzitní čtvrti v Dejvicích. Oba monoposty používají nejmodernější technologie, členové týmů jsou proto velmi žádaní na trhu práce.

Formula Student je mezinárodní soutěž pro studenty vysokých škol, kteří si musejí navrhnout a sestrojit závodní formuli, postarat se o ekonomickou stránku a prezentaci projektu a sestavit obchodní plán.

Na Českém vysokém učení technickém v Praze (ČVUT) fungují dva týmy. Vedle CTU Cartech, který vyvíjí formuli se spalovacím motorem, také eForce FEE pro elektrickou formuli. V týmech spolupracují studenti Fakulty elektrotechnické, Fakulty strojní i dalších fakult.

Nové modely se tradičně představují na jaře před závodní sezonou, která je v létě. Letos se oba týmy v soutěžích prosadily na přední pozice. Spalovací formule CTU Cartech byla třetí v České republice i v Maďarsku a celkově jí patří ve světovém žebříčku 11. příčka z 547 týmů.

Fotogalerie

Formule eForce zvítězila na červnových závodech v USA a v Kanadě (čtěte zde). Tam byl nasazen vyladěný monopost z roku 2015. Část týmu souběžně pracovala na dokončování aktuálního modelu. Zdeněk Machala z týmu eForce upozornil, že v zámoří nebyla konkurence taková jako na soutěžích v Evropě. „Americké týmy rozhodně nedosahují kvalit těch evropských. Působili jsme tam jako zjevení,“ řekl.

Tvůrci vozu se spalovacím motorem chystají velkou změnu konceptu. „ Kvůli přechodu na nový koncept auta, ve kterém změníme přední zavěšení push-rodu na pull-rod, nyní vyvíjíme nový uhlíkový monokok,“ uvedl Filip Tomasch z týmu CTU Cartech. „Toto řešení používáme od roku 2013. Náš tým navrhl a vyrobil vůbec první monokok z uhlíkového kompozitu v České republice.“

Stavitelé elektrické formule na uhlíkový monokok přešli letos. Nový monopost nasadili v závodě v České republice, kde byli v několika dílčích disciplínách na stupních vítězů, ale o šanci na výrazný úspěch je připravilo nedokončení hlavního závodu. „V novém modelu tak budou především zlepšovat parametry současného vozu,“ řekl Machala.

Děkan Fakulty elektrotechnické ČVUT Pavel Ripka poukázal na to, že při vývoji studentských formulí pracují týmy s těmi nejmodernějšími technologiemi. „Občas dělají věci, které ještě neučíme,“ poznamenal. „Díky praktickým dovednostem, které členové týmů získávají, patří k nejžádanějším absolventům ČVUT na pracovním trhu,“ doplnil.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Test letních pneumatik
Vzniká nová česká značka pneumatik. Zakládá ji největší e-shop s gumami

Česko bude mít nového výrobce pneumatik a s ním i novou značku. Radek Grill, zakladatel největšího českého e-shopu s pneumatikami, rozjíždí vlastní značku gum....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.