Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Přišel čas ždímání VW. Je ale moc velký na to, aby padl

  10:33aktualizováno  10:33
Ještě minulý týden byl Martin Winterkorn neohroženým vládcem koncernu Volkswagen. Frajer, pod jehož vedením se německý mamut dral na pozici největšího výrobce aut na světě. Přesně před týdnem sliboval na autosalonu ve Frankfurtu, že volkswageny budou jako smartphony na kolech, chytré, stále připojené k internetu..

Automobilku Volkswagen a jejího šéfa Martina Winterkorna čeká nejtěžší období v historii. | foto: Reuters

Teď bude těžce bojovat o přežití. Winterkorn má v ruce jediný trumf: Volkswagen je moc velký na to, aby padl.

Že by se celá kauza (podrobnosti čtěte zde) zametla pod koberec, se čekat nedá. Naopak, američtí právníci a vláda si na celé té patálii pěkně smlsnou. Cílem bude exemplární potrestání. Americká vláda by si mohla taky mnout ruce, ždímání automobilek se jeví jako dobrý byznys. Poté, co minulý týden vykšeftovali s General Motors ukončení vyšetřování průšvihu s vadou, která stála několik životů, za 22 miliard korun, je teď ve výhledu půl bilionu korun (18 miliard eur). To už je dobrý příspěvek do státní pokladny. A kdo ví, kolik vykuků z řad zákazníků, kteří si koupili v Americe exotické dieselové auto, si teď bude chtít přilepšit a také se pustí do Volkswagenu.

Zajímavá je (ne)reakce dalších automobilek i samotného Volkswagenu. Nikdo z konkurentů si do VW nerýpl a ani to asi neudělá, protože máslo na hlavě (rozuměj tajné vychytávky pro obcházení emisních předpisů) budou mít víceméně všichni.

Zpackali jsme to, přiznal šéf americké sekce Volkswagenu:

Když se nebyli schopni dohodnout a proti nerealistickým cílům ekoteroristů stanovujícím emisní limity se ohradit, museli se přizpůsobit. Sklopili uši, zavázali se splnit cíle, které jsou proti fyzikálním zákonům a vytvořili virtuální paralelní svět aut, která podle laboratorních měření vystačí s minimem paliva, takže pak po jeho spálení vypustí minimum emisí. Reálný svět se vzdálil tomu tabulkovému asi jako nikdy předtím.

Paralyzovaný je zdá se i Volkswagen. Zmohl se jen na slabé, nicneříkající a nebývale krotké prohlášení předsedy představenstva Martina Winterkorna. Bez jediného slova odmítnutí obvinění. Jestli je to nepřímé přiznání, nebo chvilková indispozice ukáže čas. Teprve teď se ukážou Winterkornovy kvality. Manažer růstu rozjeté firmy totiž musí mít jiné kvality než ten krizový.

Reakce trhů je překotná a hysterická (více zde). Jak to zamává se stabilitou a pozicí značky je otázka. Řidičům je upřímně jedno, co mají auta napsané v tabulkách spotřeby a emisí. Zajímá je to jen tehdy, když jim kvůli tomu napaří daně (někde se stanovují speciální daně a pokuty za hladinu vypouštěných emisí, platí ji jak zákazníci, tak samy automobilky).

V tom ždímání Volkswagenu ale budou muset být všichni hodně opatrní. Nesmí ždímat moc. Pád takového giganta nemůže být v jejich zájmu, jinak to otřese celou globální ekonomikou. Říká se tomu jednoduše: Moc velký na to, aby padl (anglická ekonomie tomu říká „too big to fail“). Stejně jako je ekonomickým otloukánkem Evropy Řecko a ne Itálie s podobně tragickou finanční bilancí.

V menším měřítku to autoprůmysl zažil nedávno. Dodnes není ukončena monstrózní celosvětová svolávací akce na vadné airbagy firmy Takata. Dodnes se nedopočítala ani ve spolupráci s automobilkami, kolik vadných airbagů, které mohou být nebezpečné při aktivaci (při nehodě), jim vlastně dodala a kolik aut s nimi jezdí po světě. Jeden by si řekl, že by si už Takata neškrtla. Jenže ona teď vesele vystavuje na autosalonu ve Frankfurtu a nezdá se, že by od ní klienti odcházeli. Je totiž moc velká. Kdyby se od ní výrobci odvrátili a nechali ji padnout, neměl by jim kdo airbagy vyvíjet, vyrábět a dodávat. A to zavání ještě větším průšvihem.

Dodavatelů pro autoprůmysl, které tlakem na snižování cen výrobci dovedly ke konci, najdeme i v nedávné minulosti několik. Dnes už si většina uvědomila, že ždímat se nedá do nekonečna a bez dodavatelů se postavit auto nedá.

Volkswagen je největší, je na něj nejvíc vidět, každá chyba je na očích a exemplární potrestání má největší publikum. Winterkornovi teď určitě moc lidí nezávidí. Před dvěma týdny mu výkonný výbor dozorčí rady chtěl prodloužit smlouvu do konce roku 2018, teď spíš budou sázkové kanceláře vypisovat kurzy na to, jestli vydrží do konce tohoto funkčního období, má ho do konce příštího roku.





Nejčtenější

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 053 683 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.