Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové chtějí omezit maximální rychlost aut

aktualizováno 
Itálii čeká zpomalení aut. Legendám rychlosti jménem Ferrari nebo Lamborghini možná svážou kopýtka. Na chodbách italského ministerstva dopravy se totiž začíná nesměle mluvit o zavedení rychlostního limitu pro prodávaná auta.

Tachometry aut možná budou končit dvoustovkou | foto: iDNES.cz

Podle informací italského deníku la Repubblica by se dosavadní  - mezi výrobci nepsanou dohodou - vcelku dodržovaný limit 250 kilometrů v hodině měl snížit zákonem. Prodávaná auta by neměla jezdit rychleji než  200 km/h, mluví se dokonce o ještě nižších limitech.

Italský ministr dopravy se podle novin la Repubblica nechal slyšet, že by byl pro zavedení rychlostního omezení aut. "Stačí jen chtít," řekl ministr dopravy Alessandro Bianchi.

"Je to sporná záležitost. Jsou situace, kdy výkon potřebujete. Muselo by se to omezit nikolov výkonově, ale přímo na rychlost," upozorňuje však Stanislav Huml z Expertního ústavu silniční a městské dopravy.

"Nebude lehké takovou věc protlačit," řekl pro italský list Bianchi. Mnoho aut už nyní nabízí omezovač rychlosti, který si řidič nastaví, když si není jistý, že mu noha na plynu neztěžkne. Automobilky ale také stále častěji porušují nepsanou dohodu, podle které nastavují elektronické omezovače svých výkonných modelů na dvěstěpadesátku.

"Proč vyrábět auta, která jezdí 250 kilometrů v hodině, když je rychlostní limit nižší?" říká Bianchi.

Podle původních návrhů měla být maximálka u aut omezena na dvousetkilometrovou rychlost, nyní už se mluví o 160 až 170 kilometrech v hodině.

"Dvousetkilometrový limit by byl možná prosaditelný," říká Stanislav Huml. "S ohledem na Německo, kde je rychlost na dálnicích neomezená, to ale asi neprojde," doplňuje.

"Byl by vhodný dvousetkilometrový limit, nyní platí doporučení pro výrobce na 240 km/h, což je podle mého názoru stále moc," uzavírá Stanislav Huml.

Návrh na omezování rychlosti je samozřejmě podporován ekologickými organizacemi. "Důvod je také ten, že žádný evropský stát (snad vyjma Francie), nesplní do roku 2010 cíl snížit počet mrtvých na silnicích na polovinu," dodává la Repubblica.

Carmelo Lentino, mluvčí asociace pro bezpečnost na silnicích, pro la Repubblicu řekl: "Souhlasíme s omezením rychlosti aut. Prohlášení ministra Bianchiho jsou dobrým slibem, aby se učinila okamžitá opatření."

"Zákon, který omezí maximální rychlost aut, umožní zachránit mnoho životů a musí tedy najít maximální souhlas parlamentu."  

Nyní mají propagátoři omezení rychlosti další argument: Analýzu italského provozovatele dálnic, podle které je vysoká rychlost příčinou 60 % smrtelných nehod na dálnicích. VÍCE

La Repubblica také dodává, že zavedení limitu by ovlivnilo automobilový průmysl. Auta - pneumatiky, brzdy, podvozek, aerodynamika - jsou nyní stavěna na vysoké rychlosti, kdyby se jejich maximální rychlost omezila na dvoustovku, byly by tyto díly dimenzovány pravděpodobně jinak. Snížily by se ceny a pravděpodobně spotřeba. Zájmem konstruktérů by bylo postavit živé auto s dobrou akcelerací. Bylo by bezpředmětné do nekonečna navyšovat výkon.

Když se minulý týden v Německu mluvilo o možnosti zavedení rychlostního limitu na dálnicích, prohlásil jeden z vývojářů pro magazín Automotive news: "Naším největším nepřítelem při konstruování čistějších motorů je neomezená rychlost v naší zemi." Inženýr německé automobilky, který z pochopitelných důvodů nechtěl být jmenován, dodal:"Všechno, s čím přijdeme, musí splňovat extrémní podmínky pro vysoké rychlosti, ačkoliv většina našich aut těmito nejvyššími rychlostmi nikdy jezdit nebude."

Giordano Biserni, prezident italské asociace přátel dopravní policie pro italský list La Repubblica doplnil: "Exšampión ralle a finský europoslanec Ari Vatanen nám řekl, že kdyby řidiči respektovali rychlostní limity, počet obětí dopravních nehod by byl poloviční."

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.