Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto pro rozvojový svět má jen to nejnutnější, kupovat se bude v krabici

aktualizováno 
Pro miliony lidí je každý den víceméně bojem o přežití a pro takové je auto opravdovým luxusem. Anebo nutností. Podružnosti rozmazlených motoristů neřeší, design a výkony jsou poslední, co je zajímá. Hlavní je jednoduchost a cenová dostupnost. Právě k nim míří OX.

Gordon Murray je Ferdinand Porsche přelomu století. Stavěl formule, supersporty, auta pro jednoho, který se nechce mačkat v prostředku hromadné dopravy, a teď objevil země třetího světa.

Africar

Podnikatel a mecenáš Torquil Norman, který je hlavou celého projektu OX přiznává, že inspirací pro auto pro rozvojové země mu byl Africar.

Projekt, který v osmdesátých letech rozjel Tony Howarth, ovšem skončil fiaskem. Auto stojící na základech Citroënu 2CV mělo dřevěnou karoserii a velkou podporu veřejnosti. O cestě tří prototypů od rovníku do Arktidy vznikl pětihodinový dokument. Howarth ovšem výrobu nikdy nerozjel, po neshodách s investory vyhlásil bankrot a nakonec si odseděl patnáct měsíců ve vězení. Z projektu Africar vyšlo auto jménem Bedouin, výroba ovšem skončila po několika málo kusech.

Tony Howarth se však nevzdává, stále pracuje a věří, že projekt Africar rozjede.

Africar

A zjistil, že na bublinovité karoserie jeho výstřelků nejsou Afričané, Jihoameričané a další národy, kteří hledají náhradu za osla, krávu nebo cokoliv tažného, zrovna zvědaví. Jako hlavní výhodu svého hranatého „všudychoda“ tak vyzdvihuje, že až ho na předměstí Luandy vybalí z krabice, sestaví ho tři mechanici v běžně vybavené dílně za dvanáct hodin.

Sahat do svědomí není třeba, toto auto by prostě uvítal i mnohý Západoevropan. Jen proto, že bude podle všeho odolné a bezúdržbové. Namísto klimatizace si otevře okénko a rádio nahradí zpěv ptáků nebo asijský tranzistorák za tři stovky (často toho umí víc než originální zástavba od automobilky za dvacetinásobek).

Auto jménem OX (anglicky „vůl“) vyvinul Murray pro společnost Global Vehicle Trust. Hlavními požadavky byly jednoduchost, funkčnost, snadná sestavitelnost a údržba. Taky vám to připomíná nábytek z IKEA?

Murray myslel na všechno, třeba i na to, že se auto převáží rozložené v krabici, kterých se do standardního dvacetistopého kontejneru vejde šest.

Aby nebylo třeba vytvářet dvě provedení pro levo a pravostranný provoz, použil Murray své oblíbené řešení s řidičem sedícím uprostřed, jako to má jeho nejslavnější dílo, bájný superspoort McLaren F1.

Karoserie hranatého praktika je dlouhá 4,23 metru, široká dva a vysoká 2,4 metru, rozvor náprav je 2,56 metru. Zaměření vozu jednoznačně ilustrují velké nájezdové úhly a pětadvaceticentimetrová výška podvozku. Novodobý plechový mezek umí brodit metr třicet hlubokou vodou a naloží devatenáct metráků (sám váží 1,6 tuny).

Fotogalerie

Do auta se vejde třináct osob, ale vsaďte se, že v reálném provozu se jich tam namačká mnohem více. Při plnění nákladních úkolů odveze OX tři palety. Víko zavazadlového prostoru lze použít jako nakládací rampu. Lavice pro cestující se dají v dunách použít pro vyproštění auta zapadlého do písku.

Pod kapotou je turbodiesel 2,2 litru od Fordu s výkonem sto koní a 310 newtonmetry, který přes pětistupňovou manuální převodovku pohání přední kola.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.