Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FLHTKL Electra Glide Low je americký heavy metal pro mrňousy

aktualizováno 
Je to motorka, o které se točily filmy a na srazech se o ní vedou zapálené diskuse. Electra Glide je zkrátka ikonou cestovních motocyklů, někdo jí šmahem odsoudí, jiní by za ni položili život. Otestovali jsme, jak si Harley-Davidson poradil se sníženou verzí vyráběnou v limitované edici.

Batwing oblékla Electra Glide poprvé v roce 1969. V jeho horní části pod hranou plexiskla je otvor pro proudění vzduchu zamezující vibracím hlavy jezdce. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Motorka z dnešního testu není jen nějaká „obyčejná“ Electra Glide. Její celé jméno zní Harley-Davidson FLHTKL Electra Glide Ultra Limited Low a je nejmladší z rodiny velkých cestovatelů z Milwaukee. Nejzajímavější na celém tom složitém názvu je písmeno L na konci, které znamená low (česky „nízký“) a ta změť písmen není chyba.

Nejdříve je třeba si vysvětlit, co to znamená projekt Rushmore. V rámci maximální snahy vyjít vstříc zákazníkům založila společnost Harley-Davidson před několika lety projekt právě s tímto zvláštním názvem. Firma po dlouhou dobu shromažďovala připomínky a přání jezdců, uživatelů i budoucích zákazníků, a na základě takto nasbíraných podnětů později vzniklo několik specifických motocyklů kategorie touring.

Fotogalerie

Model Ultra Limited Low možná tuhle myšlenku demonstruje nejlépe ze všech. Vznikl totiž hlavně na přání řidičů menších postav, kteří by si rádi dopřáli opojný pocit za řídítky tohohle klasika všech klasiků, ale výška posazu a geometrie řídítek jim neumožňovala stoprocentní kontrolu nad strojem.

Sedlo stávajícího modelu Electra Glide spadlo díky snížení podvozku o sedm centimetrů dolů až na 685 milimetrů nad zemí a řídítka se mírně přivřela k sobě. Řidiči s postavou (od 170 centimetrů níž) tak získali nenahraditelný pocit vlády nad mašinou. A nejenom oni.

V rozmezí dvou sezon jsem měl možnost vyzkoušet na vlastní kůži obě provedení Electra Glide a musím potvrdit, že při svých více než sto osmdesáti centimetrech jsem změnu zatraceně pocítil.

HD Electra Glide Ultra Limited Low

S klasickým provedením jsem se zejména v nižších rychlostech a při parkování občas dostal do situace, kdy mě při náklonu stroje mírně zamrazilo.

Snížená varianta mě toho ušetřila. Záměr přidat jezdci na jistotě, který vyšel z testování v reálném provozu, se vydařil. Chodidla vždy spočinula bezpečně celou plochou na zemi a podobný pocit nejistoty se naštěstí nikdy nedostavil.

Nohy jezdce i spolujezdce spočívají na pohodlných stupačkách. V případě řidiče jsou to rozměrné placky s odpruženými nášlapy. V e-shopu s originálními doplňky najdete i jejich provedení s osvětlením po celé ploše ledkami.

Na své typické siluetě však tenhle klasický dálniční křižník neubral ani milimetr. Přední část kryje rozměrná kapotáž v žargonu harleyářů nazývaná batwing. Tady, nad rozměrným kulatým světlometem s bixenonovou technologií a LED denním svícením, najdete jednoho šikovného pomocníka.

Rozměrný LCD dotykový displej je dobře čitelný i na plném slunci. Nad ním čtveřice analogových budíků. Milovníkům klasiky zůstal alespoň ampérmetr, další údaje jsou už v infosystému BoomBox.

Rozměrný LCD dotykový displej je dobře čitelný i na plném slunci. Nad ním čtveřice analogových budíků. Milovníkům klasiky zůstal alespoň ampérmetr, další údaje jsou už v infosystému BoomBox.

