Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto pro rozvojový svět má jen to nejnutnější, kupovat se bude v krabici

aktualizováno 
Pro miliony lidí je každý den víceméně bojem o přežití a pro takové je auto opravdovým luxusem. Anebo nutností. Podružnosti rozmazlených motoristů neřeší, design a výkony jsou poslední, co je zajímá. Hlavní je jednoduchost a cenová dostupnost. Právě k nim míří OX.

Gordon Murray je Ferdinand Porsche přelomu století. Stavěl formule, supersporty, auta pro jednoho, který se nechce mačkat v prostředku hromadné dopravy, a teď objevil země třetího světa.

Africar

Podnikatel a mecenáš Torquil Norman, který je hlavou celého projektu OX přiznává, že inspirací pro auto pro rozvojové země mu byl Africar.

Projekt, který v osmdesátých letech rozjel Tony Howarth, ovšem skončil fiaskem. Auto stojící na základech Citroënu 2CV mělo dřevěnou karoserii a velkou podporu veřejnosti. O cestě tří prototypů od rovníku do Arktidy vznikl pětihodinový dokument. Howarth ovšem výrobu nikdy nerozjel, po neshodách s investory vyhlásil bankrot a nakonec si odseděl patnáct měsíců ve vězení. Z projektu Africar vyšlo auto jménem Bedouin, výroba ovšem skončila po několika málo kusech.

Tony Howarth se však nevzdává, stále pracuje a věří, že projekt Africar rozjede.

Africar

A zjistil, že na bublinovité karoserie jeho výstřelků nejsou Afričané, Jihoameričané a další národy, kteří hledají náhradu za osla, krávu nebo cokoliv tažného, zrovna zvědaví. Jako hlavní výhodu svého hranatého „všudychoda“ tak vyzdvihuje, že až ho na předměstí Luandy vybalí z krabice, sestaví ho tři mechanici v běžně vybavené dílně za dvanáct hodin.

Sahat do svědomí není třeba, toto auto by prostě uvítal i mnohý Západoevropan. Jen proto, že bude podle všeho odolné a bezúdržbové. Namísto klimatizace si otevře okénko a rádio nahradí zpěv ptáků nebo asijský tranzistorák za tři stovky (často toho umí víc než originální zástavba od automobilky za dvacetinásobek).

Auto jménem OX (anglicky „vůl“) vyvinul Murray pro společnost Global Vehicle Trust. Hlavními požadavky byly jednoduchost, funkčnost, snadná sestavitelnost a údržba. Taky vám to připomíná nábytek z IKEA?

Murray myslel na všechno, třeba i na to, že se auto převáží rozložené v krabici, kterých se do standardního dvacetistopého kontejneru vejde šest.

Aby nebylo třeba vytvářet dvě provedení pro levo a pravostranný provoz, použil Murray své oblíbené řešení s řidičem sedícím uprostřed, jako to má jeho nejslavnější dílo, bájný superspoort McLaren F1.

Karoserie hranatého praktika je dlouhá 4,23 metru, široká dva a vysoká 2,4 metru, rozvor náprav je 2,56 metru. Zaměření vozu jednoznačně ilustrují velké nájezdové úhly a pětadvaceticentimetrová výška podvozku. Novodobý plechový mezek umí brodit metr třicet hlubokou vodou a naloží devatenáct metráků (sám váží 1,6 tuny).

Fotogalerie

Do auta se vejde třináct osob, ale vsaďte se, že v reálném provozu se jich tam namačká mnohem více. Při plnění nákladních úkolů odveze OX tři palety. Víko zavazadlového prostoru lze použít jako nakládací rampu. Lavice pro cestující se dají v dunách použít pro vyproštění auta zapadlého do písku.

Pod kapotou je turbodiesel 2,2 litru od Fordu s výkonem sto koní a 310 newtonmetry, který přes pětistupňovou manuální převodovku pohání přední kola.





Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.