Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto pro rozvojový svět má jen to nejnutnější, kupovat se bude v krabici

aktualizováno 
Pro miliony lidí je každý den víceméně bojem o přežití a pro takové je auto opravdovým luxusem. Anebo nutností. Podružnosti rozmazlených motoristů neřeší, design a výkony jsou poslední, co je zajímá. Hlavní je jednoduchost a cenová dostupnost. Právě k nim míří OX.

Gordon Murray je Ferdinand Porsche přelomu století. Stavěl formule, supersporty, auta pro jednoho, který se nechce mačkat v prostředku hromadné dopravy, a teď objevil země třetího světa.

Africar

Podnikatel a mecenáš Torquil Norman, který je hlavou celého projektu OX přiznává, že inspirací pro auto pro rozvojové země mu byl Africar.

Projekt, který v osmdesátých letech rozjel Tony Howarth, ovšem skončil fiaskem. Auto stojící na základech Citroënu 2CV mělo dřevěnou karoserii a velkou podporu veřejnosti. O cestě tří prototypů od rovníku do Arktidy vznikl pětihodinový dokument. Howarth ovšem výrobu nikdy nerozjel, po neshodách s investory vyhlásil bankrot a nakonec si odseděl patnáct měsíců ve vězení. Z projektu Africar vyšlo auto jménem Bedouin, výroba ovšem skončila po několika málo kusech.

Tony Howarth se však nevzdává, stále pracuje a věří, že projekt Africar rozjede.

Africar

A zjistil, že na bublinovité karoserie jeho výstřelků nejsou Afričané, Jihoameričané a další národy, kteří hledají náhradu za osla, krávu nebo cokoliv tažného, zrovna zvědaví. Jako hlavní výhodu svého hranatého „všudychoda“ tak vyzdvihuje, že až ho na předměstí Luandy vybalí z krabice, sestaví ho tři mechanici v běžně vybavené dílně za dvanáct hodin.

Sahat do svědomí není třeba, toto auto by prostě uvítal i mnohý Západoevropan. Jen proto, že bude podle všeho odolné a bezúdržbové. Namísto klimatizace si otevře okénko a rádio nahradí zpěv ptáků nebo asijský tranzistorák za tři stovky (často toho umí víc než originální zástavba od automobilky za dvacetinásobek).

Auto jménem OX (anglicky „vůl“) vyvinul Murray pro společnost Global Vehicle Trust. Hlavními požadavky byly jednoduchost, funkčnost, snadná sestavitelnost a údržba. Taky vám to připomíná nábytek z IKEA?

Murray myslel na všechno, třeba i na to, že se auto převáží rozložené v krabici, kterých se do standardního dvacetistopého kontejneru vejde šest.

Aby nebylo třeba vytvářet dvě provedení pro levo a pravostranný provoz, použil Murray své oblíbené řešení s řidičem sedícím uprostřed, jako to má jeho nejslavnější dílo, bájný superspoort McLaren F1.

Karoserie hranatého praktika je dlouhá 4,23 metru, široká dva a vysoká 2,4 metru, rozvor náprav je 2,56 metru. Zaměření vozu jednoznačně ilustrují velké nájezdové úhly a pětadvaceticentimetrová výška podvozku. Novodobý plechový mezek umí brodit metr třicet hlubokou vodou a naloží devatenáct metráků (sám váží 1,6 tuny).

Fotogalerie

Do auta se vejde třináct osob, ale vsaďte se, že v reálném provozu se jich tam namačká mnohem více. Při plnění nákladních úkolů odveze OX tři palety. Víko zavazadlového prostoru lze použít jako nakládací rampu. Lavice pro cestující se dají v dunách použít pro vyproštění auta zapadlého do písku.

Pod kapotou je turbodiesel 2,2 litru od Fordu s výkonem sto koní a 310 newtonmetry, který přes pětistupňovou manuální převodovku pohání přední kola.





Nejčtenější

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.