Ledkové mlhovky se spouštějí jedním z řady vypínačů uvnitř kapotáže. Další zaslepené pozice dávají tušit, že možnosti testované electry ještě zdaleka nejsou vyčerpány.

Ledkové mlhovky se spouštějí jedním z řady vypínačů uvnitř kapotáže. Další zaslepené pozice dávají tušit, že možnosti testované electry ještě zdaleka nejsou vyčerpány.

Jde o klapku, která při svém otevření pomáhá za jízdy stabilizovat hlavu řidiče. Za každým velkým plexištítem vzniká za jízdy podtlak, který při vyšších cestovních rychlostech vede k rozkývání hlavy umocněnému váhou přilby. Vzduch proudící otevřenou škvírou v kapotáži rozbíjí tento vzduchový pytel a tím pomáhá držet hlavu v klidu.

Obě sedla jsou stvořena k nekonečnému hýčkání svých uživatelů. Pohodu v sedle electra glide můžete navíc podpořit muzikou ze čtyř rozměrných reproduktorů. Mimochodem spolujezdec si může hlasitost nastavit přímo ze svého postu, stejně jako volbu skladby.

Multimediální systém „glajdy“ se jmenuje BoomBox! 4.3 a kromě zobrazení různých provozních údajů motorky umí také připojit telefon pomocí Bluetooth nebo přehrávat mp3 z flashky zapojené do USB konektoru..

HD Electra Glide Ultra Limited Low

Rozměrný dotykový displej dokáže zobrazit třeba navigaci nebo rádio. Jako jeden z mála, nebo možná jediný systém umístěný na motorce, nabízí i možnost ovládání hlasem. Navigace má vestavěnou zajímavou funkci, která se jmenuje „Najdi nejbližší dealerství Harley Davidson“. Jedinou vadou je, že ve valné většině nezobrazuje jejich lokální názvy. Výsledkem je nápis Harley Davidson na všech řádcích s údajem o světové straně a vzdálenosti. Můžete si tak vybrat, zda pojedete například 95 mil východně, 126 mil severně nebo raději 42 mil na západ.

V sedle jako v křesle

Je čas posadit se do nízkého sedla a vyrazit. Motor Twin Cam 103 duní jako nákladní vlak a velký dvouválec produkuje docela slušné vibrace. Electra Glide ho naštěstí v zájmu zachování maximálního komfortu posádky uložila do gumových silentbloků a rozostřené vidění a drkotání zubů tak nehrozí.

Podzemními garážemi plnými pravoúhlých zatáček a nástrah z ledabyle zaparkovaných aut se prosmýknu jako chřestýš a vyhoupnu se na ulici. Lehký větřík za vysokým plexi mi začíná vát do tváře a rukojeti se zmenšeným průměrem příjemně sedí v rukách. Hydraulicky ovládaná spojka je zejména v městském provozu příjemným spojencem, po městě řadím tak maximálně do čtyřky. Masivní přední vidlice s přehledem polyká nerovnosti a přes tramvajové koleje přenáší mašinu s obdivuhodnou lehkostí. Zadní část si ale v případě plně naložené mašiny někdy sáhne na dno.

Mezi auty se americký koráb nese s vrozenou hrdostí. Ten, kdo uvidí v zrcátku batwing nazdobený trojicí světel, snaží se udělat v přeplněné ulici alespoň trochu místa a uvolnit tak průjezd. I takto působí charisma téhle legendární mašiny. Dobré řidiče aut můžete za jejich ochotu odměnit třeba bliknutím LED lišty, lemující celou zadní hranu horního kufru.

HD Electra Glide Ultra Limited Low

I když se electra glide nejlépe cítí na široké silnici první třídy nebo dokonce na dálnici, ani okresní cesta se zatáčkami jí není cizí. Je jasné, že v plně naloženém stavu, kdy váží téměř půl tuny, se nebude tahle motorka vrhat do zatáček s elánem superbiku. Ale i přes vysokou hmotnost a ne úplně optimálně umístěné těžiště, je zejména snížená verze ochotná bez otálení plnit všechna přání řidiče.

