Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak má vypadat kupní smlouva na ojetinu

  19:00aktualizováno  19:00
Výběrem a koupí toho správného auta transakce mezi prodejcem a kupcem nekončí. Při koupi i prodeji ojetého auta je nejdůležitější mít dobře sepsanou kupní smlouvu, která by kryla hlavní rizika.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - smlouva, podpis, pero | foto: Profimedia.cz

"Ve smlouvě určitě nesmí být formulace, že auto kupujete tak, ‚jak stojí a leží‘, protože tím by se prodávající vyvlékl z odpovědnosti za případné skryté vady na vozidle," varuje expert na dopravní právo Tomáš Beran.

Pokud ve smlouvě toto ustanovení bude a současně si kupec nevymíní konkrétní vlastnost vozidla (například že je "bez vad"), nemá šanci uplatnit reklamaci. Žádná speciální formulka však ani není nutná – odpovědnost za vady má prodávající po dobu půl roku (u fyzické osoby), případně dvou let (u autobazaru) přímo ze zákona. V naší vzorové smlouvě je přesto pro jistotu uvedena věta, že "opotřebení vozidla nezbavuje prodávajícího odpovědnosti za skryté vady".

KE STAŽENÍ
* KUPNÍ SMLOUVA - stáhněte ZDE
* PLNÁ MOC - stáhněte ZDE

Obchodní, nebo občanský zákoník?

Naprostá většina smluv je uzavírána podle paragrafu 588 občanského zákoníku, stejně tak ovšem může být použit zákoník obchodní (par. 409). Obojí je legální.

Rozdíl? "Někteří bazaristé si snad myslí, že když smlouvu sepíší podle obchodního zákoníku, zbaví se zodpovědnosti za vady. To je ovšem nesmysl, práva spotřebitele daná občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele nelze opominout, takže platí i v tomto případě," ujišťuje mluvčí Sdružení na ochranu spotřebitelů Ivana Picková.

Důvod, proč se tato formulka může vyplatit, je jiný. A poměrně překvapivý. "Když je smlouva sepsána podle obchodního zákoníku, pak vám policie nemůže vůz zabavit a odevzdat jej původnímu vlastníkovi, i kdyby se později zjistilo, že byl kradený – za podmínky, že jste tento fakt nemohli v době prodeje zjistit. Vlastnická práva tak lze nabýt i od ‚nevlastníka‘ hned, zatímco podle občanského zákoníku takzvaným ‚vydržením‘ až za tři roky," vysvětluje právník Tomáš Beran.

Takový případ se stát může, i když má prodávající v ruce platné a nijak podezřelé doklady – vůz mohl být třeba ukradený už dříve v zahraničí. Jestliže vám pak policisté chtějí vůz zabavit, mohou to udělat jen kvůli vyšetřování, ale pak vám musí vozidlo vrátit. Mnohdy to však nevědí, proto se zabavením vozu nesouhlaste a obraťte se na právníka. A kdo vlastně zaplatí škodu majiteli, když auto zůstane vám? "Okradený musí požadovat náhradu škody na zloději, a to občanskoprávní cestou," doplňuje právník.

Smlouva není techničák

Tomáš Beran vyvrací ještě jeden velmi rozšířený mýtus – že kupní smlouva nahrazuje po určitou dobu technický průkaz vozidla. V mnoha smlouvách, jejichž vzory lze zdarma stáhnout z internetu, je dokonce tato klauzule výslovně uvedena. (Autor tohoto textu dokonce s takovouto smlouvou úspěšně absolvoval policejní kontrolu, policista mě pouze požádal, abych si auto "brzy přihlásil".)

Přesto je to nesmysl. "Kupní smlouva nenahrazuje nutnost mít u sebe předepsané doklady, tedy mimo jiné i osvědčení o registraci. Výjimkou je jízda do místa registrace na dočasnou zelenou papírovou značku. U tuzemského ojetého vozu tedy jezdíte na původní doklady k autu, a to deset dnů – do té doby jste povinni auto převést na sebe," říká právník. V praxi to však často trvá déle. S nedodržením lhůty jsou sice spojeny i sankce, ale podle právníka není příliš pravděpodobné, že by byly uplatněny.

Co musí být v plné moci

  • musí obsahovat údaje o "zmocniteli", tedy o člověku, který ji pro někoho vystavuje, stačí jméno, příjmení, datum narození, adresa; i o "zmocněnci".
  • příklad: já, ..., datum narození ..., trvale bytem ..., zmocňuji tímto ..., datum narození ..., trvale bytem ..., k tomu, aby mne zastupoval a jednal za mne ve věci zajištění všech nezbytných kroků spojených s odhlášením a přehlášením motorového vozidla tovární značky ..., reg. značky ..., VIN .... na registru vozidel na zmocněnce, včetně podpisu a podání všech nezbytných dokumentů.
  • podpisy obou zúčastněných
  • plná moc může obsahovat i formulku "toto zmocnění v plném rozsahu přijímám", ale není to vůbec nutné – na některých úřadech ji však mohou (neoprávněně) vyžadovat
  • plná moc nemusí být notářsky ověřená, ovšem některé úřady to mohou (opět neoprávněně) požadovat




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.