Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Smrt v autě hrozí nejvíc v Indii. Pokuty však zrušili jako neetické

Na první pohled je to zvláštní, Indie zdaleka není tak motorizovaná jako jiné státy. Po rozlehlé zemi se prohání zhruba jedno procento všech automobilů, avšak odehraje se tam patnáct procent veškerých dopravních nehod, tvrdí údaje Světové zdravotnické organizace.

Možná vás to překvapí, ale statistiky jsou neúprosné: to, že zemřete za volantem při dopravní nehodě, hrozí především na indických silnicích.

Co se týče absolutního počtu úmrtí na silnicích, vévodí této smutné statistice Čína. Indie je ovšem hned na druhém místě – a to tam jezdí podstatně méně aut. Jen předloni v Indii zemřelo při nehodách přes 230 tisíc lidí. Ten nepoměr bije do očí. Nelze se divit, že sám nejvyšší soud země nazval tamní silnice „obřími zabijáky“. Jak je to vlastně možné? Odborníci soudí, že vedle nekvalitních vozovek za to mohou zastaralé předpisy týkající se motorových vozidel, korupce v policejním sboru, která ovlivňuje vyšetřování (či spíše nevyšetřování) viníků nehod, a pomalá soudní řízení.

Silnice smrti

Počet obětí při nehodách v roce 2013

  • Čína 275 983 
  • Indie 231 027
  • Nigérie 53 399
  • Brazílie 43 869
  • Indonésie 42 434
  • USA 35 490
  • Pákistán 30 131
  • Rusko 26 567
  • Thajsko 26 312
  • Česko 583

Zdroj: Světová zdravotnická organizace

Jinými slovy, Ind nemá mnoho důvodů se obávat, že ho pirátská jízda bude bolet. Snížit, nebo zvýšit pokuty? Pod tlakem aktivistických organizací se s nechvalně proslulou reputací rozhodla indická vláda něco udělat.

Postupně vycházely novely pravidel silničního provozu a úředníci slibovali podstatně vyšší tresty za bezohlednou jízdu. Před pár měsíci však došlo ke zvratu. Úřady usoudily, že chudá Indie nemůže v přísnosti trestů napodobovat rozvinutý svět, a navrhli sankce znovu snížit. „V indických podmínkách nelze zavést veškeré zákony o bezpečnosti silničního provozu, které platí ve Spojených státech, Anglii nebo Kanadě,“ citoval místní tisk ministra dopravy Nitina Gadkariho. „Musíme brát v úvahu naše místní podmínky, jako je hustota obyvatel, silniční zácpy, kvalita vozovek a také sociální možnosti našich lidí. Nelze ukládat vysoké pokuty, které pak ničí životy Indů,“ dodal ministr.

Nedávno dokonce indické odbory řidičů dálkové dopravy vyzvaly ministra, aby zrušil povinnou úroveň zkoušek pro získání řidičského průkazu. Pokud se tak nestane, hrozí stávkou.

Pozoruhodná benevolence vůči narušitelům silničního provozu, pomyslí si Evropan. Možná má své opodstatnění, ale kritici namítají, že pak snaha omezit děsivou nehodovost nemá žádný smysl. S rostoucí životní úrovní je koupě vlastního auta v Indii čím dál snazší. Ovšem přesvědčit nové řidiče, že při jejich stylu jízdy jde za volantem o život, je stále stejně nemožné.

České silnice smrti

Podívejte se na mapu, kde se v Česku stává nejvíce smrtelných dopravních nehod. Nejbezpečnější jsou dálnice

Vozidlo čtyřiačtyřicetiletého řidiče skončilo po nehodě v Libavském potoce.

Jízda v opilosti nebo v autě, které je často v dezolátním stavu, je běžné. Sami úředníci navíc přiznávají, že až čtvrtina řidičských průkazů v zemi je pořizována podvodně.

„To, co začalo jako bohulibá snaha přivést na silnice bezpečnost, se pomalu mění ve frašku,“ uvedl v listě Times of India Pijúš Tevári, zakladatel nadace SaveLife, která vyvíjí tlak na zvýšení bezpečnosti na indických silnicích. „Všichni se lobbováním snaží zředit účinnost připravovaného zákona. A odpovědní činitelé tomuto tlaku ustupují. Vládě se podlamují kolena,“ dodal.

Nové silnice, ale...

„Pokud zákon nastaví vysoké pokuty, dává tak prostor pro ovlivňování policistů v terénu a další korupci,“ tvrdil Navín Gupta, generální tajemník Svazu celoindické dopravy. „Otevírá se tak Pandořina skříňka.“ Indie se v posledních letech snaží zkvalitnit silniční infrastrukturu budováním dálnic i do méně rozvinutých oblastí. Co je to však platné, když se investuje velice málo peněz do vzdělávání řidičů a opomíjejí se bezpečnostní prvky v zahraničí běžné. Řada nových silnic nemá například osvětlení a o možnosti rychlého přivolání první pomoci nemluvě.

Indie se v posledních letech rychle rozvíjí. S tím samozřejmě souvisí i nárůst automobilismu. „Pokud nezahodíme všelijaké předsudky a nebudeme se starat v prvé řadě o bezpečnost provozu, přední místo statistik v počtu nehod jen tak neopustíme. Spíše naopak,“ dodává Pijúš Tevári.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...