Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

aktualizováno  14:39
Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a hlavně velmi nebezpečný závod. Kamil Holán byl hostem pořadu Rozstřel na iDNES.cz.

Kamil Holán je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, což jsou obyčejné okresky, často dost rozbité, na kterých uzavřou provoz a hejno závodníků se po nich řítí hodně přes 200 kilometrů v hodině. Na Tourist Trophy na britském ostrově Man je všechno mnohem intenzivnější, jezdci při něm pádí po zašmodrchaných pentličkách úzkých silnic, na centimetry prolétávají mezi domy vesnic a publikum šílí.

Zastávka v boxech není až takový relax, jak se může zdát. Dotankování plné...

Závodí se však nejen po okreskách, ale také třeba ve městech, mezi domy, stromy a obrubníky, stejně jako za starých časů. Pro diváky je to daleko zajímavější než závody na uzavřených okruzích, protože mohou stát často velice blízko rychlým strojům. „Diváci jsou velmi ukáznění,“ chválí český jezdec.

Každý rok se na Manu pár závodníků pozabíjí, spousta z nich havaruje a za rok stejně stojí zase na startu.

Fotogalerie

Kamil Holán popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu

Když tam Kamil Holán v srpnu 2012 dorazil poprvé, vyhrál v závodě Manx Grand Prix (stroje s motory do 600 ccm) třídu vypsanou pro jezdce, kteří na této trati závodili poprvé. Stal se tak prvním Čechem, který dokázal na Manu vyhrát. Jízda českého amatéra se stala obrovskou senzací pro místní znalce i celý motocyklový svět.

„Je to vášeň, ta rychlost mě láká,“ řekl Holán v Rozstřelu. „Poznávám tak svoje možnosti, v takových rychlostech si musím věřit. Člověk vlastně na takové rychlosti není stavěný,“ vysvětluje.

„Zdravý strach je nutný. Mám ho před tím, než na motorku sedám, když se rozjedu, zmizí. S nebezpečím samozřejmě musíme počítat,“ říká.

Na stejné trati se celý týden jezdí také závod Tourist Trophy, na jehož startu se scházejí ti nejlepší jezdci z celého světa. Nejprestižnější je závěrečný druhý závod třídy superbike, tedy motocyklů o objemu 1000 cm³, tradičně nazvaný Senior TT. Kamil se tam stal v roce 2016 nejrychlejším českým závodníkem v historii Tourist Trophy, když objel šedesátikilometrové kolo za 18 minut, to znamená průměrnou rychlost přes 200 km/h i se servisními zastávkami.

„Jezdec zažívá neuvěřitelné stavy, k fyzické únavě se přidá i psychická únava. Je třeba udržet koncentraci. Hodně času trávím ve stupačkách,“ vypráví.

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz
Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Motocyklový závodník Kamil Holán v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz

„Trať je tam navíc velmi hrbolatá,“ popisuje český závodník drsné podmínky na Manu. „Každý zajetý okruh je ale neuvěřitelným zážitkem,“ říká. „Dostanou se tam jen ti nejlepší z nejlepších. Jezdci k sobě na Manu mají velkou úctu,“ dodává.

Na litrovém superbiku objel Kamil Holán v neskutečném kalupu britský ostrov šestkrát, dohromady je to 360 kilometrů, a to si pak dal ještě dalších 240 na slabších šestistovkách. Celkem brousil silnice Manu dva týdny - týden tréninků, týden závodění.

V naší fotogalerii Kamil popisuje průběh závodu a jednotlivé části okruhu (zde).

Vrchní část vesnice Barragerow je dalším z mnoha míst, které se jedou
Výjezd ze zatáčky u Creg Ny Baa. V tomto místě si už můžete trochu ulevit....

V prvním závodě superbiků letos dojel Kamil na celkovém pětadvacátém místě průměrnou rychlostí téměř 195 km/h. V závodě třídy supersport skončil rovněž pětadvacátý, hned za druhým účastníkem z Česka Michalem „Indi“ Dokoupilem, který se však prestižní litrové třídy neúčastnil. V Senior TT, tedy ve druhém závodě třídy superbike, byl osmadvacátý. Podle času vítěze se potom odvíjelo, kolik jezdců si ze závodu odveze sošku Merkura. Na zlatou, stříbrnou a bronzovou repliku dosáhlo letos v závodě Senior TT 37 nejrychlejších jezdců.

Na Manu by se chtěl Kamil Holán propracovat do absolutní špičky. Dalším snem českého závodníka, který v běžném životě pracuje jako grafik, je čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans, závod na městském okruhu v Macau nebo závod do oblak na Pikes Peak (čtěte více). „Závodění zabere spoustu peněz a času,“ dodává. „Je to už hlavně životní styl,“ vysvětluje.

„Rychlé motorky mám jenom na závodění, na běžné jezdění v provozu mám dnes už jen ty pomalé,“ říká. „Když jsem si koupil první motorku a ještě než jsem začal závodit, najezdil jsem 18 tisíc kilometrů za tři měsíce. Fascinuje mě samotné ježdění. Moc mě to baví,“ vypráví. Dnes už jezdí po Praze hlavně hromadnou dopravou.

Celý Rozstřel s Kamilem Holánem:





Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.