Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dárek k padesátinám: plastové superlambo za 50 milionů

  12:55aktualizováno  12:55
Býčí značka ze Sant'Agaty Bolognese letos slaví kulaté výročí. První sporťák značky Lamborghini vyjel v roce 1963, bylo to velké kupé 350 GTV. Letos vyrazí brázdit okruhy, ale spíš zdobit soukromé depozitáře sbírek milovníků aut převratný koncept Sesto Elemento, který vznikne v limitované edici.

Lamborghini Sesto Elemento | foto: Lamborghini

Dárků k narozeninám si Lamborghini letos nadělí určitě víc, první z nich ohlásila ovšem už teď. Firemní časopis Audi magazine prozradil, že v laboratoři Pre-Series Center už ručně sestavují první z dvacítky unikátního modelu Sesto Elemento, který bude Lamborghini nabízet za dva miliony eur.

Jeho výrobu oznámil už na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011 šéf automobilky Stephan Winkelmann. Už tehdy bylo rozhodnuto o tom, že jich bude jen dvacet a dorazí v roce 2013.

Fotogalerie

Puristický a radikální supersport, k jehož produkci pobídli značku i zákazníci, nebude mít silniční homologaci, majitelé si ho budou tedy moci užívat jen na okruhu. Spíš kolem něj však budou chodit po špičkách v garáži, nedá se očekávat, že by vznikly další kusy. Sesto Elemento má tak našlápnuto mezi nejvzácnější auta posledních desetiletí.

Hypersport

Před třemi roky to byla největší bomba autosalonu v Paříži. Malý hypersport, který vystřelí na stovku za dvě a půl sekundy a přitom váží díky speciálnímu plastu vyztuženému uhlíkovými vlákny, ze kterého je vyroben, jen 999 kilogramů.

Až auto vyjede z laboratoří v Sant'Agatě Bolognese v plné síle, nebude se podle informací magazínu Quattroruote vzhledem příliš lišit od pařížského prototypu.

Konstruktéři přepracovali rám, aby zvýšili tuhost karoserie. Z unikátního materiálu CFRP, což je plast vyztužený nasekanými uhlíkovými vlákny, je monokok kabiny, pomocné rámy i karoserie.

U konceptu stejný materiál použili také na díly náprav a převodovky i na ráfky kol. Zda je dostane i produkční verze se teprve dozvíme.

Interiér vytvoří na míru zákazníkovi, sedačky nahradí odlitky vyrobené doslova podle jeho zadku. Pro správnou pilotní pozici si pak nastaví volant i pedály.

Lambo z plastového karbonu

O Lamborghini Sesto Elemento ČTĚTE ZDE

Desetiválec 5,2 litru s výkonem 570 koní z Lamborghini Gallardo LP570-4 zůstane beze změn stejně jako pohon všech kol. V roce 2010 na autosalonu v Paříži Lamborghini udávalo maximálku 350 km/h. Poměr hmotnosti a výkonu je ohromujících 1,75 kg/koně.

S karbonem má Lamborghini velké zkušenosti. Už v roce 1983 postavili první prototyp s karbonovým rámem, byl to legendární countach.

Sesto Elemento

italsky "šestý prvek"

V Mendělejevově tabulce prvků je šestým prvkem uhlík. A právě prvek schovaný pod písmenem C (carbonium) je na novém superlambu nejdůležitější.





Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.