Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejspolehlivější auta: nadvláda Japonců pokračuje

aktualizováno 
Pojišťovna umí pojistit i to, aby vaše auto bylo pořád pojízdné – a když není, zaplatí opravy. Vše zanese do tabulek, z nichž je vidět, jak často který vůz potřebuje servis. Podle indexu spolehlivosti si lze ověřit, zda jste vsadili na dobrého koně.

Mitsubishi Lancer vede v kategorii malý rodinný vůz. Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Auta na britských ostrovech sice jezdí po opačné straně silnice, technicky jsou však stejná jako ta na českých cestách. A taky je trápí stejné technické problémy. Na rozdíl od Česka si však britští šoféři v mnohem větší míře auta po skončení tovární (nejčastěji dvou až tříleté) záruky pojišťují proti závadám, které je mohou na cestě potkat.

Jedna z největších takových pojišťoven se jmenuje Warranty Direct (WD) a za deset let působení pojistila statisíce aut do maximálního stáří 12 let a 190 tisíc najetých km. Všechny své záznamy o proplacených servisních úkonech pak přetavuje v jedinečné tabulky, které sama nazývá „žebříčky spolehlivosti“, a nabádá motoristy, aby k nim přihlíželi při výběru vozu.

TABULKA: Spolehlivost aut

TABULKA: Spolehlivost aut

Jednou z velkých výhod oproti například průzkumům spokojenosti zákazníků J. D. Power je, že tabulky pojišťovny nejsou ovlivněny lidským faktorem. Prostě jen bez emocí - na rozdíl od nadšených či naštvaných uživatelů - ukazují, v čem jsou slabiny konkrétních modelů.

Japonci vedou

Do tabulek jsou započítávány pouze modely aut, kterých WD pojistila více než 50 kusů, aby vzorek byl reprezentativní. Průměrné stáří pojištěných vozů je 5,5 roku, pojišťovna sama upozorňuje, že u starších modelů je třeba počítat s nárůstem problémů.

„Index spolehlivosti“, podle nějž pojišťovna žebříčky sestavuje, umí ukázat, které části auta mívají nejvíc problémů - jestli klimatizace, nápravy a zavěšení kol, brzdy, elektrická výstroj, motor, palivový systém nebo třeba převodovka. Naopak se do něj nezapočítávají výměny „spotřebních“ věcí, jako jsou brzdové destičky, baterie, filtry, svíčky, pneumatiky nebo výfuky.

Která jsou nej?

MALÝ RODINNÝ: Mitsubishi Lancer
Při průměrném stáří pěti let a s 69 tisíci najetými kilometry jej trápí banální závady na nápravách nebo elektroinstalaci. Naopak žádné závady nemají převodovky, brzdy, řízení, řazení ani klimatizace.

MPV: Nissan Almera
Modely s přídomkem Tino jsou u pojišťovny téměř 6 let staré, najeto mají průměrně 76 tisíc km. Trápí je pouze elektroinstalace (50 %) a klimatizace (25 %), jinak vůbec nic.

MINIVOZY: Toyota IQ
Maličké autíčko trápí výhradně závady motoru, ovšem jen drobné - ve všem ostatním je neprůstřelné. Průměrné stáří 4,4 roku, najeto pouze 51 tisíc km.

VELKÁ SUV: Lexus RX
V průměrném stáří přes 5 let a s 87 tisíci najetými km trpí lexusy nejvíc na poruchy topení (28 %) a podvozku (21 %). Drobné závady se nevyhýbají žádné z částí auta, i tak je RX nejlepší.

MALÁ SUV: Audi A4 Allroad
Pojištěné audiny jsou staré jen 3,7 roku, najeto už mají 80 tisíc km. Problémy: zavěšení kol (26 %), topení (16 %), motory (16 %) a elektrika (21 %).

STŘEDNÍ TŘÍDA: Honda Accord
Zde je průměrné stáří 4,2 roku, najeto 91 tisíc km. Problémy jsou jen s brzdami, klimatizací (obojí 25 %) a elektroinstalací (50 %). Jinak je vše včetně motorů na jedničku.

Sleduje se také, jak dlouho auto stojí a jak drahá oprava je. Příklad: auto se může pokazit pětkrát, přičemž každá oprava bude stát 2 000 korun, nebo jen jednou „za čtyřicet“.

Například Toyota IQ je v žebříčku vysoko, i když má průměrnou opravu hodně drahou - jenže „kleká“ velmi zřídka. Celkově je to však podle pojišťovny auto, které se vyplatí koupit. Naopak vítězný Mitsubishi Lancer boduje spolehlivostí i levnými opravami. A japonské značky jsou vůbec jasným vítězem tabulek Warranty Direct.

Škoda a Hyundai

Zajímavé věci vyplavou na povrch při detailním porovnání konkurentů. Třeba největší rivalové na českém trhu, Škoda Octavia a Hyundai i30, jsou na tom dost podobně, co se týče ujetých km i průměrného stáří (i30 5,6 roku a 82 tisíc km; octavia 4,9 r. a 87 tis. km), podobnou mají oba i průměrnou cenu opravy (v přepočtu 11 tisíc Kč).

Celkově v žebříčku je na tom ovšem hyundai z Nošovic výrazně lépe: má index spolehlivosti 28, octavia 98. Vůbec (v tabulce je opravdu nula) nemívá problém s brzdovým a palivovým systémem ani s převodovkami, u motorů je na tom také lépe než octavia (14,2 vs. 18,7 %). U převodovek si troufneme odhadovat, že škodovce zhoršují skóre dvouspojkové automaty DSG, které hyundai donedávna neměl, a jejich typické závady se ještě nestihly v žebříčku objevit.

TABULKA: Žebříček značek

TABULKA: Žebříček značek

Přesto korejský vůz jednu výraznou slabinu má: nápravy a odpružení mají poruchovost 48 %, zatímco u octavie jen 16 %. Ukázalo se také, že téměř 30 % majitelů i30 má problémy s klimatizací, u škodovky to je pouze deset procent.

Podobné detailní rozbory si můžete na stránkách Indexu spolehlivosti zadat i vy sami. Pokud vybíráte auto a chcete se řídit výhradně rozumem, můžeme tento zdroj jenom doporučit.

Mitsubishi Lancer Sportback testovala redakce iDNES.cz už v roce 2008:


TABULKA: Žebříček značek

TABULKA: Žebříček značek





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Test autobaterie
Auto dostalo v zimě zabrat. Zamiřte do myčky a servisu

Baterie, stěrače, podvozek, brzdy. To vše dostalo na autě během zimy zabrat. S nástupem jara věnujte autu čas a dopřejte mu návštěvu servisu.  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat
Nákup nového auta: prodejci nabízejí plnou nádrž i vyřizování na úřadech

Přestože prodeje nových aut i v Česku stále rostou (loni se jich prodalo přes čtvrt milionu), stále je dost těch, kteří si nikdy nový vůz nekoupí. Jak to...  celý článek

Toyota Avensis WG 1,8 A/T Active
Toyota Avensis WG 1,8 A/T Active

r.v. 2016, naj. 22 200 km, benzín
525 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.