Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smrt v autě hrozí nejvíc v Indii. Pokuty však zrušili jako neetické

aktualizováno 
Na první pohled je to zvláštní, Indie zdaleka není tak motorizovaná jako jiné státy. Po rozlehlé zemi se prohání zhruba jedno procento všech automobilů, avšak odehraje se tam patnáct procent veškerých dopravních nehod, tvrdí údaje Světové zdravotnické organizace.

Možná vás to překvapí, ale statistiky jsou neúprosné: to, že zemřete za volantem při dopravní nehodě, hrozí především na indických silnicích.

Co se týče absolutního počtu úmrtí na silnicích, vévodí této smutné statistice Čína. Indie je ovšem hned na druhém místě – a to tam jezdí podstatně méně aut. Jen předloni v Indii zemřelo při nehodách přes 230 tisíc lidí. Ten nepoměr bije do očí. Nelze se divit, že sám nejvyšší soud země nazval tamní silnice „obřími zabijáky“. Jak je to vlastně možné? Odborníci soudí, že vedle nekvalitních vozovek za to mohou zastaralé předpisy týkající se motorových vozidel, korupce v policejním sboru, která ovlivňuje vyšetřování (či spíše nevyšetřování) viníků nehod, a pomalá soudní řízení.

Silnice smrti

Počet obětí při nehodách v roce 2013

  • Čína 275 983 
  • Indie 231 027
  • Nigérie 53 399
  • Brazílie 43 869
  • Indonésie 42 434
  • USA 35 490
  • Pákistán 30 131
  • Rusko 26 567
  • Thajsko 26 312
  • Česko 583

Zdroj: Světová zdravotnická organizace

Jinými slovy, Ind nemá mnoho důvodů se obávat, že ho pirátská jízda bude bolet. Snížit, nebo zvýšit pokuty? Pod tlakem aktivistických organizací se s nechvalně proslulou reputací rozhodla indická vláda něco udělat.

Postupně vycházely novely pravidel silničního provozu a úředníci slibovali podstatně vyšší tresty za bezohlednou jízdu. Před pár měsíci však došlo ke zvratu. Úřady usoudily, že chudá Indie nemůže v přísnosti trestů napodobovat rozvinutý svět, a navrhli sankce znovu snížit. „V indických podmínkách nelze zavést veškeré zákony o bezpečnosti silničního provozu, které platí ve Spojených státech, Anglii nebo Kanadě,“ citoval místní tisk ministra dopravy Nitina Gadkariho. „Musíme brát v úvahu naše místní podmínky, jako je hustota obyvatel, silniční zácpy, kvalita vozovek a také sociální možnosti našich lidí. Nelze ukládat vysoké pokuty, které pak ničí životy Indů,“ dodal ministr.

Nedávno dokonce indické odbory řidičů dálkové dopravy vyzvaly ministra, aby zrušil povinnou úroveň zkoušek pro získání řidičského průkazu. Pokud se tak nestane, hrozí stávkou.

Pozoruhodná benevolence vůči narušitelům silničního provozu, pomyslí si Evropan. Možná má své opodstatnění, ale kritici namítají, že pak snaha omezit děsivou nehodovost nemá žádný smysl. S rostoucí životní úrovní je koupě vlastního auta v Indii čím dál snazší. Ovšem přesvědčit nové řidiče, že při jejich stylu jízdy jde za volantem o život, je stále stejně nemožné.

České silnice smrti

Podívejte se na mapu, kde se v Česku stává nejvíce smrtelných dopravních nehod. Nejbezpečnější jsou dálnice

Vozidlo čtyřiačtyřicetiletého řidiče skončilo po nehodě v Libavském potoce.

Jízda v opilosti nebo v autě, které je často v dezolátním stavu, je běžné. Sami úředníci navíc přiznávají, že až čtvrtina řidičských průkazů v zemi je pořizována podvodně.

„To, co začalo jako bohulibá snaha přivést na silnice bezpečnost, se pomalu mění ve frašku,“ uvedl v listě Times of India Pijúš Tevári, zakladatel nadace SaveLife, která vyvíjí tlak na zvýšení bezpečnosti na indických silnicích. „Všichni se lobbováním snaží zředit účinnost připravovaného zákona. A odpovědní činitelé tomuto tlaku ustupují. Vládě se podlamují kolena,“ dodal.

Nové silnice, ale...

„Pokud zákon nastaví vysoké pokuty, dává tak prostor pro ovlivňování policistů v terénu a další korupci,“ tvrdil Navín Gupta, generální tajemník Svazu celoindické dopravy. „Otevírá se tak Pandořina skříňka.“ Indie se v posledních letech snaží zkvalitnit silniční infrastrukturu budováním dálnic i do méně rozvinutých oblastí. Co je to však platné, když se investuje velice málo peněz do vzdělávání řidičů a opomíjejí se bezpečnostní prvky v zahraničí běžné. Řada nových silnic nemá například osvětlení a o možnosti rychlého přivolání první pomoci nemluvě.

Indie se v posledních letech rychle rozvíjí. S tím samozřejmě souvisí i nárůst automobilismu. „Pokud nezahodíme všelijaké předsudky a nebudeme se starat v prvé řadě o bezpečnost provozu, přední místo statistik v počtu nehod jen tak neopustíme. Spíše naopak,“ dodává Pijúš Tevári.







Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.