Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se připravit na jízdu na dovolenou

  12:00aktualizováno  12:00
Doba, kdy bylo nutné před cestou na dovolenou zkontrolovat zevrubně technický stav auta a mezi stany a jídlo přibalit náhradní svíčky nebo palec rozdělovače je pryč. Dnes se spíše vyplatí kalkulovat s dobou odjezdu, kvůli přeplněným evropským dopravním tepnám je dobré zvolit správnou trasu a tankovat v zemích, kde je palivo levnější.

Technická příprava auta se smrskla jen na pár základních úkonů. Pneumatiky by měly kvůli zatížení auta dostat tolik vzduchu, kolik výrobce auta doporučuje pro maximální huštění.

Do nádobky ostřikovače by měla zamířit plná náplň letní směsi, která slibuje rychlou očistu od hmyzích nebo jiných nečistot.

Moderní auta jezdí na pravidelné servisní prohlídky nejméně jednou ročně, cesta na dovolenou tak není nutně signálem k návštěvě servisu. Pokud řidič netuší nějakou závadu.

popisek Kde nabrat plnou
ceny benzinu v Evropě


Třeba hlučnější výfuk se před delší cestou na dovolenou vyměnit vyplatí. Dá se pak předejít časové ztrátě, kterou může znamenat hledání servisu v zahraničí poté, co výfuk upadne. Ve většině zemí evropských zemí pak práce techniků přijde dráž než v tuzemských opravnách.

Při jízdách po Evropě se řidič může spolehnout na širokou servisní síť všech v Česku prodávaných značek. Většina automobilek dokonce k novému vozu přikládá mezinárodní seznam opraven, nechybí v něm ani kontaktní telefony.

Stokoruny je možné na cestách skrz Evropou ušetřit tankováním v zemích s levnějším palivem. Česko ale patří mezi země s nejlevnějším benzinem i naftou, plná nádrž tak bývá výhodná. Dočerpávat se ovšem nevyplatí na poslední pumpě před hraničními přechody, tam bývají ceny vyšší než pár desítek kilometrů ve vnitrozemí.

Ze okolních států má hodně drahé pohonné hmoty Německo, u ostatních sousedů jsou ceny srovnatelné s českými. Podobně vyjde tankování i u chorvatských čerpacích stanic, kam se vydává nejvíce českých turistů. K nejdražším zemím patří vedle Německa také Nizozemí, Norsko nebo Velká Británie. Levná není ani Itálie, drahý benzin se prodává i ve Francii.

Při plánování cesty je nutné pamatovat na mýtné. Kromě sousedního Německa je nutné ve všech ostatních zemích počítat při cestě na zahraniční dovolenou s poplatky za jízdu po dálnici.

Na konci projetého úseku mají výběrčí místa dálnice Portugalska, Španělska, Francie, Itálie, Slovinska, Chorvatska, Srbska, Makedonie, Řecka a Polska.

Dálniční známku pro výběr poplatků používají kromě Česka také ve Švýcarsku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku, Bulharsku anebo Rumunsku. Pouze Švýcarsko nabízí jen celoroční nálepku, v ostatních zemích koupíte i známku pro kratší časové úseky.

V Rakousku se navíc vybírají mýta za průjezd Brennerským průsmykem a za jízdu některými delšími tunely.

Mezi doklady při cestě na dovolenou by neměla chybět zelená karta jako mezinárodní osvědčení o zaplaceném povinném pojištění auta.

Ve výbavě auta má být reflexní vesta a dostatek nápojů pro všechny cestující. Začátkem prázdnin a na jejich konci je totiž nutné počítat s dopravními zácpami dlouhými i několik hodin. V sousedním Rakousku i Německu přitom prázdniny začínají i končí v několika termínech podle spolkových zemí.

V jednotlivých zemích je nutné počítat s různými dopravními předpisy. Za hraničním přechodem je proto dobré osvěžit si maximální povolené rychlosti, většinou k tomu poslouží informativní značky. V tuzemsku povinné celodenní svícení se stává stále běžnějším ve většině evropských zemí, světla proto není nutné vypínat ani cestou na dovolenou.

Pokud vyrážíte s malými dětmi, pokuste se vyrazit na noc, aby cestu prospaly. Vybavte se také dostatečným množstvím pohádek na kazetě nebo CD, které je dokáží na chvíli zabavit. Často zastavujte, aby se mohly proběhnout, krátká procházka udělá dobře i vám. Při noční jízdě však platí, že mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní je lidský organismus nejvíce unavený.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.