Motor táhne už od nízkých otáček jako lokomotiva a velké plotny pod botami brzy škrtají hranou o silnici. A je to parádní pocit, krajinou se nesu jako na palubě jachty. Zalezlý do hloubi motorky při průjezdu dešťovou přeháňkou ani nezalituji, že jsem pro tenhle výlet zvolil otevřenou přilbu.

Pokud je potřeba idylku občas narušit a vzít za brzdy, trojice kotoučů tuhle letící masu usměrní silou magnetu. Ve vyšších rychlostech se brzdný účinek automaticky dělí mezi přední a zadní kolo, pod hranicí 30 km/h brzdí předek i zadek nezávisle na sobě.

Dvojité chlazení

Motoru s objemem 1 690 kubíků a kroutícím momentem 138 Nm je v podstatě jedno, jakou máte zařazenou rychlost. Spolkne všechno a ve spojení s řemenem přenášejícím jeho sílu na zadní kolo toleruje jezdci i nějaké to zaváhání při manipulaci se spojkou.

Specialitou motorů zastavěných do modelů Electra Glide je kombinovaný systém chlazení. Hlavní část je samozřejmě chlazená vzduchem a olejovým chladičem. Chlazení hlav motoru je však svěřeno kapalině. Tento systém chlazení využívají pouze modely Electra Glide, tříkolka Tri Glide a zakázkové mašiny CVO Limited. Aby nebyly tyto motocykly zapuzeny za znesvěcení tradic, rafinovaně skrývají dvojici malých vodních chladičů v kapotážích padacích rámů. V celém systému není skoro ani celý litr kapaliny a její cirkulaci zajišťuje malé elektrické čerpadlo umístěné v přední části motorky pod motorem.

HD Electra Glide Ultra Limited Low

Jakoby se glajdy snažily odčinit svou zradu, nabízejí otevřením speciálních klapek ohřev nohou řidiče v případě nepohody. V horkém letním dni naopak odvádějí nepříjemné teplo za pomoci dvojice malých ventilátorů do stran a nevaří tak posádku ve vlastní šťávě.

Charismatu neodoláte

Dalším bonusem usnadňujícím cestování v sedle amerického klasika je trojice kufrů, které sice prošly odtučňovací kúrou, ale dohromady pořád pojmou úctyhodných 132 litrů bagáže. Dvojice bočních kufrů se zavírá šmrncovními chromovanými kličkami, top case pak zvláštním uzamykatelným mechanismem. V horním kufru je navíc ukrytá kulatá zásuvka na 12 voltů, za levým kufrem pak kabel pro připojení udržovací nabíječky.

Názorů na Harley Davidson Electra Glide je za dobu jeho existence možná o něco málo více než položek v jeho příplatkové výbavě. Pokaždé, když za horizontem vykoukne batwing a v záři světel zaburácí jeho mohutné véčko, jdou však všechny debaty stranou.

Přihlížející bez rozdílu věku a vyznání setrvávají v tiché úctě a snaží se zachytit trochu toho typického amerického charismatu, kterého má tahle mašina vždy na rozdávání. Komu se poštěstí spočinout v jeho sedle, pochopí, jak jednoduché je podlehnout téhle krásce třeba i na zbytek života. Jako každá velká kráska ale není FLHTKL Electra Glide Ultra Limited Low laciným zbožím. Cena testovaného modelu je totiž 794 607 Kč.

HD Electra Glide Ultra Limited Low

Motor: dvouválec Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™
Zdvihový objem (cm3): 1 690
Kroutící moment motoru (Nm): 138

Rozměry
Délka (mm): 2 600
Výška sedla (mm): 685
Objem palivové nádrže (l): 22.7
Suchá hmotnost (kg): 397

Kola a pneumatiky
Přední část: BW 130/80B17 65H
Zadní část: BW 180/65B16 81H

Cena: 794 607 korun (při kurzu eura 27,50)

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.