Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští studenti stavějí špičkové formule na elektřinu i benzin

  20:00aktualizováno  20:00
Formule studentů z ČVUT patří ke světové špičce, na univerzitě působí dokonce dva týmy. Své závodní speciály studenti ukázali navzdory počasí na otevřené scéně přímo v univerzitní čtvrti v Dejvicích. Oba monoposty používají nejmodernější technologie, členové týmů jsou proto velmi žádaní na trhu práce.

Formula Student je mezinárodní soutěž pro studenty vysokých škol, kteří si musejí navrhnout a sestrojit závodní formuli, postarat se o ekonomickou stránku a prezentaci projektu a sestavit obchodní plán.

Na Českém vysokém učení technickém v Praze (ČVUT) fungují dva týmy. Vedle CTU Cartech, který vyvíjí formuli se spalovacím motorem, také eForce FEE pro elektrickou formuli. V týmech spolupracují studenti Fakulty elektrotechnické, Fakulty strojní i dalších fakult.

Nové modely se tradičně představují na jaře před závodní sezonou, která je v létě. Letos se oba týmy v soutěžích prosadily na přední pozice. Spalovací formule CTU Cartech byla třetí v České republice i v Maďarsku a celkově jí patří ve světovém žebříčku 11. příčka z 547 týmů.

Fotogalerie

Formule eForce zvítězila na červnových závodech v USA a v Kanadě (čtěte zde). Tam byl nasazen vyladěný monopost z roku 2015. Část týmu souběžně pracovala na dokončování aktuálního modelu. Zdeněk Machala z týmu eForce upozornil, že v zámoří nebyla konkurence taková jako na soutěžích v Evropě. „Americké týmy rozhodně nedosahují kvalit těch evropských. Působili jsme tam jako zjevení,“ řekl.

Tvůrci vozu se spalovacím motorem chystají velkou změnu konceptu. „ Kvůli přechodu na nový koncept auta, ve kterém změníme přední zavěšení push-rodu na pull-rod, nyní vyvíjíme nový uhlíkový monokok,“ uvedl Filip Tomasch z týmu CTU Cartech. „Toto řešení používáme od roku 2013. Náš tým navrhl a vyrobil vůbec první monokok z uhlíkového kompozitu v České republice.“

Stavitelé elektrické formule na uhlíkový monokok přešli letos. Nový monopost nasadili v závodě v České republice, kde byli v několika dílčích disciplínách na stupních vítězů, ale o šanci na výrazný úspěch je připravilo nedokončení hlavního závodu. „V novém modelu tak budou především zlepšovat parametry současného vozu,“ řekl Machala.

Děkan Fakulty elektrotechnické ČVUT Pavel Ripka poukázal na to, že při vývoji studentských formulí pracují týmy s těmi nejmodernějšími technologiemi. „Občas dělají věci, které ještě neučíme,“ poznamenal. „Díky praktickým dovednostem, které členové týmů získávají, patří k nejžádanějším absolventům ČVUT na pracovním trhu,“ doplnil.

Autoři: ,




Nejčtenější

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.