Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Medvěd z Kvasin bude stále on-line. Na dálku zjistíte, jestli jste zamkli

aktualizováno 
Jedním z pilířů expanze značky Škoda mají být moderní technologie. Značka říká, že Kodiaq bude „plně připojené auto“, což znamená moderní telematické, informační a asistenční služby. Připojení k internetu obstarává vestavěná SIM karta. Škodě tuto službu obhospodařuje Vodafone.

Škoda Kodiaq | foto: Škoda

Kodiaq má být první škodovkou plně připojenou k internetu. U dalších modelů bude integrace těchto moderních technologií následovat. Po kodiaqu se ho brzy dočká superb a pak i rapid s fabií.

SIM karty, která mohou být v novém velkém SUV vyráběném v Kvasinách zabudované, zajišťují stálé připojení k internetu a umožní auto sledovat na dálku.

Kodiaq je prvním modelem Škody s vestavěným připojením k internetové síti. Značka dělí své služby označené Škoda Connect do dvou kategorií. Služba Infotainment Online zajišťuje navigaci a informace v reálném čase. Care Connect pak slouží k vzdálenému přístupu k vozu a asistenčním službám.

Fotogalerie

Infotainment Online zahrnuje díky internetovému připojení službu zobrazující v reálném čase hustotu provozu na zvolené trase. Služba Google Earth přenese průběh trasy do topografických náhledů map Google, součástí bude i služba Google Street View. Součástí navigace budou informace o cenách pohonných hmot a vytížení parkovišť, on-line zpravodajství, informace o počasí a oblíbená místa. Služby Infotainment Online jsou po dobu jednoho roku od zakoupení nového vozu zdarma, poté budou za příplatek. „Pro služby Infotainment Online bude potřeba vlastní SIM a budou fungovat s jakýmkoliv datovým tarifem, jakéhokoliv operátora dle volby zákazníka,“ vysvětluje pro iDNES.cz Vítek Pelc ze Škody Auto.

„Datové služby pro Infotainment Online se dají do vozu dostat přes sdílené mobilní připojení z telefonu přes integrovanou wifi,“ doplňuje. Pokud bude mít auto infotainment systém Amundsen, bude možné přikoupit 3G modul a do něho vložit SIM karta, systém Columbus bude vždy v nabídce s LTE modulem.

„SIM kartu, nebo sdílené datové připojení přes mobilní telefon pro služby Infotainment Online dodává zákazník, ̈“ vysvětluje Pelc. Služby Infotainment Online pak budou pro Amundsen na 1 rok v ceně navigace a pro Columbus na 3 roky v ceně navigace. „Zákazník tedy musí platit dvě věci – službu a datové připojení. Službu jednorázově a pak při prodlužování. Datové služby tak, jak je zvyklý u svého operátora,“ upřesňuje.

Komunikace na dálku

Druhý systém jménem Care Connect pro komunikaci s autem na dálku v sobě fyzicky nemá žádnou SIMku, ta je virtuální. „Zabudovaná elektronická SIM karta umožňuje prostřednictvím aplikace pro chytré telefony nebo webové aplikace přístup k nejrůznějším údajům o vozidle,“ vysvětluje Petr John, Country Sales manažer ve Vodafonu, který systém obhospodařuje z pozice poskytovatele mobilního datového připojení.

Co by měl mít mobil?

Majitel prosperujícího autoservisu přijde o svůj mobil, bájnou Nokii 6210, na kterou dodnes nedají mnozí dopustit. Doba chytrých telefonů se rozbíhá a muž s rukama stále špinavýma od oleje jim nemůže přijít na chuť. Zabloudí do pobočky svého operátora s tím, že potřebuje nový mobil. Vymydlená asertivní obsluha ho dovede k designové zdi plné nejnovějších přístrojů a ptá se, co by měl nový telefon umět a mít šikovného navíc. Rozšafný muž v montérkách se zamyslí a pak bez mrknutí oka pronese památnou větu: třeba otvírák na pivo. Ta historka se opravdu stala, autoservis stále velmi dobře funguje a jeho majitel už se dávno nediví, co mobily dokážou. Vždyť moderní auto je dnes pojízdný počítač a mobil v jednom. Bez komfortu mobilu propojeného s autem si mnozí nedokážou život představit.

Zajímavou službou je vzdálený přístup, který bude komunikovat s chytrým telefonem majitele, upozorní ho třeba, když kodiaq překročí rychlost nebo se bude pohybovat mimo vymezenou oblast. Tato aplikace také umožňuje přenesení doma naplánovaných tras do navigačního systému vozidla. Majitel díky tomuto systému zjistí, kde kodiaqa naposledy zaparkoval, zda jsou okénka otevřená či zavřená, údaje o zbývající dojezdové vzdálenosti, nebo zda je auto zamčené. Mezi další funkce vzdáleného přístupu patří například on-line upozornění při spuštění alarmu nebo ovládání klaksonu a výstražných světel. To se hodí například pro nalezení vozu na parkovišti.

Součástí Care Connect je také funkce upozornění na nehody a stejně tak i volání v případě poruchy. Do systému je zahrnuta i servisní služba; pokud je aktivována, jsou všechna potřebná data vozidla odeslána do servisu před jeho návštěvou.

„Prvky proaktivního servisu pak umožní naplánovat on-line servisní prohlídku nebo konzultovat dotazy přes infolinku. V případě potřeby lze přivolat pomoc na cestě, která zároveň obdrží přesné informace o konkrétní závadě na vozidle. Technika navíc v reálném čase zaznamená případnou nehodu a automaticky naváže kontakt s centrálou nouzového volání značky,“ vysvětluje Petr John.

Může se hodit

yeti

Navštivte Automodul.cz a vybírejte z nabídky vozů značky Škoda a dalších.

Kodiaq integruje do systému Care Connect také funkci nouzového volání eCall v případech, že jsou aktivovány bezpečnostní systémy vozidla. Nouzové volání je součástí standardní výbavy, pro všechna nová auta bude eCall povinný od roku 2018.

„Škoda je po VW a Audi třetí automobilkou koncernu Volkswagen, která vkládá svou důvěru do řešení od společnosti Vodafone v oblasti technologie internetu věcí (IoT - Internet of Things),“ uvádí Petr John, Country Sales manažer ve Vodafonu.

„Tato služba je funkční po celé Evropě. Veškerá komunikace s vozem probíhá v uzavřeném a zabezpečeném systému. SIM karta, která je ve vozidle pevně zabudovaná, je propojena se systémem servisních služeb automobilky a data přijímá a odesílá výlučně v rámci tohoto systému. Veškerá data a funkce vozidla jsou tak chráněny proti útokům zvenčí,“ dodává John.

„Vše bude zahrnuto v ceně služby - balíčku, který si zákazník zaškrtne v rámci konfigurace vozu. Zákazník se pak již o žádné další platby v průběhu trvání služby nestará. Cena bude zahrnovat 3 roky služeb Care Connect, následně ji bude možné za příplatek prodloužit, podobně jako je dnes zvykem u jakékoliv on-line služby,“ popisuje fungování služby Vítek Pelc. „Měsíčně nic zákazník neplatí, vše je zahrnuto v ceně buď mimořádné výbavy, nebo v rámci základní výbavy vozu, v závislosti na konkrétním modelu. Délka trvání služby se neváže na délku záruky vozu a lze ji prodlužovat za příplatek. Nebude potřeba uzavírat smlouvu s Vodafonem,“ upřesňuje.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.