Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přesvítí Václavák a neoslní. Laserové světlomety udělají z noci den

aktualizováno 
Není to tak dávno, co se na trhu objevila LED světla. Ale automobiloví výrobci už mají připraveny laserové lampy s dvojnásobným dosvitem. V prodeji budou již od letošního podzimu, zatím pouze v hybridním BMW i8. Vyzkoušeli jsme je při noční jízdě.

Světlo použitých diod má výrazně modrou barvu, takže pro aplikaci ve světlometech automobilu prochází fosforovou destičkou, která jej změní na světlo bílé. | foto: BMW

Laserový světlomet je dalším vývojovým stupněm LED světel a jejich světelných diod. Tyto diody pracují na principu elektroluminiscence, kdy po zavedení elektrického napětí světelný čip vyzařuje světlo. Oproti klasické LED má laserovou diodou vyzařované světlo velmi malý rozsah vlnových délek a je koherentní. Díky tomu jej lze označovat slovem laser.

Není to tak dávno, co se na trhu objevila LED světla. Automobiloví výrobci už...

Světlo těchto diod má výrazně modrou barvu, takže pro aplikaci ve světlometech automobilu prochází fosforovou destičkou, která jej změní na světlo bílé. To je pro lidské oko nejpřirozenější a díky tomu jej nejméně zatěžuje. Laserová světelná dioda je o přibližně 50 procent účinnější než konvenční LED a vyznačuje se stejnou životností, jež odpovídá plánovanému životnímu cyklu celého automobilu.

Srovnání dosvitu LED světel (zleva): tlumené svícení (100 m), dálkové (300 m),...

Srovnání dosvitu LED světel (zleva): tlumené svícení (100 m), dálkové (300 m), laser (600 m)

Konkrétní řešení nových světel s laserovými zdroji světla ukazuje BMW, které je chystá do prodeje na letošní podzim. Laserová světla připravuje také Audi, které se s nimi zatím pochlubilo na konceptu Sport Quattro (více zde).

U BMW budou dodávána za příplatek do nekonvenčně pojatého hybridního sportovního modelu i8, z něj také pocházejí snímky v tomto článku. Laserový světlomet je zde použit pouze pro funkci dálkových světel. Ostatní druhy světel (obrysová, potkávací, směrová) jsou tvořeny diodami LED.

Dosvit standardních LED světel

Dosvit standardních LED světel

Dosvit laserových světel je až 600 metrů.

Dosvit laserových světel je až 600 metrů.

Právě v dálkových světlech se nejlépe uplatní velký světelný výkon. BMW udává dosvit 600 metrů (Václavské náměstí je 682 metrů dlouhé), přičemž aktuálně používané LED dosvítí do vzdálenosti přibližně poloviční. Praktická zkušenost s prototypem těchto světel navíc ukázala i zvětšenou šířku světelného kuželu, stejně jako mnohem jasnější osvětlení vozovky i krajnice. Světlomety samozřejmě byly vybaveny také zatáčecí funkcí i schopností zamezit oslnění ostatních řidičů. Funguje to tak, že ostatní řidiči jsou odstíněni (a toto odstínění se s nimi pohybuje) a kolem nich zůstává plným výkonem světlometu osvětlený zbytek prostoru před vozem.

Fotogalerie

Každý z laserových světlometů je v tomto konkrétním případě tvořen trojicí laserových diod  (výrobce Osram). Laserové světlo z těchto světelných zdrojů se pomocí soustavy zrcadel spojí do jediného paprsku, který je následně nasměrován na fosforovou destičku, měnící jeho barvu na bílou, a poté přiveden na zrcadlo o rozměrech přibližně 30 × 30 mm, jež ho vypouští ze světlometu na silnici.

Kromě mimořádného dosvitu se jako další přednosti laserových světlometů zmiňují také nižší energetická náročnost a v neposlední řadě i menší zástavbové rozměry.

Modul laserového světla je malý a lehký.

Modul laserového světla je malý a lehký.

Zdá se tedy, že nový typ světelného zdroje má cestu pro použití v autech otevřenou. Přesto však bude ještě nějakou dobu trvat (zejména kvůli ceně), než dojde k jeho většímu rozšíření. V každém případě je však jisté, že v budoucnu budou jízdy v noci mnohem bezpečnější než dnes.

Autoři:


Témata: Audi, BMW




Nejčtenější

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Toyota C-HR
Opiový sen mistra origami: první jízda s bláznivou toyotou

Toyota má image solidních aut pro starší a pokročilé. Poctivě však pracuje na tom, aby se to změnilo. Novinka v podobě křížence jménem C-HR patří svým vzhledem...  celý článek

Renault Clio IV 1,5 dCi Intens
Renault Clio IV 1,5 dCi Intens

r.v. 2015, naj. 3 891 km, diesel, 1. majitel
339 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.