Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type-R Concept | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Párek drsňáků: Honda ladí nekonečně dlouho. Pulsar Nismo žhaví gumy

  • 4
Je to trochu jako seriál. Honda plánuje nejostřejší verzi modelu Civic s tradičním označením Type-R. Jenže to už se ví více než rok a po představení konceptu na jaře v Ženevě se sériové provedení očekávalo na autosalonu v Paříži. Jenže zase přijel jenom koncept. U Nissanu zas finišují s ostrým pulsarem.

Civic Type-R nejnovější generace je fanoušky značky toužebně očekáván. Automobilka auto připravuje, zásobuje veřejnost informacemi i koncepty. Na jaře v Ženevě ukázala červený ostrý civic, nyní v Paříži se chlubí modrým autem. V obou případech je to opticky velmi ostře upravený civic, který sám o sobě má dost neortodoxní tvary. Ve sportovním provedení vypadá velmi agresivně a nemá to být jenom optická iluze.

Honda již na jaře oznámila, že nový Civic Type-R má mít minimálně 205 kW, tedy 278 koní, respektive Honda uvádí, že bude mít více než uvedený výkon. Očekává se přes 300 koní (220 kW), oficiálně to ale zatím výrobce nepotvrdil. Můžeme to ale očekávat, automobilka se netají tím, že auto má být nejrychlejším hatchbackem s pohonem předních kol a k tomu se bude každý kilowatt hodit. Nový Civic Type-R by měl porazit současné premianty Renault Mégane RS 275 Trophy-R nebo Seat Leon Cupra 280 vylepšený paketem Performance. Ukázat by se to mělo na legendární severní smyčce Nürburgringu.

Civic by měl bodovat sportovním režimem, který přemapuje motor, upraví nastavení podvozku a dalších parametrů auta. V podstatě se cestovní auto přemění na okruhový speciál. Dokonce se spekuluje o ještě ostřejším provedení, než bude "obyčejný" Type-R. Ale to je zatím hudba budoucnosti, zatím Honda neukázala ani sériový Type-R.

Sériový vůz bude pohánět dvoulitrový motor i-VTEC Earth Dreams Technology. Poprvé bude dopovaný turbodmychadlem, které pomůže především v nízkých otáčkách. Ve vysokých by si ale měl udržet atmosférický charakter. Červené pole otáčkoměru začíná až v sedmi tisících otáčkách. Mimochodem, bude to první Type-R s přeplňovaným motorem. Doposud si Honda vystačila u modelů Type-R jen s atmosférickými agregáty.

Honda Civic Type R Concept II

Ostrým provedením se Type-R poprvé pochlubil ryze japonský model NSX v roce 1992. I další Type-R byly výsadou japonského trhu, v roce 1995 to byla Integra a o dva roky později první Civic Type-R. Ten měl atmosférickou 1,6 s výkonem 136 kW, což byl (a stále je) fantastický výkon na atmosférický motor tohoto objemu.

Zbrojí i Nissan s novým pulsarem

Proti Hondě by se teoreticky v budoucnu mohl postavit po dlouhé době ostrý hatchback od Nissanu. Nový Pulsar je sice v základu spíš levnější model univerzálního ražení, ale koncept Nismo vypadá překvapivě dobře.

Nissan ho ukázal také v Paříži a vedle masivních spoilerů okolo celého auta a stylových koncovek výfuku uprostřed zaujme především přeplňovaným čtyřválcem 1,8 litru s výkonem 205 kW. To je sice méně než u Hondy, ale opět platí, že zatím je to jen koncept a do případné sériové produkce se ještě může mnoho detailů změnit. Podle informací iDNES.cz je zatím rozhodnuto jen o tom, že Nismo bude, jaký motor bude mít pod kapotou, je ale tajné.

Už nyní si ale zájemci o pulsar mohu objednat nové nejsilnější provedení, které taktéž mělo premiéru v Paříži. Verze s motorem 1,6 DIG-T má výkon 140 kW.

Nissan Pulsar NISMO Concept
Nissan Pulsar NISMO Concept
Nissan Pulsar NISMO Concept

První Honda Type-R přišla do Evropy v roce 1998, bylo to kupé Integra s motorem 1,8 a výkonem 140 kW. O rok později následoval sedan accord s agregátem s obvyklým objemem 2,2 litru a výkonem 156 kW.

První Civic Type-R, který se prodával v Evropě, je druhá generace modelu z roku 2001. Měl dvoulitrový motor s výkonem 147 kW. Třetí generace Civiku Type-R přišla na trh v roce 2007 a evropská varianta dolovala z dvoulitrového motoru výkon 148 kW. Dodejme, že japonské verze byly výkonnější zhruba o 10 procent.

Honda Civic Type R Concept II

Změna z atmosférického motoru na přeplňovaný je podle Hondy na jednu stranu způsobená novými emisními předpisy, na druhou lepší charakteristikou. Přeplňovaný motor bude mít logicky mnohem vyšší točivý moment, odhaduje se, že nový agregát poskytne přes 400 Nm, atmosférický dvoulitr z poslední generace nedá ani polovinu této hodnoty. 

Otázkou je, co na to zákazníci, pro mnohé byla charakteristika nepřeplňovaného motoru s lineárním růstem výkonu nepřekonatelná a turbo konkurence je na trhu jako máku. Výrobce ovšem slibuje, že právě tato vlastnost bude zachována.